Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
recensioner
Resident Evil 4

Resident Evil 4 (Playstation 4 & Xbox One)

Elva år har gått sedan Capcom vände upp och ner på sin anrika zombieserie och chockerade en hel spelvärld med Resident Evil 4, är det fortfarande ett mästerverk?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

När Capcom beslutade sig för att vända upp och ner på sin anrika, zombiefyllda, spelserie var det många som blev lika förvånande som rädda. Resident Evil hade tuffat på i sina välanvända mystofflor och konceptet samt spelmekaniken var djupt rotade hos fansen. För att göra historian kort blev Resident Evil 4 ett mästerverk och kammade hem toppbetyg överallt och ansågs vara det bästa spelet till Gamecube under väldigt lång tid. Elva år har gått sedan dess och Capcom har remastrat sin fjärde del i omgångar under åren. Playstation 2, Wii, PC och förra generationens konsoler har alla fått sig ett smakprov och nu är det alltså dags för Playstation 4 och Xbox One.

Leon S. Kennedy är en kille som har monumental otur. På första dagen som nyutexaminerad polis i Raccoon City (Resident Evil 2) gick precis allt åt skogen och nu, i egenskap av specialagent på jakt efter presidentens kidnappade dotter Ashley går saker och ting inte riktigt som de ska heller. I en brun, spansk by börjar sökandet efter Ashley och det står snabbt klart att den ultrareligiösa befolkningen här inte alls gillar besökare. Efter bara ett par minuter har jag fått högafflar i anletet och yxor viner runt mina öron konstant, samtidigt försöker jag komma tillbaka in i den nu utdaterade spelkontrollen för att ha en chans att överleva.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Capcom valde att gå ifrån sin inarbetade och välkända struktur och slängde bort allt vad förrenderade bakgrunder, låsta kameravinklar och långsamma fiender heter till fördel för ett snabbare spel med betydligt mer fokus på action och tempo. Istället för att sikta mot din fiendes generella riktning och hoppas på att du träffar det du vill var nu kameran placerad bakom Leon och varje vapen komplett med ett lasersikte. Nu var det alltså helt upp till dig var du ska panga fienden och det blev nödvändigt att lära sig när ett skott i knäskålen var att föredra. Ammunitionen var begränsad (speciellt på högre svårighetsgrader) så att skjuta en fiende för att sedan snabbt minska avståndet för lite närstrid med kniven blev en fördelaktig taktik att bemästra.

Det som gjorde att det nya och snabbare tempot fungerande och inte fick Resident Evil 4 att kännas som ett actionspel i mängden var att hushållandet av ammunition, helande föremål och prylar fortfarande stod i centrum och att sköta sitt inventory med största precision blev livsviktigt för att kunna maximera föremålen du kan ha med dig, och på så sätt överleva längre. Vapensystemet var också det någonting som hyllades brett när spelet kom. En skum försäljare dyker upp lite här och var med varor för dig att shoppa. Alla vapen gick att uppgradera och du fick bestämma helt själv vilken spelstil du skulle anamma. Min personliga favorit blev pistolen Red9 (och är så fortfarande) och tillsammans med axelstödet som går att köpa blir vapnet en fröjd att använda.

Capcom dumpade även mellansekvenserna i CGI och lät dessa utspelas direkt i spelmotorn för att på så sätt driva storyn framåt vilket gjorde att tempot aldrig avstannade och spelet kändes konsekvent rakt igenom. Mellansekvenserna var också stiligt regisserade och tillsammans med radiosamtal med din kontaktperson kändes det hela mycket inspirerat av en annan japansk spelserie, Metal Gear Solid. Det underbart horribla röstskådespelet fick dock vara kvar - vilket absolut inte gjorde någonting då de snarare är ett signum för serien idag och vissa extremt ostiga repliker är direkta hänvisningar tillbaka till gamla spel (Jill Sandwich, någon?).

