The Legend of Legacy

The Legend of Legacy

Kristian har begett sig till ön Avalon för att se om det finns några äventyr att hitta...

Den mystiska ön Avalon har just rest sig ur havens djup och bjuder in alla modiga äventyrare till utforskande. Denna premiss utgör själva grunden i utvecklaren Furyus väldigt japanska rollspel The Legend of Legacy. Tyvärr är det dock ett rätt tomt äventyr som lämnar mycket att önska i övrigt.

The Legend of LegacyThe Legend of Legacy
Staden Initium är spelets hub, här sköts allt från handel, till sparande och konversationer med "Äventyrarnas Kung".

Det första du får göra när du startar upp spelet är att välja en av spelets sju spelbara figurer som din huvudkaraktär. Valet står mellan en tjej med minnesförlust, en legosoldat, en skattjägare, en riddare, en elementariker, en alkemist och en grodprins. Du skulle lätt kunna tro att med ett gäng rätt unika karaktärer, så skulle kanske valet kunna vara rätt viktigt och avgörande för hur hela äventyret spelas ut på ön, men icke sa Nicke. Du bjuds på en liten introduktion där din karaktärs motivationer för att färdas till Avalon visas upp, och det är allt.

Striderna är spelets enda riktiga ljuspunkt, de olika elementariska andar vars styrka visas i den stora kvadraten kan verkligen vända en strid.

Du börjar spelet med två andra av de sju äventyrarna, de andra möter du allt eftersom i spelets enda stad - Initium. Inte för att det spelar någon större roll, då spelets oändliga grindande för att förbättra mina karaktärer i stort sett eliminerar några som helst planer på att byta ut medlemmarna i min grupp under spelets gång. Just avancemanget för mina figurer är ett stort problem i spelet. Istället för att gå en lite mer traditionell väg där man tilldelas erfarenhetspoäng efter varje strid har The Legend of Legacy istället satsat på något lite mer unikt. Efter varje strid har alla karaktärer slumpmässiga chanser att antingen få mer hälsa, större "manareserv", öka sina attackers skada eller bli bättre på att försvara sig. Nya färdigheter med olika vapen låser man slumpmässigt upp genom att slåss mot olika monster med just det valda vapnet.

Alla dessa chanser ökar när du slåss mot spelets många bossar, men oftast så krävs det att du redan låst upp en och annan specialförmåga för att ens ha någon chans i bosstriderna och det kräver konstant slaktande av de oändliga horder av småmonster som har gjort sig hemmastadda på Avalon.

Den första av mången karta som måste fyllas i.

Själva striderna är det inte mycket fel på, de är spelets klart bästa del. Det är uppfriskande att striderna faktiskt kräver en del taktiskt tänkande. Källan för mycket av planeringen i striderna är spelets magisystem. Allt baseras på olika elementariska andar som man måste kalla till sin sida för att sedan kunna använda olika trollkonster baserade på just det elementet. Twisten är att fienderna kan sno över dessa andar till sin egna sida för att själv kunna använda magi.

Då en karaktärs hela runda går att för att kalla på andarna får du kolla på fiendens lag och fundera på hur du lägger upp turordningen i sin grupp för att bäst kunna använda sig av elementen. Ska den sista i gruppen kalla på andarna denna runda för att undvika att fienden stjäl dem och sedan låta den första i gruppen kasta sin magi, eller är det nån annan strategi som är bästa? Vill du få ut det mesta av stridsystemet är det sånt du kommer behöva tänka på, men i många fall när du stöter på ickemagiska stackare till monster räcker det med att bara slå och hela sig igenom striderna.

Djupare motivationer än dessa har inte karaktärerna i The Legend of Legacy.

Tyvärr är inte ett bra stridssystem tillräckligt för att rädda spelets monotona natur. Den absolut största tidstjuven till uppgift på Avalon är ifyllandet av kartor. Ön är uppdelad i olika regioner, och varje region har en tillhörande karta. Innan du fått tag på dessa kartor från handelsmannen i Initium kan du inte bege dig till denna plats på Avalon.

Problemet med kartorna är dock att de är helt tomma. Det är din uppgift som spelare att fylla i dem och sälja tillbaka dem till affärsmannen för att kunna köpa ännu fler kartor. Ju mer du fyllt i kartan, ju mer pengar kan du få. Det är dock inte så värst kul att behöva leta igenom varje skrymsle och vrå av kartan för att få mätaren nere i hörnet att ticka upp till 100 procent. Visserligen har alla karaktärer sina personliga motivationer för att vara på ön, men som spelare erbjuds du inget mer än att tjäna pengar på att fylla i kartor.

Det krävs en hel del slaktande av monster för att lyckas gå upp i nivå i någon av färdigheterna.

Det finns en annan rätt rolig liten extragrej i staden Initium som du kan lägga ner tid och pengar på. Nere i hamnen kan du nämligen anställa fraktskepp som beger sig ut på de sju haven, eller hur många de nu än är i spelvärlden, och återvänder med en hel drös ny vapen och andra föremål. Om du går runt med din Nintendo 3DS och Street Passar någon medan skeppet är ute på havet får du lite extra bra leksaker när skeppet väl återvänder till hamnen.

Tyvärr är The Legend of Legacy i sin helhet inte något överdrivet bra rollspel. Storyn i spelet lämnar väldigt mycket att önska och det finns inget riktigt intressant mål för dig som spelare att uppnå. De oändliga striderna i spelet, som visserligen är rätt bra var för sig, känns till sist rätt trista. Spelets enda riktiga uppdrag som erbjuds, utforskandet av kartor, är bland det långtråkigaste man kan utsätta sig själv för i ett spel. Om du är ute efter ett djupt rollspel med engagerande handling och intressanta karaktärer är The Legend of Legacy inte det du bör vända dig till, men om du gillar japanska rollspel och bara vill ha något tidsfördriv till pendlandet som inte kräver mycket engagemang kan detta vara något för dig.

Karaktärsdesignen och delar av spelet för tankarna till Bravely Default.
6 / 10
+