Fortified

Fortified

Gröna utomjordingar från Mars har invaderat 50-talets USA, och Mathias är Jordens sista hopp...

Det ljuva 50-talet. Färgglatt mode, kurviga bilar och voluminösa frippor så långt ögat kan nå. Det är en spännande tid för människan - en tid innan man var medveten om påföljderna av rökning - och för första gången känns det inte som att det där enorma ostklotet i skyn är oåtkomligt. Alla frågar sig vad som väntar oss där uppe i rymden. Är det kanske ondsinta rymdsnubbar, lila slemklumpar eller kolossala myror månntro? Alla tre är populära gissningar. Men plötsligt klyvs natthimlen itu av en grön laserstråle. Poliser skjuter i blindo upp i skyn. Fotgängare skriker sig hesa på gatuhörnen. De är här. Marsfolket har kommit, och de tog med sig deras förbannade robotarmé.

Jag och mina tre kollegor är det enda som står i marsianernas väg - bokstavligt talat. Detta är Fortified, ett nedladdningsbart Tower Defence-spel från Clapfoot. Det första du lär märka när du startar igång spelet är hur utvecklarna låtit sig inspireras av den tecknade stilen från serietidningarna guldålder under 50-talet. Det är riktigt charmigt och välutfört. Fiendedesignen är dessutom hämtad från de ostiga science fiction-rullarna som visades upp på biografer under samma årtionde. Gröna spindlar från Mars, svävande metallklot, Plåt-Niklas-liknande robotar och regelrätta UFO-skepp strålas ner till stadens gator. Alla är fast beslutade att förstöra människornas rymdraket som alltid väntar på andra sidan banan.

Fortified
Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, och du behöver bara ta en titt på den här bilden för att förstå vilken typ av spelupplevelse som Fortified bjuder på.

Det är här mitt specialteam kommer in i bilden. En astronaut, en raketforskare, en hemlig agent och deras charmiga muskelpaket till kapten är alla spelbara hjältar i Fortified. Det är fritt fram att välja vem du vill spela som, och vill du inte spela själv kan du samarbete med vänner (eller främlingar) över nätet. Uppgiften är väldigt simpel och genren trogen: Försvara raketen på din sida av banan från det utomjordiska hotet. Detta är ett uppdrag som upprepas om och om igen på 12 ganska små och snarlika banor. Det är trots allt Tower Defence vi snackar om här. Befästa din bas, rusta upp alla tänkbara gångar och håll undan vågor av fiender tills det över. Så om du redan nu vet med dig att detta inte är något för dig kanske det är bäst att du slutar läsa redan nu.

Men för er som faktiskt gillar Tower Defence kan jag glatt meddela att Fortified är ett dugligt tillskott till genren, och till ett lågt pris dessutom. Den billiga prislappen matchas dock av budgeten, då innehållet är fattigt och produktionsvärdena är låga. Banorna är få och korta, upplägget och fienderna blir snabbt monotona, och musiken är väldigt anonym. Det som talar för Fortified är istället själva spelkärnan. Det är helt enkelt väldigt roligt att slakta marsianer tillsammans med några kompisar.

Fortified
Alla karaktärer och fiender i spelet liknar actionfigurer. Att se dem springa runt och skjuta laserstrålar mot varandra är verkligen helmysigt.

Robotar sprakar och sprängs när man pepprar dem fulla med bly, spindlarna blöder grönt godisblod och även det mest extrema våldet i spelet är färgglatt och komiskt att kolla på. Karaktärerna är dessutom unika med egna vapen och förmågor, vilket gör det extra roligt att hitta sin favorit och placera sina uppgraderingspoäng där man vill ha dem. När man dödat tillräckligt många fiender kan varje karaktär dessutom aktivera en individuell specialattack. Kaptenen blir exempelvis en odödlig, stereotypisk actionhjälte (oändligt med ammunition ingår). Bäst är dock raketforskaren, som får förmågan att flyga högt över markfienderna så att man kan låta det regna granater på dem från ovan.

Känner man sig alldeles för kraftfull är det fritt fram att höja svårhetsgraden. Clapfoot har gjort ett bra jobb med att ta fram svårhetsgrader som lämpar sig till olika spelare, och även antalet spelare på kartan. Spelar man på Normal kan man utan problem ta sig genom spelet på egen hand, utan bry sig allt för mycket om placering av kanontorn och fällor, medan de som verkligen vill engagera sig i kriget mot Mars kan låsa upp ett Insane-läge där samarbete och taktiskt tänkande är essentiellt.

Fortified
Att placera fällor och kanontorn är såklart en viktig del av Tower Defence-spel, då man aldrig kan hålla koll på alla gångar på banan hela tiden.

Så vad väntar då mänskligheten där ute i den kalla rymden? Jo, där ute väntar en charmig och avslappnad spelupplevelse, men som är lite för ytlig för sitt eget bästa. Hittar du några att dela spelupplevelsen med lär Fortified hålla er nöjda under några kvällar, men när sällskapet tröttnat finns det inte mycket mer att hitta här. Perfekt för dig som är ute efter en snabb dos Tower Defence för en billig peng om inte annat. Jorden räknar med dig.

6 / 10
+
Läcker design, charmig och avslappnad spelupplevelse, roligt med kompisar