Svenska
Gamereactor
recensioner
Oxenfree

Oxenfree

Vad är verklighet, vad är vad är fantasi? Var beredd på ett äventyr som helt suddar ut gränserna och friskt lånar inslag från skräck, klassiska äventyrsspel och TV-serier som Lost och Twin Peaks...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vad skulle du saga om vi berättade att det finns ett spel som kombinerar de bästa elementen från spel som Broken Age med välskrivna tonåriga karaktärer av samma snitt från filmer som Juno och 500 Days of Summer, kombinerat med mystiken från serier som Lost och Twin Peaks. Låter intressant, eller hur? Faktum är att detta är exakt vad du får i Oxenfree - ett övernaturligt äventyr från Night School Studios med tonåringar i huvudrollerna som just släppts till både Steam och Xbox One. Spelet följer i samma fotstspår som Telltales succéer, men berättar en mer mogen och betydligt rysligare historia.

Oxenfree
Var beredd på ett äventyr du sent kommer glömma och som stannar kvar i dina tankar långt efter att det är avklarat.

Titlar som Oxenfree är en del av en växande trend i spelvärlden som i traditionell bemärkelse inte innehåller det vi oftast brukar referera till som bra gameplay. Det betyder i klartext att det inte finns några mekaniska pussel att lösa, inga vapen att svinga, inga monster att besegra eller något annat liknande heller för den delen. Istället är Oxenfree ett spel i den subgenre som i sociala medier ibland refereras föraktfullt till som "walking simulators". Spelet förs framåt genom dialog mellan karaktärerna samt de val du som spelare gör. Det närmsta vi kommer faktiskt spelande är ett fåtal sektioner där du ska ratta in en viss radiofrekvens. Om du hör till dem som anser att den totala upplevelsen aldrig är större än bra gameplay, så är inte Oxenfree en titel för just dig. Om du däremot har ett mer öppet sinne och anser att ett spel kan se ut hur som helst och saknar regler för hur det ska fungera så rekommenderar jag dig att läsa vidare.

Det är nämligen storyn och relationerna mellan karaktärerna som kommer få dig att vilja spela vidare - för det är nämligen något alldeles extra. Alex är en normal tonårstjej i gymnasiet och hon och hennes vänner har en tradition med att årligen besöka Edward's Island för att dricka sig redlösa, spela sanning eller konsekvens och bara hänga med polarna. Just detta år har Alex med sig sin nya låtsasbrorsa Jonas, eftersom hennes farsa träffat en ny och gift om sig. Efter att ha utforska grottorna på ön, snappar hon och vännerna båda upp en konstig signal. Kort därefter börjar märkliga saker hända och inget blir som de tänkt sig. Mystiska andar, oförklarliga tidsluckor och allt däremellan förvandlar dagen till något de aldrig kommer att glömma.

Oxenfree
Grafiken är ofta sanslöst vacker.

Det är ungefär här de narrativa influenserna blir så viktiga. Oxenfree känns på flera sätt som ett "vad skulle hända om"-scenario. Jag kan nästan se manusförfattarna framför mig med pannorna i djupa veck, tänkandes: "Så vad skulle hända om vi tog ett vanligt tonårsäventyr, blandande in de bästa bitarna av Twin Peaks med mysterierna från Lost, och kryddade det med djupa emotionella relationer mellan huvudpersonerna?". Svaret är att det skulle bli helt briljant, och det är det bitvis också. Storyn och karaktärerna är något som ett spel som detta helt står och faller med, det måste helt enkelt vara engagerande, trovärdiga och något vi som spelare bryr oss om.

Manuset kanske är lite för övertydligt ibland och det påverkar även dialogen som därmed inte känns helt trovärdig alla gånger. Till exempel är en del av replikerna till för att vi ska lära känna figurerna bättre och förstå deras inbördes relationer när det hänvisas till saker som förklarar till hur alla hör ihop. Ingen pratar så med folk de känner och som bäst är Oxenfree istället när de fem huvudpersonerna reagerar på allt märkligt som sker omkring dem och pratar om detta. Här känns det istället väldigt naturligt och genomtänkt.

Oxenfree
Att ställa in radiofrekvenser är det närmsta gameplay du kommer i Oxenfree.

