Destiny

Destiny: Rise of Iron

Redaktionens Destiny-proffs har mumsat på den senaste expansionen dygnet runt sedan det släpptes och satt betyg...

Jag har varit beroende av Destiny i två år nu. Det har definitivt varit en känslogmässig bergochdalbana men Bungie har ständigt blivit bättre på att lyckas implementera vad spelarna vill ha och sakta breddat sitt spel med innehåll och spelmässiga förändringar så till den grad att det praktiskt taget är ett helt annat spel idag mot vad det var i september 2014. Jag själv har inte spelat Destiny lika mycket senaste halvåret och det är på grund av avsaknaden av nytt innehåll. Detta är sista expansionen för i år och faktiskt den sista vi ens känner till, kan den locka till sig gamla samt nya spelare och erbjuda innehåll som räcker?

I Rise of Iron är de de forna Iron Lords som står i fokus. Vi har redan träffat den ärrade Lord Saladin sedan starten av Destiny när han håller i det ärorika eventet Iron Banner då och då. Nu ber han om hjälp, någonting håller på att hända i deras dammiga gamla tempel och desperationen i hans röst skvallrar om att det är mycket illa. Första uppdraget tar mig och mitt Fireteam till en helt ny snötäckt plats, Felwinter Peak, där Fallen håller på och härjar med något skumt. När vi kommer fram till templet möts vi av Sepiks Prime, en av de första bossarna i spelet. Nu kallas han Sepiks Perfected och ser ut att ha fått nya krafter.

I Rise of Iron introduceras en ny fiendetyp kallad SIVA som beskrivs som ett virus som infekterar och tar över teknik genom utrustning och vapen. Vi får lära oss att SIVA är mycket gammalt och mänskligheten har haft med det att göra tidigare. Den gången gick det inge vidare och det hela slutade med att Iron Lords låste in viruset för vad de trodde var för alltid. Nu håller de gamla skurkarna Fallen på att nyttja denna urgamla kraft för egen vinning och det måste givetvis stoppas. Rise of Iron ska alltså lägga till en helt ny kampanj, ny utrustning och ny multiplayer och som den första riktiga expansionen på ett år behövs det alltså rejält med innehåll för att inte spelarbasen ska kasta i sig allting och sedan inse att det inte finns något mer. Här uppstår en del problem för mig.

Den nya kampanjen innehåller endast fem ynka uppdrag och är över på en handvändning. Visst kan fem fläskiga, välregisserade och episka uppdrag ses som klart godkänt för en expansion men tyvärr landar inte uppdragen i Rise of Iron inom någon av dessa kategorier, med undantaget att sista uppdraget är riktigt bra. Många platser är återanvända och många gånger handlar det om att springa igenom ett område som vi redan har besökt i gamla uppdrag baklänges vilket gör att nästan ingenting känns riktigt nytt. Så snart själv storydelen är över finns det fler sidouppdrag att ta sig an och nya vapen att samla på och Bungie har låst en del av innehållet bakom tidsväggar. Jag blir exempelvis ombedd att samla på mig Iron Lords Artifacts (åtta stycken för att vara exakt) men jag kan bara få en i veckan. På detta sätt, samt en del andra, blir speltiden givetvis mycket förlängd men det är inte utan att det känns aningen artificiellt. Samtidigt är det ett sätt att hålla spelare engagerade och få dem att komma tillbaka och i The Taken King kom det fram överraskningar flera veckor efter expansionen släpptes så tiden för utvisa det i det här fallet.

Fallen har genom SIVA skapat en ny fiendetyp som kallas för Splicers, vilket kort och gott är modifierade Fallen. Dessvärre är det mest utseendet som ändrats och dynamiken i striderna blir bara måttligt annorlunda om vi jämför med att slåss mot vanliga Fallen. I fallet Taken King som också använde sig av befintliga fiender som var omgjorda hade de åtminstone nya egenskaper vilket gjorde att de faktiskt kändes som en helt ny ras.

Destiny
SIVA beskrivs som ett högteknoligiskt virus som kan föröka och hela sig själv och det sprids som en farsot över det nya patrol-området Plaguelands.

Utöver själva kampanjen lägger Rise of Iron till ett nytt socialt område där spelare kan träffas , fixa med sina vapen, lämna in loot och dansa byxorna av sig. Tillhörande finns det även ett nytt patrol-område kallat The Plaguelands som är en omgjord version av spelets första område; Cosmodrome. Det är nu täckt av snö och vi kan tydligt se framfarten av Splicers som har lämnat glödande förstörelse efter sig. Det finns till synes en del saker att göra i Plaguelands; stället är fullproppat med hemligheter, hemliga dörrar och samlarobjekt för den som vill hitta allt men den största delen är det nya eventbaserade området där spelare kan samlas för att slåss mot vågor av fiender tillsammans.

