Guild Wars

Guild Wars

ArenaNet gör det vi så länge har önskat, ett onlinespel utan månadskostnad. Gillekrigen kan börja!

Jag är en av dem som spelat en hel del onlinerollspel i mina dagar, men som alltid slutat på grund av tidsbrist och tristess. Ofta hamnar man i en oändlig cykel av levlande som tar död på hela konceptet. Nu har jag dock funnit ett spel som inte bara kan tillgodose mina rollspelskrav, det har även ett finurligt system för att undvika ovannämnda fällor. Guild Wars är något utöver det vanliga och fyller faktiskt en lucka i den annars så övermättade onlinerollspelsgenren. World of Warcraft, Star Wars Galaxies och andra får nog se upp. Jag spår att många kommer att välja Guild Wars istället.

Jag vet att ni redan tjuvkikat på betyget så det är ingen hemlighet att jag tycker Guild Wars är bra. Redan från första stund så förstod jag att ArenaNet satt ribban högt. Guild Wars är enastående vackert både grafiskt och musikaliskt, man smälter helt enkelt in i världen. Tyvärr blir man snabbt varse om den ondska som hotar tillvaron för invånarna. Den ondska är personifierad av rasen Charr, som närmast kan liknas vid Tauren i World of Warcraft, som raserar världen totalt och kvar blir bara ett öde landskap. Men detta händer inte förrän man tar klivet ut i huvudvärlden (efter level 3) från den träningsvärld där man börjar. Ett smidigt sätt att komma in i spelet utan att det blir alldeles för svårt och hektiskt.

Och när vi ändå talar levlar så kan jag berätta att Guild Wars har en maxgräns på 20, och det tar inte särskilt lång tid att nå dit. Men spelet är inte slut där, tvärt om, det är egentligen vid level 20 som spelet börjar på allvar. Det är detta system som gör att man inte fastnar i levelträsket och därför inte heller blir uttråkad så snabbt. Guild Wars är istället uppbyggt kring just guilds, gillen, och det är med hjälp av kamrater som man kommer någon vart i spelet. De flesta uppdrag kräver att man är ett par stycken som samarbetar, om man nu inte är en masochist som njuter av att bli mosad. Man kan antingen ta hjälp av sina gilleskamrater eller samla ihop ett temporärt gäng i städerna eller så kan man ta hjälp av icke-spelarkaraktärer som även de befinner sig i städerna. Det första alternativet är mest hållbart i längden men jag har också nyttjat mig mycket av icke-spelarkaraktärer för att göra några av de mindre svåra uppdragen. Det funkade förvånansvärt bra även om inget går upp emot att ha en mänsklig hand som styr när det gäller de tuffare striderna. Det är i alla fall trevligt att man inte alltid måste ha några kompisar online för att göra uppdrag.

Förutom den låga maxlevelgränsen så finns där även en annan detalj som skiljer Guild Wars från de flesta av sina konkurrenter. Det är nämligen så att Guild Wars inte riktigt är helt online, utan snarare en hybrid mellan offline och online. Usch så förvirrande det blev. Så här är det. I städerna så fungerar det precis som i vilket annat onlinerollspel. Där vimlar det av andra spelare som man kan handla med eller bara håna för att de talar ett annat språk (det senaste är uppskattat). När man sedan kliver ut i världen utanför så är det något annat som möter en. Här är alla karaktärer icke-spelarkaraktärer eller fiender, förutom du och dina mänskliga kompanjoner, vilket ger intrycket av att världen är ganska tom. Och det är ganska svårt att få samma känsla av en levande värld som i World of Warcraft men man märker inte av det så mycket om man följer med vänner ut på uppdrag

Däremot märker man av den begränsning som Guild Wars har när man ska ta sig till olika mål och destinationer. Till skillnad från den sömlösa värld som andra onlinerollspel har så är allting uppdelat i olika zoner i Guild Wars. Man kan inte heller gå raka sträckan till en viss punkt utan måste ofta leta efter vägar runt berg, kullar, stenar och liknande. Det är ganska irriterande eftersom man ofta spenderar mer tid med att leta efter rätt stig än att slåss. Uppdragen i sig är dock ganska varierande. Det kan handla om allt från att leverera meddelanden till att anfalla och ha ihjäl en fiendepluton till att försvara en position. Uppdragshanteringen är simpel och det är lätt att överskåda vart man ska och varför. Jag upptäckte dock en del buggar i vissa uppdrag men sådant måste man förvänta sig nu i början. Annars fungerar det mesta förvånansvärt bra med tanke på att det precis släppts.

Men som sagt så är Guild Wars kärna just de gillen som man kan starta. När man går med i ett gille så blir man automatiskt fiende med andra gillen. Det är dock inte så att man blir överfallen i städerna utan striderna gillen emellan sker efter en av sidorna utmanat och den andre accepterat utmaningen. Då ska den som utmanat anfalla de andras högkvarter och de ska i sin tur försvara den (döh!). Dessa strider kan antingen vara rated eller unrated, vilket innebär att om man kör rated så kan man klättra på guild-rankinglistan som finns presenterad på spelets hemsida. Men om man ska få tillgång till en Guild Hall, gillestuga om man vill förringa det hela, måste man skaffa ett sigill till sitt gille. Sigillet får man genom att vinna en player vs. player-turnering och vinst där medför också att man kan låsa upp nya uppdrag för sin värld. Det låter kanske krångligt men det är faktiskt riktigt genomtänkt och eftersom man endast kan välja en ras i Guild Wars så blir spelet väldigt välbalanserat och likaså striderna. Mycket också beroende på att 20 är maxleveln. Det blir alltså mycket jämna och nervpirrande strider.

Men det känns som att jag skulle kunna pladdra på om Guild Wars i en evighet, vilket hade medfört en superdryg upplevelse för er läsare. Jag skulle kunna snacka om skill-systemet, crafting-systemet, de olika yrken och så vidare. Men istället sätter punkt med ett enkelt råd; köp Guild Wars och upptäck själva. Få andra spel ger lika mycket behållning och speltid för pengarna.

Guild WarsGuild WarsGuild WarsGuild Wars
8 / 10
+