Lego Harry Potter: Years 5-7

Lego Harry Potter: Years 5-7

TT Games ger oss än en gång chansen att uppleva Harry Potters magi i form av danska lego-klossar. Mathias Holmberg har fullföljt sina trollkarlsstudier, räddat världen från ondska och satt betyg på det hela

När J.K. Rowlings Harry Potter-böcker förenades med den danska Lego-magin förra året blev resultatet ett spel som bjöd på det bästa från båda världarna. Lego Harry Potter: Years 1-4 må ha använt sig av ett koncept som nu har ett antal år på nacken, men det var inget som stoppade oss från att ha hur kul som helst på Hogwarts skola för trollkonster och trolldom. Nu ger TT Games oss spelets uppföljare, Lego Harry Potter: Years 5-7.

Om det inte framgick av titeln så återberättar Years 5-7 de tre sista böckerna i Harry Potter-serien, men även om man känner igen sig genom hela äventyret så sker inte berättandet på en särskilt djup nivå. Istället tar man till slapstick-humor för att parodisera viktiga delar ur böckerna och filmerna, och trots att de aldrig pratar känns de blockiga figurerna levande tack vare lekfulla animationer. Det är väldigt underhållande, men är man inte bekant med förlagan så kommer man ha svårt för att hänga med i handlingen. Som tur var är det inget som stoppar en från att njuta av den spelmässiga kärnan.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Harry Potter-seriens enorma karaktärsgalleri är komplett i Lego Harry Potter: Years 5-7. Hela 200 (!) spelbara karaktärer finns att samla.

De tre böckerna (eller fyra filmerna, beroende på hur man ser på det) är uppdelade i ett antal banor, och Harry och kompani har alla unika förmågor som måste användas för att ta sig igenom dessa kapitel. Men att föra handlingen vidare är bara halva nöjet, då man kan återvända till tidigare avklarade banor med nya karaktärer för att ta sig an nya utmaningar. De tidigare Lego-spelens utforskningsvänliga upplägg är alltså intakt, men den här gången handlar det mindre om action och mer om pussellösning och föremålssamlande.

Det är endast någonting positivt, eftersom det passar J.K. Rowlings fantasifulla värld perfekt. Det finns oerhört mycket att göra under de tre sista åren på Hogwarts, med hundratals hemligheter som ska hittas och låsas upp i den stora hub-världen. Är man som mig och bara måste se allt kan det kännas överväldigande till en början, men när man fått ett grepp om hur allting hör ihop så kommer man ha svårt att släppa taget om handkontrollen.

Lego Harry Potter: Years 5-7
På den audiovisuella fronten lånar man mycket från filmerna, men TT Games har även lyckats fånga universumets anda.

Man får dock inte glömma att Harry Potter och Lego redan mötts en gång tidigare, och har man upplevt år 1-4 så kommer det kännas som att man gör mycket för andra gången. Många omgivningar dyker upp igen, och vissa trollformler och karaktärer måste låsas upp på nytt. Med det sagt är det svårt att tröttna på att se bekanta miljöer, karaktärer och föremål tolkas i danskt Lego.

Har du spelat ett Lego-spel tidigare så vet du att de ska upplevas tillsammans med en vän, och därför kan jag inte begripa varför det fortfarande inte finns ett online-läge tillgängligt. Visst funkar split-screen-funktionen som introducerades i Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues galant här också, men idag framstår den knappast så revolutionerande längre. Att inte ta det fulla online-steget känns fattigt med tanke på att konceptet inte sett några större spelmässiga förändringar sedan det allra första Lego Star Wars-spelet släpptes.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Lego Harry Potter: Years 5-7 är underbart charmigt, och man märker att TT Games har lika roligt när de skapar dessa spel som många av oss har när vi spelar dem.

Spelmekaniken här är därför precis lika ytlig som man kommit att förvänta sig av dessa spel. Pussellösningen kräver inte logiskt tänkande utan snarare maniskt tryckande på attackknappen för att se vad som går interagera med (läs: ta sönder) i spelvärlden. Plattformandet är förlåtande men också väldigt obskyrt, och striderna är oerhört underutvecklade. Det kan vara lätt att avfärda Lego-spelen av denna anledning, men det stoppar inte mig från att ha riktigt roligt när jag springer runt på Hogwarts och lär mig nya trollformler.

Slutresultatet är nämligen, precis som alltid, en lättsmält, charmig och beroendeframkallande spelupplevelse som lämpar sig till personer av alla åldrar. De som ännu inte har tröttnat på detta koncept har alltså många timmars nöje framför sig. Lego Harry Potter: Years 5-7 är den bästa, och tillsammans med Years 1-4 även den mest kompletta, Harry Potter-upplevelsen på spelmarknaden.

7 / 10
+
Magisk design, oerhört charmigt, innehållsrikt, avslappnad spelupplevelse, maffig musik