Oxenfree spelas i ett så kallad 2,5D-perspektiv, vilket betyder att du ser allt från sidan, men med ett tredimensionellt djup. Du får fritt utforska Edward's Island efter eget tycke och smak, men storyn är linjär. Spelvärlden är uppdelad i ett antal zoner som öppnas upp i takt med att du får nya mål, varpå du mer eller mindre lotsas mot just detta. Det kan kanske uppfattas som ett inskränkande av frihet för somliga, men det sköts på ett väldigt snyggt sätt och spelupplevelsen känns aldrig tvingande eller begränsande.

Grafiskt är Oxenfree otroligt vackert och jag skulle lagom kryptiskt placera det någonstans mellan handritad grafik och datorgenererad. De statiska bakgrunderna har en stil som bäst kan beskrivas som modernistisk eller rent av kubistisk, och ofta vill jag bara stanna till för att verkligen insupa allt det vackra. Figurerna är däremot skapade med traditionell 3D-grafik och känns tyvärr inte riktigt lika inspirerade. Det är verkligen inget fel med dem, men i jämförelse med hur vackert Oxenfree är i övrigt så hade det varit trevligt om något som hänger med mig genom hela spelet haft samma skyhöga nivå.

Oxenfree
Ingenting är som det verkar, se till att ha ett öppet sinne.

Till detta har vi sedan tjusiga övernaturliga inslag som visuellt visas på skärmen, både slumpmässigt i bakgrunden och för huvudpersonerna samt för dig som spelare. Utan synbar förklaring kan en sekvens utspelas helt olika, en person kan ta självmord framför dig, bara för att stunden senare dyka upp helt oskadd och så vidare. Gränserna för vad som är verkligt och inte, vad som är synvillor och vad du faktiskt ser - suddas snabbt ut. Precis som i Twin Peaks och Lost.

Jag har dock inte riktigt samma höga tankar om soundtracket. Det är electronica-artisten SCNTFC som stått för musiken och om du lyssnar på den separat är den helt okej. Däremot tycker jag inte den är helt rätt i sammanhanget, detta är en emotionellt laddad spelupplevelse och Oxenfree skulle nog haft något annat än 80-talsinspirerad electronica. Något mer subtilt hade gjort underverk för Oxenfree och förstärkt temat av skräck och mysterium, men SCNTFC gör istället det motsatta och drar mig stundtals ur illusionen

Oxenfree
Musiken i Oxenfree är inte alls dålig, tvärtom, men passar inte spelets tema.

Lyckligtvis är spelet större än sina brister, och i slutändan är detta en helt unik spelupplevelse som känns väldigt personlig. Alex är intressant, djup och lätt att identifiera sig med, och trots att dialogen ibland inte känns naturlig så är huvudpersonerna trovärdiga. Alla mystiska händelser är dessutom så väl sammansatta och genomtänkta att Oxenfree lyckas uppnå en stämning få andra spel kan mäta sig med. Hade bara mer tanke lagts på musiken och dialogerna fått lite mer kärlek, hade detta kunnat vara en modern klassiker.

OxenfreeOxenfreeOxenfree
OxenfreeOxenfreeOxenfree

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Otrolig atmosfär, intressanta karaktärer, verkligt skrämmande, vacker grafik, originellt upplägg
-
Artificiell dialog, taskigt val av musik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Oxenfree har sålt över en miljon exemplar

Oxenfree har sålt över en miljon exemplar

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Night School Studios fick en dundersuccé på halsen med sitt Oxenfree, vilket släpptes år 2016 (studion startade 2014, så det var ett av deras första projekt), och därför...

Oxenfree är nu gratis via GOG.com

Oxenfree är nu gratis via GOG.com

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Bara dagarna efter att Night School Studios utannonserat sitt nästkommande spel Afterparty, inleder de nu en kampanj hos GOG.com där deras tidigare titel Oxenfree kan...

Oxenfree släpps till Switch nästa månad

Oxenfree släpps till Switch nästa månad

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Indie-spelet Oxenfree blev väldigt populärt till PC och Xbox One, och gjorde efter det succé även till Playstation 4. Nu är det dags för ytterligare ett formats gamers...

Vi spelar lovande äventyret Oxenfree

Vi spelar lovande äventyret Oxenfree

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Gamereactor Plays tar sig i detta avsnitt sig an det prisade Oxenfree från Night Dive Studios, i vilket helt vanliga tonåringar hamnar i Twin Peaks-inspirerade...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy