Svenska
Gamereactor
recensioner
Recore

Recore

Ännu ett metroidvania-lir är på väg ut i butik. Lisa har testat detta härliga nytillskott i genren och utforskat den sällsamma spelvärlden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Vad händer när nyckeltalanger bakom Metroid Prime, skaparen av Mega Man och manusförfattaren och regissören bakom de majestätiskt storslagna filmsekvenserna i bland annat de båda första Halo och ODST samt Destiny, slår sina huvuden ihop för ett massivt spelprojekt?

När Recore först startas upp har det redan mycket att leva upp till. Vi har tre giganter med olika bakgrund inom spel, alla med deras respektive expertisområden och de har höjt förväntningarna på ökenäventyret enbart genom att nämna sina namn i marknadsföringen. Introsekvensen där vi får se den dynamiska duon Joule och Mack utforska en öde öken rullar färdigt och jag har väntat länge nog på att få spela - kommer besvikelsen tränga sig på eller når Recore upp till mina förväntningar?

Storyn i Recore har presenterats lite som den gjordes i Metroid Prime, så den är inte särskilt påtaglig genom äventyret. Den finns självklart där om spelaren är intresserad men vi matas inte riktigt med den som i traditionella äventyrsspel. Den "riktiga", djupa storyn finns att hitta i de numera så populära audiologs (ljudfiler). Det är i dessa ljudfiler som du hittar runt omkring i det öppna ökenlandskapet som du får alla storyelement förklarade. Du får givetvis även information i form av mellansekvenser och nämnda story är riktigt bra, men vill du förstå exakt vad det är som händer och varför måste du ut på jakt efter vissa prylar.

Detta är en annons:
Recore
Några av spelets dungeons är otroligt tuffa och kräver tålamod.

Joule vaknar upp ur en så kallad kryosömn efter att ha legat nedfryst i väntan på att planeten Far Eden skulle gå från tom ökenplanet till paradis. Anledningen till detta var att vår vattentäckta planet av okänd anledning ansågs obeboelig. Hela jordens befolkning behövde alltså en ny planet att bosätta sig på - och det var här Joule och andra kolonister, tillsammans med terrabots och corebots skulle agera hjältar. Terrabots, låt oss kalla dem underhållsrobotar, skulle bygga upp samhällen, plantera växter och hålla dem vid liv dessa medan de mänskliga kolonisterna i sin tur skulle ta hand om nämnda robotar efter att ha vaknat upp ur sina frysboxar. Av spelets upplägg att döma gick någonting fel på vägen och det är upp till dig att komma fram till vad, och ställa allt till rätta med hjälp av din lojala kompanjon.

Recore är ett öppet spel med en massiv hubbvärld, modell öken, att utforska, men som även har en hel hög dungeons i Zelda-stil att ta sig igenom. Spelaren tar sig, med hjälp av olika typer av robotkompanjoner igenom tuffa plattformssekvenser, hittar skattkistor med uppgraderingar och utseendemodifikationer till dina kompanjoner och slaktar fiender längs vägen.

Recore
Mack kan nosa fram och gräva upp skatter åt Joule som sedan kan användas till att uppgradera antingen Macks stats eller utseende.
Detta är en annons:

Utvecklarna har varit duktiga med att visa upp hur det slutgiltiga spelet kommer att se ut från första början. Recore är inte grafikmässigt jämförbart med andra storspel släppta under vår nuvarande konsolgeneration och animationerna känns inte på något sätt verkliga men vi har varit fullt medvetna om detta från början. Grafiken stör mest i hubbvärlden (det vill säga i ökenlandskapet) men dess undermåliga natur märks otroligt väl här. Marken har noll och ingen dimension förutom när sanden flyttar på sig under tiden som Joule använder sina raketutrustade skor för att snabbt ta sig fram över terrängen. Resterande texturer är bättre men definitivt inte bra. Med det sagt reflekteras detta i spelets låga pris.

Vad gäller Joules animationer var jag från början riktigt kluven. Joule rör sig otroligt stelt och "arkadigt". Detta gör att det kanske inte ser speciellt verkligt ut men det gör även huvudkaraktären otroligt mycket lättare att styra. När du rör styrspaken vet du exakt vad som kommer att hända på skärmen och släpper du är det fullt stopp. Denna lösning ger dig välbehövlig kontroll över Joule i de ibland riktigt tuffa plattformssekvenserna. I jämförelse med spel som exempelvis Red Dead Redemption, vars animationer är naturtrogna och har tyngd men medförde att man ofta kände sig klumpig när man tvingades navigera miljöerna med mer finess, känner jag ändå att animationerna lämpar sig för Recore.

