Minecraft

Minecraft

Minecraft har lämnat betastadiet och är äntligen släppt på riktigt. Hur bra är egentligen det svenska underspelet? Vi har testat grundligt...

Det är inte helt ovanligt att man får frågan om vad Minecraft är. Svarar man att det är ett spel, brukar nästan alltid följdfrågan bli vad för typ av spel det är. Den frågan är lite svår att svara på om jag ska vara helt ärlig. Minecraft är nämligen ett av de spel som blir vad du gör det till, du har till stor del makten att bestämma helt och hållet över din egen upplevelse. Du får välja själv om du vill spela med andra eller ensam. Huvudrollen innehas inte av den tyste och kubistiske huvudkaraktären Steve utan snarare av den massiva spelvärld som Minecraft ger spelaren. Spelet kan slumpa fram en spelvärld åt dig, eller så kan du själv skriva in en kod så skapas en spelvärld utifrån denna.

Beroende på vilket spelsätt du väljer får du två helt skilda upplevelser. Creative-läget går ut på att du får tillgång till oändliga resurser och här får du göra exakt vad du vill. Skapa, bygga, rasera eller gå runt och glo. Spelaren får möjlighet att sväva fritt runt i luften. Man kan färdas runt utan några som helst problem och man behöver inte bry sig om varken faror eller vardagliga behov. I Creative-läget har man tillgång till alla de verktyg man behöver för att kunna skapa konstruktioner av direkt Mäkiska mått. Du har säkert sett användare skapa massiva städer med konstruktioner som imponerar enormt och du kan skapa precis samma, om du bara är villig att lägga in lite tid och hårt arbete.

Det andra spelsättet är Survival och här liknar Minecraft mer ett traditionellt spel. Du ploppar in på en plats i spelvärlden, helt utan verktyg eller resurser. När du slår på något tillräckligt länge försvinner det och det bildas en kub som du kan plocka upp och sedan återplacera i spelvärlden igen om du så önskar. Det är bara att vänja sig för du kommer få hacka sönder och placera ut många kuber under dina äventyr i Minecraft. Materialen är många och du kommer snart att behöva tillverka egna verktyg för att kunna snabba på arbetet lite.

Minecraft
Det är svårt att inte imponeras av vyerna i Minecraft. Spelvärlden breder ut sig framför spelaren, det är bara att ha roligt.

Dessa verktyg måste tillverkas av råvaror som finns runt om i spelvärlden. De första enkla verktygen får man konstruera av trä och dessa duger inte till speciellt mycket om sanningen ska fram. Med dessa träverktyg får man istället hugga sig lite sten som utgör basen till lite mer kompetenta verktyg. Det man först och främst behöver är en yxa, en hacka och en spade för de olika materialen. Men man får inte drälla runt, då de första minuterna i Minecrafts Survival-läge är kritiska. Solen stannar inte uppe för evigt och när det fyrkantiga värmeklotet sänker sig ned över horisonten dyker det upp en hel del otrevliga saker. Zombies, spindlar, skelett och annat otrevligt ploppar upp från ingenstans och helt plötsligt är spelaren hett villebråd. Första natten brukar man få spendera instängd i en improviserad håla i en klippvägg.

Min första natt blev minst sagt dramatisk då jag stängde in mig själv med hjälp av en samling sandkuber i en bergssida. Helt utan verktyg fick jag stå inklämd medan zombies och annat otrevligt flockades utanför. När solen sedan steg och satte dessa monster i brand blev det säkert att ta sig från gömstället. Vilse och ensam i en gigantisk värld visste jag inte alls vad jag skulle ta mig till.

Efter en stunds planlöst sönderhackande av miljön gick det upp för mig att det inte finns någon eller något som berättar för mig vad jag ska göra och hur jag ska göra det. För att lära mig hur jag skulle tillverka verktyg fick jag bege mig ut på Youtube och finna en guide till hur man skulle göra. Att man skulle öppna karaktärsskärmen och placera träbitar i byggfönstret för att göra plankor var väl inte någon jättestor utmaning.

