Så har Mario Kart till slut sladdat sig fram till Nintendo 3DS. Det vi älskat med serien är tillbaka och många roliga nyheter finns också. Efter bara någon timme är det lätt att konstatera: detta är ett spel som verkligen plockar det bästa från två världar.
Här finns 32 banor, 16 gamla och 16 sprillans nya. De gamla versionerna vi spelat till SNES, Nintendo 64, Gameboy Advance, Gamecube, Wii och DS har restaurerats med kärlek och blivit perfekt optimerade för stereoskopisk 3D. Men vad som verkligen övertygar är de nya banorna. De är sanslöst snygga, och har coola detaljer som körbärsträdblommor som flyger omkring, härliga ljuseffekter och smart layout med flera kluriga genvägar. Banorna är ibland breda, i bland smala och varierar i look från mörk till ljus, till LSD-trippat färgglatt. När vi kör omkring i Warios gamla skepp får vi till och med åka helt vertikalt, med en suverän 3D-effekt. Grafiken är verkligen superb för en så liten konsol.
Vad gäller gameplay så bjuder banorna på en del överraskningar. Du kan hoppa över ramper och sedan låta din kart vecklas ut till en hängglidare. Detta gör Mario Kart 7 lite till ett Pilotwings, åtminstone delvis, och om du landar rätt och utnyttjar vinden perfekt kan det svänga hela loppet. Spelet tar dig till och med under vatten, där fordonen drivs av en liten propeller.
Ens karts kan nu modifieras. Detta görs genom att samla mynt under loppen, vilket är en ganska utdragen process eftersom man max kan samla tio mynt per bana. Vid 50 mynt kan du köpa en ny del till ditt åk. Att välja dessa modifikationer är en utmaning i sig, eftersom de måste anpassas både efter banan och din körstil. Stora hjul hjälper dig i leriga sektioner, men påverkar även acceleration och köregenskaperna.
Mario Kart utan galna power-ups skulle inte fungera, och här finns förstås både svampar som ger dig extrafart och det vidriga blå skalet, som ger sig på ambitiösa förare. Bland de nya prylarna hittar vi Tanooki-svansen, det randiga bihanget vi njutit av i Super Mario 3D Land, som här fungerar ypperligt för att snärta till närgångna motståndare. Vill du hata någon på avstånd fungerar den förbättrade eldblomman, nu med multipla skott. Slutligen har vi en tickande bomb som kan kastas mellan stressade spelare.
Körkänslan är suverän på 3DS, även om 3D-effekten blir lite skakig när vi rör på konsolen för hastigt. Det gäller fortfarande att sladda sig fram till turbo-boostar, och försöka undvika det blå skalet som ger sig på ledaren. Skalet i fråga är enligt mig fortfarande superdum eftersom du straffas för dina bra körförmågor. Det är inte lika illa som i Mario Kart Wii, men är irriteeeeeeeeerande så in i helvete.
Ännu mer påfrestande är den nya cockpit-vyn, vilket använder gyrofunktionen i 3DS. Du styr genom att röra din konsol, men dessvärre leder detta till att det blir i princip ospelbart med 3D-läget påslaget. Och utan 3D är det inte lika roligt, faktiskt.
Spellägena bör vara väl kända. Här finns ett Grand Prix i klasserna 50 till 150 kubik. Här finns time trial, men det är lite konstigt att spelläget inte är uppdelat efter fordonsklass; som det är nu kan du bara få en bra tid genom att bygga den perfekta karten. Men du kan ladda ned spökdata från andra spelare som en slags motivation och ranking. En global high score-lista finns emellertid inte. Utöver detta finns även Balloon Battle och Coin Battle, vilket är riktigt kul i multiplayer.
Du kan kappköra med upp till sju vänner lokalt eller online. Lobby-systemet är väldigt simpelt, och det är lätt att hitta folk att spela mot. Tyvärr finns väldigt lite motivation till att spela online då det inte finns några rankings eller belöningar förutom de du ändå kan tjäna in när du spelar offline.
En feature, som tyvärr fortfarande är låst, är möjligheten att skapa lopp med speciella parametrar. Detta är en funktion som har stor potential, men som också är ganska begränsad, då du bara kan deaktivera alla föremål, eller välja bara ett specifikt (som bara bomber eller skal) - och det gäller för alla karts och deras extradelar också.
När du spelar online kan alla deltagare välja banan han eller hon vill ha, och den slutgiltiga banan lottas sedan fram - ett rättvist system. Värden kan också skapa lag så att vi kan spela tillsammans i co-op mot datormotståndaren, eller mot varandra förstås. Efter fyra rundor utses den slutgiltiga vinnaren, vilket gäller för alla spellägen.
Mario Kart 7 är ett fantastiskt spel eftersom helheten är så välavvägd, och detaljerna vittnar nästan alltid om den kärlek Nintendo ger sina främsta maskotar. Det sköna soundtracket med variationer på det klassiska temat är en sådan detalj. I en bana påverkar även det du ser i omgivningarna även bakgrundsmusiken, allt i perfekt takt. Magiskt.
Så jag bränner vidare i Svampriket, i match efter match, och låter inget stoppa mig. Förutom akut sömnbrist och möjligen några blå skal.