Archons Forge som finns placerad i det nya patrol-området fungerar som Court of Oryx gjorde i The Taken King. Du placerar en "SIVA offering" i en panel och startar ett vågbaserat event där det gäller att utrota alla anstormande fiender och sedan avsluta med en bossfight. Beroende på vilken typ av offering du använder varierar svårighetsgraden och belöningarna du får av bossen. Du kan gå in med två vänner men har ni lite tur finns det redan andra fireteams på plats och det är alltid kaotiskt kul när ni är sex-sju personer som härjar omkring och drämmer stora brinnande yxor i anletet på SIVA-modifierade fulingar. Belöningarna är dessutom mer slumpartade än vad de var i Court of Oryx och nu är det inte bara den personen som startar eventet som blir belönad utan alla har chans till smaskig loot. Ett konstigt designval i Archons Forge är att Bungie har begränsat antalet offerings du kan bära med dig till en vilket resulterar i ett att om ni inte har tur att få fler under själva striderna betyder det att ni måste ut och grinda och på så sätt sänks ett annars toppenbra tempo avsevärt.

Ny utrusning och nya vapen finns givetvis att tillgå och den största nyheten är de omgjorda artefakterna. Dessa har nu unika perks som skänker ett helt nytt djup till spelet där du exempelvis kan ta över fiender tillfälligt och låta dem slåss på din sida eller ändra hur spelets sprintfunktion fungerar. Vi har inte fått tillgång till alla ännu men det ser ut som spelare kommer kunna kombinera dessa inom sitt fireteam och skapa sig unika och roliga synergieffekter på slagfälten.

Spelets nya multiplayerläge "Supremacy" är ett riktigt bra tillägg. För varje motståndare du fäller måste du plocka upp dennes "Crest" för att få poäng och på samma sätt plocka dina lagkamraters tappade crests för att neka de andra laget poäng. Detta skapar en ny dynamik i Destinys PvP-lägen som allt för länge har dominerats av krypskyttar. Fyra nya kartor (tre för Xbox One-spelare) finns att kriga loss på och av dessa blir Icarus min favorit med stora öppna slagfält med trånga gångar som leder mellan dem. Trials of Osiris och Iron Banner kommer även de att göra sina återkomster (Trials of Osiris varje helg och Iron Banner drygt en gång i månaden) och Destiny har just nu en imponerande mängd spellägen både för den ensamma spelaren och gruppen.

En av de största sakerna i varje expansion i den här typen av spel är raiden. Wrath of the Machine är namnet på den senaste och den startas på jorden, i The Plaugelands. Självklart är den mycket SIVA-inspirerad och utan att spoila allt för mycket kan jag säga att du verkligen kastas rakt in i elden sekunden efter du startar. Kluriga mekaniker, urstarka fiender och ett krav på extremt samarbete för sex personer vaknas. Bossarna avlöser varandra men det är även en utmaning att ens ta sig fram till dem. Den bästa looten finns alltid i raiden och för spelare som vill maximera sin lightlevel är det givetvis ett måste.

Destiny
De nya snötäckta områdena är nya i Destiny, synd bara att de fortfarande är omgjorda platser.

Ny utrustning, nya vapen, ny raid och högre lightlevel räcker förmodligen för de mest inbitna fansen men sett till innehåll erbjuder inte Rise of Iron något direkt nytt. Med bara en helt ny strike och fem kampanjuppdrag tar slut alldeles för snabbt och de bästa delarna handlar egentligen om saker du kan göra om du har vänner att spela med. Archons Forge och Supremacy är roliga tillägg och en ny raid lägger till massor av speltid. Det finns innehåll som fortfarande är låst och det är möjligt att det händer saker under kommande veckor som gör att tidsväggarna blir rättfärdigade. Spelet fortsätter dock att se fantastiskt ut och med tanke på att det är två år gammalt ser det ut som Bungie alltid lyckas trycka in lite extra grafiska egenheter i varje expansion. Likaså håller ljudet superb kvalité där allt i från röstskådespelare till det helt nya soundtracket inte är någonting annat än helt magnifika. I slutändan är det är en snabb injektion av mer Destiny och grunden är precis lika bra som alltid men frågan är om det kommer räcka ett år till...

7 / 10
+
Nya multiplayerläget "Supremacy" är riktigt kul, Archon Forge är ösigt, nya soundtracket är makalöst