Att man dessutom skulle placera träplankor i alla fyra platser i byggfönstret för att bygga en arbetsbänk kom jag på av en ren slump. Med arbetsbänken fick jag tillgång till fler möjligheter att bygga mer avancerade saker. Att man var tvungen att placera vissa saker i vissa platser i detta byggfönster för att det skulle bli något över huvud taget övergick dock mitt förstånd. Saken är den att Minecraft är ett spel som inte förklarar något för spelaren. Det finns inga inbyggda hjälpsystem och spelaren är helt enkelt utlämnad till sin egen förmåga redan från början. Med tanke på att det finns massvis av saker att bygga skulle lite hjälp vara på sin plats.

Minecraft
Skymning och gryning bjuder på trevliga ljuseffekter som sätter en skön stämning på spelet.

Medan många spel satsar på hjälpsystem som lämnar lite eller ingenting till spelarens egen fantasi eller kreativitet är såklart inte bra och jag brukar störa mig ganska ordentligt på att man ofta får allt för mycket hjälp i många spel. I Minecraft rör det sig dock om den raka motsatsen då man inte får någon hjälp, alls. När 2011 snart är slut kan jag tycka att det rör sig om en ganska konstig sak att utelämna. Jag vill inte bli hållen i handen genom hela spelet och jag vill inte bli bortskämt med alla svar på en gång, men jag vill i alla fall få lite grundläggande information när jag spelar.

Det är svårt att inte nämna grafiken i Minecraft i en recension. Medan många skulle avfärda den som dålig och blockig är det faktiskt så att det faktum att all design hänger ihop och att dessa kuber bildar massiva miljöer som imponerar. Man finner bergskammar, stränder, kullar, naturliga grottor, skogar och kullar överallt. När man står högt upp och skådar ut över spelvärlden är det faktiskt svårt att inte bli imponerad över hur läckert det ser ut.

Formerna ter sig trots sin strikta design som fullt naturliga och jag gillar detta skarpt. Precis som till exempel 3D Dot Game Heroes eller valfritt pixelbaserat spel från förr kan man kritisera grafiken för att vara gammal och tekniskt underlägsen. Personligen finner jag den full av karaktär och den tilltalar mig mycket.

Minecraft är ett spel där spelaren själv bestämmer och jag kan egentligen bara gissa och säga att jag tror att Mojang helt enkelt har valt att ge spelaren en tom målarduk och låta oss måla vår egen bild och låta oss själva ha vår egna utveckling. Makten ligger hos mig som spelare och det är inte helt vanligt bland dagens spel. Jag får göra nästan vad jag vill med världen. Vill jag jämna ett berg med marken kan jag göra det. Vill jag bygga ett stort slott eller en liten stuga är jag fri att göra detta. Om jag vill hugga ihjäl djur eller bara springa på en sandstrand är även detta möjligt. Man sätter själv upp sina egna mål i spelet och hur man vill att det ska gå till.

Minecraft
Strider kan man också ägna sig åt, med antingen svärd eller pilbåge. Det är kanske inte så avancerat men för den actiontörstige finns det lite underhållning att hämta.

Medan det visserligen är något positivt kände jag första gången jag spelade Minecraft att det var väldigt avskalat och intetsägande. Efter att ha plöjt igenom en handfull filmer på Youtube var jag dock mer än redo och helt plötsligt fick jag ut mycket mer av spelet. Det finns ett riktigt bra community kring just Minecraft och det är många som har skapat massor med videos där de mer än gärna hjälper andra spelare. Detta är såklart ett stort plus och hjälpen är sällan mer än en internetsökning bort. Min favorit är helt klart att spela Survival-läget men på svårighetsgraden Peaceful. Detta innebär att jag fortfarande kan dö om jag inte är försiktig, men jag slipper fiender och annat tråkigt. Jag får arbeta för mina resurser, jag kan utforska världen som slumpats fram åt mig och vill jag bygga något får jag själv se till att skaffa material till detta bygge.