Recore
Mängder av pussel och plattformssekvenser finns i spelets Zelda-liknande dungeons.

När vi ändå talar om arkadinspiration, även Recores stridssystem känns riktigt arkadigt emellanåt. Jag skulle jämföra stridssystemet med Metroid Prime - du siktar åt fiendens håll, siktet låses fast och du skjuter med olika ammunition på olika typer av fiender. Du kan även ladda upp skott för att skjuta iväg en energimassa som skadar och lägger på en effekt på fienderna (olika effekt beroende på vilken typ av ammunition som används). Det är viktigt att röra på sig och lika viktigt att hålla koll på fiendernas kärnfärger. Har en fiende till exempel en blå kärna gör ammunition av samma färg mest skada.

Som hjälp i de stundtals intensiva striderna har du dina corebots, ultrasmarta robotar skräddarsydda för varje kolonist på Far Eden. Joule påbörjar sin resa med sin robothund Mack men möter fyra till under äventyret. Dina corebots har alla olika stats som går att uppgradera och olika ramar som går att bygga om för att ändra dina kompanjoners utseende. Utöver detta har varje corebot en specialitet - en hjälper dig att gräva efter skatter, en hjälper dig att klättra, en låter dig glidflyga och nå platser du inte kunnat nå innan - i sann metroidvania-anda. I strid är dessa robotar guld värda då du kan befalla dem att attackera dina fiender. De kan även agera slagpåsar och ta allt stryk så du slipper.

Recores uppgraderingssystem är otroligt simpelt och låter dig uppgradera din corebots försvar, attack och energi. Attack och försvar förklarar sig själva och energi gör att din corebot kan använda sin specialattack oftare.

Recore
Flertalet corebots finns att välja bland, alla med olika färdigheter...

Nu när jag har förklarat allt som gör spelet bra är det dags att prata om spelets stora fall - laddningstiderna. Att spel laddar när du går mellan områden eller efter ett dödsfall är normalt men att du tvingas vänta i flera minuter (laddningstiderna är olika beroende på vilken zon du befinner dig i, men alla är över minuten, vissa upp till fem) på att spelet ska ladda och du ska få fortsätta med bosstriden blir löjligt jobbigt. Har du alltså problem med en bosstrid blir det otroligt frustrerande efter ett tag.

Klarar du av att vänta på att laddningsskärmen ska försvinna (alternativt vänta på en patch som fixar problemet), gillar att utforska och är ett fan av lite svårare plattformslir så bör du utan tvekan kolla in Recore. Det är crossplay, så om du köper spelet på Xbox One kan du även spela det på PC och vice versa och det bär en mindre prislapp än de flesta andra spel på marknaden. Det finns gott om underhållningsvärde att hämta här.

HQ
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Roligt plattformsupplägg, möjlighet att skräddarsy kompanjoner, bra uppgraderingssystem, snygg design, roliga utmaningar, grymt stridssystem
-
Frustrerande långa laddningstider, undermålig grafik, dålig variation i hubbvärlden
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

RecoreScore

Recore

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Ännu ett metroidvania-lir är på väg ut i butik. Lisa har testat detta härliga nytillskott i genren och utforskat den sällsamma spelvärlden...

7
Armature jobbar inte på Recore 2

Armature jobbar inte på Recore 2

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Microsoft har inget direkt överskott på exklusiva spel i dagsläget, men ett intressant sådant kom 2016 via ett samarbete med Armature Studio. Vi snackar såklart om...

2
Recore-jämförelse mellan Xbox One X och S

Recore-jämförelse mellan Xbox One X och S

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Armature Studios Recore är ett av de många spel som blivit uppdaterade till Xbox One X, vilket som bekant är Microsoft kraftigt uppdaterade version av Xbox One S. För att...

0
Sju nya spel klara för Xbox Game Pass

Sju nya spel klara för Xbox Game Pass

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

En av de nyheter Microsoft levererade under sitt 90 minuter långa livestreamade Gamescom-event var en trave nya spel till sin tjänst Xbox Game Pass. Den kanske mest...



Loading next content