Resident Evil 4
Delarna där du måste se efter Ashley är intensiva då du inte kan lämna henne ensam för länge men du vill samtidigt inte ha henne mitt i skottlinjen..

Grundspelet Resident Evil 4 är kort och gott snudd på perfekt och jag kommer således inte gå in särskilt mycket mer på vad det är som gör att det klassas som ett mästerverk. Med en upplösning på 1080p och låsta 60 bildrutor per sekund är det en fröjd att se remastern i rörelse. Elva år har kanske sprungit förbi men ta mig tusan, Resident Evil 4 ser fortfarande bra ut. Visst finns det kanske texturer och effekter som bär tecken av tidens tand men jobbet Capcom har gjort med den gamla Gamecube-versionen är helt strålande. Inte en enda gång faller bilduppdateringen och även om spelet saknar anti-aliasing är detta helt klart en remaster som gör det den ska; presentera ett gammalt mästerverk i sitt originalskick med bättre prestanda. Det behövs ingen remake av ett spel som är nästintill perfekt från början.

Utöver grundäventyret som tar dig goda 15-20 timmar att komma igenom finns även allt extramaterial med i den här versionen. Mercenaries-läget och de briljanta sidouppdragen med spelseriens flyktiga Ada Wong i huvudrollen förhöjer speltiden avsevärt och tillsammans med ett gäng uppgraderingsbara vapen och kostymer finns det här mycket att stå i för den som verkligen vill göra allt.

Resident Evil 4
När Capcom ändrade hur siktet skulle fungera blev många oroliga. Helt i onödan skulle det visa sig då vapenhanteringen är klockren.

Jag har svårt att lägga ifrån mig handkontrollen trots att jag säkerligen har spelat igenom äventyret över tio gånger genom åren och det tycker jag säger en hel del. Designen är fortfarande magisk, de nya tekniska bitarna fungerar otroligt väl och tempot är fortfarande perfekt avvägt. Den bråkiga spelkontrollen kan bli ett hinder om du inte spelade spelet när det begav sig, men ger du det tid och tillåter dig själv att komma in i det har du ett gäng fantastiska timmar framför dig. Skillnaderna från HD-remaken till Playstation 3 och Xbox 360 är dock små; bättre bilduppdatering, bump mapping, bättre färger och 1080p, om det rättfärdigar ett köp låter jag dig avgöra själv. Klart är i alla fall att Resident Evil 4 står sig som Capcoms bästa del i serien, fortfarande.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Perfekt tempo, tung atmosfär, 1080p och 60 bildrutor per sekund är underbart, allt som gjorde originalet till ett mästerverk är intakt
-
Bråkig spelkontroll i början för den som inte är van
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Pharaoh
    Jag har alltid hört att Resident Evil 4 ska vara ett av dom vassaste spelen i serien men jag kände aldrig riktigt att suget fanns när spelet... 10/10
  • SuperAdde97
    Ett mörkt och blodigt spel och det bästa i Resident Evil- serien- en serie spel vars flörtar aldrig riktigt bitit på mig. Jag spelade det allra... 8/10
  • Dragonforce
    Resident Evil 4 är ett jättegrymt spel misstro mig inte alls, men på PC är spelet helt värdelöst. Vad tänkte dom med Capcom när dom satte ut... 3/10
  • bloody_baron
    Resident Evil 4 Wii är och förblir än idag det vassaste spelet nintendo avlat fram till slagskeppet Wii. Något som kan kännas helt makabert då... 10/10
  • felixkarlsson
    Lite ammunition, massvis av arga inavelsbönder och en ostig b-filmsstory, det är Resident Evil 4 det, här är min recension. Han går sakta mot... 10/10
  • ersa
    Du spelar så långt i det här spelet att du märker att du faktiskt inte tycker att det här spelet är läskigt.Tills det känns som någon står... 9/10
  • Sonicman
    6 år har gått sedan den fruktansvärda incidenten som inträffade i Racoon city. Då de infekterade Zombierna invaderade det och spred skräck. Då... 9/10

Relaterade texter



Loading next content