Dungeon of the Endless

Dungeon of the Endless

Vi har spelat konsolversionen av 2014 års indie-pärla, Dungeon of the Endless och har lärt oss en del om omgångsbaserad strategi...

Konceptet är simpelt: Transportera en kristall till tunnlarnas utgång, men Dungeon of the Endless har så mycket mer att erbjuda än stela omgångs-direktiv.

Jag har två svårighetsgrader att välja bland, too easy eller easy. Jag väljer det första alternativet, skäms en stund men inser snabbt att spelets oförlåtliga start skulle krossat min spellust helt om jag valt det andra.

Efter att ha valt vilket rymdskepp som ska krascha och vilka två karaktärer som ska sitta i nämnda kraschade fordon, släpps du och din rymdpartner loss på en slumpmässigt genererad rymdstation utan någon egentlig information. Det enda du vet är att du måste transportera en energikristall från ditt skepp, vidare till utgången. Spelets start är otroligt oförlåtande och även om det finns en introduktion som lär dig spelets basfunktioner är det något du måste leta reda på själv i spelets meny. Introduktionen lär dig heller inte mer än hur du rör dig och vilken knapp du ska trycka på för att bygga en resurs. Med det sagt lär du dig allt eftersom du spelar, men det kan vara tufft att komma igång.

Dungeon of the Endless
Tänk efter när du väljer startkaraktärer och skepp, alla val som leder upp till spelets start spelar roll.

Du tar dig igenom banorna genom att öppna dörrar till olika sektioner. Med varje dörr du öppnar finns en chans att hitta ett item, ett fundament för ett potentiellt bygge, välbehövliga resurser eller en cryo chamber (som, om du har tur, innehåller en kompanjon). Verkar det för enkelt? Självklart finns en hake här, det är inte riskfritt att utforska en okänd alien-bas. Med varje dörr du öppnar finns en lika stor chans att du möter en våg av fiender, ett giftmoln eller en EMP som slår ut dina välplacerade försvarslösningar och resurser. Om du dessutom inte ger ström åt rummen du går igenom (Du ger ström åt rum via resursen dust som du får genom att öppna dörrar) kan fiender dyka upp ur dessa rum och helt utan förvarning förstöra din kristall eller ta död på en av dina kompanjoner.

Dungeon of the Endless
Designen är underbar.

Varje spelbar karaktär har specifika förmågor att lära sig, olika färdigheter, bonusar, användbara föremål och vapen, så att löst rekrytera karaktärer på de olika banorna är inte alltid en bra idé (För att låsa upp karaktärerna för kommande spelsessioner måste du även klara tre banor med dem). Sara Numas, min valda starthjälte (som är farligt lik allas favorit-alienslaktande pangbrud, Samus Aran, både med sitt anagramnamn och med sin turkosblå cat suit och blonda kalufs) har en klen karaktärsbyggnad men är snabbare än blixten. Då det slutliga målet på samtliga banor är att få med sig en stor energikristall (som saktar ned karaktären som har den i sitt grepp) till tunnelns exit medans du blir jagad av ett oändligt antal fiender är det här en karaktär att använda när du måste sprinta till utgången medans resterande karaktärer står vid utgången och väntar på att få komma där ifrån. "Plocka - Spring"-mentaliteten räddade mig från en permanent död flertalet gånger.

När vi ändå talar om permanent död: Trots att det kan kännas som en bra idé att dela upp dina karaktärer är det extremt riskabelt, speciellt om du spelar själv. Den där sista dörren kan vara dörren som släpper ut den stora vågen av fiender som innebär din favoritkaraktärs död, och dör din karaktär är denne död för alltid. Dör alla dina karaktärer är spelet slut och du tvingas börja om från början.

Dungeon of the Endless
Inlärningskurvan är hög, lite som att springa in i en vägg. Men ge inte upp, spelet belönar dig rikligt.

Gillar du upplägget är Dungeon of the Endless verkligen en oändlig spelupplevelse. Flertalet upplåsningsbara utmaningar, karaktärer, startförutsättningar och varierande level samt fiendedesign gör att spelet känns nytt varje gång du börjar om. Spelar du dessutom med vänner online finns där ett helt nytt spel att hämta då man som en grupp spelar spelet annorlunda än man gör i enspelarläget. Att jobba tillsammans mot samma mål med en eller flera vänner är inte bara enklare vad gäller spelsvårighet (du slipper hålla koll på flera karaktärer samtidigt), det är också rejält mycket roligare.

Efter att ha spelat Dungeon of the Endless i 10 minuter stod det klart för mig att spelet verkligen fångat essensen av gamla dungeon-crawlers. Med sin fantastiskt vackra pixelgrafiska karaktärsdesign och detaljrika leveldesign fångar spelet ditt intresse tidigt. Roguelike-aspekten gör att du inte vill lägga ner kontrollen av rädsla för en tidig perma-död. Dungeon of the Endless spelas lättast med några vänner online, tar inte mer än tre timmar att klara men har oändligt omspelningsvärde.

8 / 10
+
Fantastisk design, oändligt omspelningsvärde, mycket upplåsningsbart material, bra soundtrack