Batman: The Telltale Series

Batman: The Telltale Series - Episode 1

Hollywood-produktionsvärden, hårt träffande scener och utmärkt karaktärisering höjer Telltales tolkning av Batman. Det här är vår recension...

Efter ett decennium av peka-klicka-framgångar som hanterar några av de största varumärkena inom underhållning kan du gott säga att Telltale Games är i dess guldålder just nu. Precis när du trodde att Batman-licensen tjatats ut lite för mycket och uttömt varenda vinkel som Gotham Citys främste detektiv kan utforska kommer anmärkningsvärt nog Telltale och gör så att den mörke riddaren känns essentiell än en gång.

I den första episoden, kallad Realm of Shadows, är vi i den punkten av Batmans historia där Harvey Dent ännu inte blivit Two-Face. Ironiskt nog är det snarare Bruce Wayne som kämpar mot anklagelser om dubbelspel. Spelet låter dig inte väja undan från ditt ansvar genom att spela sidoroller i vissa situationer, du är Batman/Bruce och stegen du kommer ta kommer reflekteras direkt på båda populära, offentliga figurer.

Batman: The Telltale Series
Det här är lika mycket en Bruce Wayne-berättelse som det är en om Batman.

Telltales tillvägagångssätt sett till historieberättandet är brutalt redan från början, med en inledande sekvens som berättar för dig hur långt spelet är villigt att gå för att hålla din uppmärksamhet. Som Batman tillåts du inte vela, vilket blir särskilt tydligt i en tidig fajt med Catwoman, som påminner om den läckra klimaxscenen Blade vs Nomak i Blade II. Båda superhjältar övertygar som karaktärer och deras kostymer övertygar som verktyg (fast väldigt teatraliska sådana).

Batman närmar sig den osedda terrorn av Ridley Scotts Alien då han lurpassar på nervöst babblande legosoldater som har hyss för sig. "Tror du han kommer dyka upp", skälver de. Sen när showen oundvikligen drar igång efter den mest magnifika entrén vi har sett från Batman på många år, säger en skurk modigt: "vad det än vad som kom in, låt det inte komma ut". Det känns fantastiskt att vara så chockerande. Du kan ta "vad det än kräver"-vinkeln förvånansvärt långt, men inte utan konsekvenser.

Batman: The Telltale Series
Batman porträtteras oerhört snyggt som ett rovdjur av skurkar i Telltales nya serie.

Telltale implementerar deras berömda "adapts to your choices"-koncept med en mästares finess genom hela Episod 1. Batman och Bruce Waynes respektive personas strövar aldrig iväg för långt från vad dina personliga ideal är för någon av dem, men tillåter dig ändå att ta det till extremer. Det visar hur mycket Telltale har forskat och respekterat karaktären genom åratal av iteration, till punkten där du kan hitta aspekter av 60-talets Adam West-pajaserier erbjudas sida vid sida med den gråkalla Christian Bale-versionen.

Den tydligaste vidareutvecklingen av tidigare Telltale-spel är de eskalerade quick-time-event-scenerna. I öppningssekvensen bjuds det på närmare femton minuter av pilsvepande, knappmatchande och kombinationer av riktningar med knappar för att överleva. På det positiva kontot har vi en intensitet som verkligen klämmer ut det mesta ur systemet medan det samtidigt visar upp utmärkt stridskoreografi. Men uppriktigt sagt, det blir nästan lite tröttsamt efter de första fem minuterna och snart kände vi lite som "okej, vi fattar. Kan vi snälla ta en paus för att ha en konversation nu, tack?"

Batman: The Telltale Series
Det blir en hel del knapphamrande i början av Batman: The Telltale Series.

Lyckligtvis är dialogen i Episod 1 excellent, superbt skriven och karismatiskt framförd av alla röstskådespelare. Laura Bailey är alltid fängslande som Catwoman/Selina Kyle; hennes "pokerspel" med Troy Baker som Batman/Bruce Wayne är så gott som blixtrande. Kommisarie Gordon jämrar sig övertygande ("ah Christ!"), Alfred låter beundransvärt vis, istället för gnällig.

Prestationerna lyckas i de gråa skalorna också, med Harvey Dent som är lite av en tönt men tydligt med hjärtat på rätt ställe. De kinkiga situationer han sätter sig i är trovärdiga och sätter upp det perfekt för dig att stödja honom på vilket sätt du avser mest passande som Bruce Wayne, som hjälper till med Dents valkampanj för borgmästarposten.

Centralt till hur hela Telltale-mekaniken fungerar är att du ofta vill ta dig igenom storyn på "godast" möjliga vis, i hopp om att få det bästa slutresultatet. Men det finns så många möjligheter för att ge efter för sarkastiska kommentarer eller våldsamma överfall att balansen blir en del av det roliga. Även att spela tystnadskortet, en Telltale-devis som aldrig blir gammal, känns så effektivt som Bruce Wayne under några av de mer personliga situationerna.

Batman: The Telltale SeriesBatman: The Telltale Series
Det kan komma att bli svårt att spela den mest änglalika läderlappen då Batman: The Telltale Series är fullt av frestelser.

Det finns en möjlighet att några dialoggrenar kan backa in vissa fans i hörn med Bruce och/eller Batman och gör dig obekväm till den grad att du vill starta om. Bruce antågande mot Vicki Vale, exempelvis, kan snabbt li rovdjurisk utan att du inser det.

Andra gånger måste man dock ge Telltale cred för att de verkligen sätter sina spelare på sängkanten ibland sett till moraliska val och att vara barsk för dramatikens skull. Vem som helst som spelat The Walking Dead eller Game of Thrones vet alltför väl hur det ibland kan bli så att vad du säger och gör kan komma och bita dig i ändan mycket senare.

Alla situationer som involverar gangsterbossen Carmine Falcone känns prekära. Oswald "Oz" Cobblepot är så farlig som man kan bli och även presskonferenser kan vara knepiga att hantera ordentligt när Bruce Wayne blir distraherad av mer brådskande konflikter som dyker upp på mobiltelefonen hans.

Batman: The Telltale Series
Vi har fått spela som Batman i kanonspel förut men aldrig har det varit viktigare att vara noggrann med sina handlingar än det är här.

Bortsett från den balans mellan konversation och action som du kanske förväntar dig var en överraskande faktor hur respekt-, och kärleksfullt detektivvinkeln utforskats i spelet. Det är inte perfekt, faktum är att det kommer behöva utvecklas till framtida episoder om det ska fortsätta hållas fräscht, men att använda Batmans prylar för att examinera en brottsplats och pussla ihop bevis är en välkommen ändring i tempo. Bat Computern är snyggt integrerat för att fungera både som Codex och ett verktyg för narrativet.

Medan vi spelade den två och en halv timme långa introduktionen till denna nya serien var ordet som vi märkte att vi använt mest i våra anteckningar var "moget". Medan det visuellt finns gott om nickningar till varumärkets serietidningsrötter är inte detta mycket mer av en film. Soundtracket är smakfullt och stödjer scenerna väl, särskilt de som kräver ordentlig eftertanke med subtila, nedbrutna pianoackord.

Den oundvikliga cliffhangern är överraskande nog för att du ska vilja lösa konflikten omedelbart. Men det är engagemanget i Bruce och Batmans komplexa personas som du kommer vilja återbesöka mest av allt.

8 / 10
+
Lysande dialog, intressant karaktärsdynamik, utmärkta skådespelarprestationer, läcker koreografi, genomgående filmisk presentation