Wipeout 2048

Wipeout 2048

Wipeout-serien har nått Sonys nya bärbara konsol Playstation Vita och Mäki har kastat sig över det. Hur fungerar svävarracing på det nya formatet och hur känns designen av det "äldre" årtalet 2048?

Det känns lite malplacerat att kalla Wipeout 2048 för stenålders. Men när man har susat fram i överljudsfart bland neonfärger i absolut mästerliga och hyperstilistiska Wipout HD känns det faktiskt så. Och det också är meningen. För 2048 var svävarracingen ny, banorna hade inte fått sin karakteristiska Wipeout-form och världen var lite ruffigare menar Sony. Och det är i detta koncept vi som vanligt ska starta med en Feisar-svävare av veteranmodell och sedan köra så ilsnabbt att vi klättrar från Venom-klassen till Rapier och så småningom kommer över framtida hyperprototyper. Allt medan vi med bonusföremål skjuter motståndarna till strössel.

Idén är god, men jag behöver bara köra ett lopp för att inse att något sofistikerat gått förlorat på vägen. Spelkontrollen är inte lika precis som i föregångarna, något som till stor del beror på analogspakarna till PS Vita som trots allt inte riktigt kan mäta sig med sina stationära förlagor. Trots att jag lagt ned mer tid än de flesta på Wipeout-serien så får jag inte riktigt till den där snortighta körningen jag är van vid, något som heller inte underlättas av att bilduppdateringen då och då sjunker.

Till och med designen är ett hinder, visar det sig. För när de rena och homogena ytorna med tydliga neonfärger plötsligt bytts ut mot de skitigare 2048-miljörna så blir allt både plottrigare och flimrigare. Inget jätteproblem, men även sedan jag lärt mig banorna fortsätter det vara en utmaning att urskilja vad som händer, vilket är första och enda gången jag upplevt PS Vita-skärmen som både för lågupplöst och dessutom för liten. Det låter som allvarlig kritik, men så hör Wipeout HD till ett av mina favoritspel bland nedladdningsbara titlar och jag hade skyhöga förväntningar.

Wipeout 2048
Upp till 8 personer kan spela samtidigt i multiplayer-läget.

Men lyckligtvis är det ändå inte så illa och dessutom verkar Studio Liverpool vara medvetna om dessa problem och därför har man kompenserat med bredare banor. Därmed går det ändå hyggligt att ta sig runt dem i sinnessjuka hastigheter, även om jag som sagt aldrig upplever det där zen-liknande stadiet där man blir ett med spelkontrollen och bara glider igenom banorna och verkligen känner sig som en mirakulöst vass svävarförare.

För att inte göra racingen livlös med banor så breda att alla faktiskt ryms på dem utan vidare har Studio Liverpool valt att ge striderna större fokus och jag upplever det som att jag blir beskjuten betydligt mer här än i något tidigare spel i serien. Snudd på Mario Kart-känsla stundtals. Vilket i sig dock inte är något problem och i slutändan passar det ganska väl in med den lite råare inramning Sony försökt förmedla. Det var helt enkelt såhär allt startade innan det slutligen blev den sofistikerade racing vi lärt oss älska genom åren.

Självklart har Studio Liverpool velat använda de nya funktionerna som kommer med PS Vita, vilket bland annat inkluderar tryckkänsliga menyer och möjlighet att köra genom att tilta enheten. Det ska sägas direkt att sistnämnda är direkt horribelt och gör det redan lite för plottriga spelet ännu värre samt dessutom gör det mer svårkört. Menysystemet med tydliga ikoner som visar vad man redan har klarat, vad man ska klara och så vidare är dock härligt genomtänkt och precis av den typen jag hoppas vi får se mer av till PS Vita i framtiden. Oändligt mycket smidigare än att bläddra sig fram med spakarna.

Wipeout 2048
I det extremt välljudande soundtracket kan vi bland annat avnjuta Deadmau5, Kraftwerk och naturligtvis Chemical Brothers som väl närmast är obligatoriska i serien.

Jag vill även slå ett slag för de multiplayer-möjligheter som står till buds. Det inkluderar både onlinetävlande i diverse grenar, lokalt spelande på flera enheter samt faktiskt även så kallat Cross-Play där en spelare kör på Playstation 3 och en på PS Vita. Vad alla dessa lösningar har gemensamt är att de fungerar utmärkt och faktiskt ger lite extra livslängd till racingen. Flera spelsätt står till förfogande och det handlar inte bara om att komma först, tvärtom är det nästan roligast att bara skjuta varandra i stycken.

Att susa förbi ett futuristiskt New York och dess landmärken man känner igen i en ilsnabb svävare är ändå en cool känsla. Dessutom hör Wipeout 2048 till det absoluta toppskiktet rent tekniskt bland premiärspelen till PS Vita, även om bilduppdateringen som sagt dyker ibland, designen är för flimrig och laddningstiderna är i svettigaste laget för en portabel spelenhet. Och kopplar man sedan upp sig för att spela med andra Wipeout-entusiaster blir det ännu roligare. Det går fort att glömma vad man förlorat i spelkontroll sedan föregångarna och i slutändan är detta ett av de spel jag skulle satsa på till en sprillans ny PS Vita.

7 / 10
+
Sanslöst bra musik, bra multiplayerstöd, smart menyupplägg, roliga spellägen