Skapande och utforskande är för mig en spännande del av Minecraft och jag gillar att bege mig ned i en naturlig hålighet i marken och utforska för att se vad underjorden har att erbjuda. Här kan jag finna enorma underjordiska färdiggjorda komplex fyllda med lava, vatten, sällsynta material och annat skoj. Andra gånger börjar jag med att hugga ett hål i marken som blir djupare och djupare, tills jag hittar något som intresserar mig.

Ibland vill jag bara hugga ut ett stort område ur stenen och bygga en liten improviserad by, där ingen annan än jag själv bor. Det är en otrolig klyscha men Minecraft är ett spel som blir lika bra som spelarens fantasi och upptäckarlust. Det finns inga tvång, inga pekpinnar och ingen som stoppar mig i det jag håller på med. Vid en första anblick när man börjar spela Minecraft ser det inte ut att ha så mycket att erbjuda, men efter lite spelande märker man snart att det finns så mycket innehåll att man nästan baxnar.

Survival-läget innehåller ju numera även ett tvättäkta slut där man ställs mot en stor drake man behöver bekämpa. Personligen finner jag inget jättestort intresse i det utan istället jobbar jag på mitt och gör det jag har lust med. Onlinedelen är den samma som offlinedelen, med skillnaden att man gör allt tillsammans med en eller flera andra spelare. Dock finns det ingen server-browser eller liknande, utan du måste mata in ett specifikt IP-nummer för att kunna ansluta.

Vill man skapa en egen server får man ladda ned den officiella servermjukvaran och göra sina inställningar själv, bäst man vill. Personligen fann jag detta lite bökigt och struligt och fick det inte riktigt att fungera. Att det beror på mitt begränsade intellekt är inte något jag utesluter, men jag kom aldrig längre än till en värld där jag inte kunde hugga sönder något. Då tröttnade jag och hoppade in på en läsares server istället.

Minecraft
Mitt hem uppe bland molnen, jag hittade det högsta berget och byggde mig ett hus där.

Här var det desto roligare och vi byggde så vi baxnade innan vi testade på att slåss mot slutbossen i Creative-läget. Det var väl ingen jättehöjdare direkt utan det borde istället åtnjutas i Survival-läget. Jag kan känna att just onlinedelen borde vara lite enklare och att det skulle vara simplare än det är att använda sin offlinevärld online istället. Nu är jag petig, det ska erkännas men användargränssnittet lämnar lite att önska vid vissa tillfällen. Medan Minecraft är ett av de bästa spelen jag någonsin har spelat, skulle jag aldrig påstå att det är ett felfritt spel. Även solen har sina fläckar brukar det ju heta. Trots att Minecraft ger mer än nästan något annat spel på marknaden idag, är det ändå inte så smidigt som jag skulle vilja ha det.

Jag frustreras stundtals av att jag inte får någon hjälp med hur jag ska spela Minecraft och när jag började kändes det som lite övermäktigt alltihop. Men med tiden kom jag in i det och har roligare än jag har med många andra spel på marknaden. Det är absolut inte felfritt, men samtidigt är det ett spel som mer eller mindre aldrig gör något för att hindra spelaren. Istället är det den exakta motsatsen som gäller, det ger mig makten att bestämma över nästan allt, det ska Mojang ha en stor eloge för.

I en tid då fler och fler spelföretag begränsar vad spelaren kan göra, gör Mojang den exakta motsatsen. Vi slipper förenklad spelmekanik, förutbestämda sekvenser och förutsägbara händelser med ett spel som är nästan uteslutande fritt och öppet. I slutänden skulle jag vilja likna Minecraft vid min absoluta favoritserie på TV, Seinfeld. Det är ett spel om ingenting. Men mitt i detta ingenting är allt möjligt. Det älskar jag.

9 / 10
+
Enorma miljöer, stor frihet, oändliga möjligheter, simpelt vackert, endast fantasin sätter gränser