Tower of Guns

Tower of Guns

Kristian har begett sig uppför det kanonfyllda tornet för att se hur kul det är...

Upplägget i Tower of Guns är väldigt enkelt. Skjut dig fram genom ett antal nivåer för att ta dig till toppen av tornet. Det kanske inte verkar som en allt för svår uppgift, men det visar sig snabbt under spelets gång att uppgiften är allt annat än enkel.

Tower of Guns
Trots att spelet bara är i ett och samma torn, så bjuds vi på rätt många olika miljöer

Varje nivå i spelet består av ett visst antal rum och avslutas alltid med en bosstrid. Det intressanta i spelet kommer från att alla dessa rum slumpas fram varje gång du startar ett nytt spel. Du kan aldrig vara säker på vad du möter i nästa rum eller vilken boss du kommer att möta denna gång. Till en början är det hela rätt kul och ger en lite variation, men tyvärr blir det snabbt rätt körigt med att aldrig veta vad som ska komma härnäst. Som en liten tröst så får man var tionde gång man dött besöka en liten bonusnivå som är fylld med uppgraderingar för att förenkla ens nästa försök.

Tower of Guns
Det kan bli rätt kaotiskt i de senare nivåerna.

Till ditt förfogande finns en hel del olika skjutdon, allt från hagelgevär, till handkanoner och kulsprutor. Tyvärr måste alla dessa låsas upp på diverse olika sätt, vissa svårare än andra. Alla vapen uppgraderas automatiskt under spelets gång när du plockar på dig de erfarenhetspoäng som alla kanoner i tornet verkar vara byggda av. Efter att ha provat på en del av lär du märka att de verkligen inte är jämlika, vissa av pistolerna är helt klart överlägsna de andra.

Tower of Guns
Vissa av vapnen i spelet är direkt värdelösa.

Utöver vapnen får du även välja en förmåga att ta med dig till tornet. Det kan röra sig om saker som att du inte tar någon fallskada, får trippelhopp upplåsta redan vid starten eller att svårighetsgraden i spelet sänks. Det finns en hel del olika förmågor att låsa upp, men även här stöter vi på problemet att det finns vissa val som är klart bättre än andra. Vill du kunna låsa upp så mycket som möjligt under spelets gång är trippelhoppen det enda riktiga alternativet.

Tower of Guns
GIllar du cellshadad grafik, så lär nog Tower of Guns falla dig i smaken.

Många av dessa färdigheter går även att låsa upp under spelets gång, antingen kan du köpa dem för mynt som fienderna tappar, eller så kan du ha tur och få dem från någon av de besegrade bossarna. Det största problemet med slumpningen av rummen märks just när det kommer till alla dessa färdigheter. Du vet aldrig om du kommer ha låst upp de färdigheter som är viktiga att ha när du väl når spelets senare nivåer.

Tower of Guns
Vissa av bossarna är bara roterande laserkanoner, medan andra kan vara flygande tjurhuvuden.

Det är rätt synd att spelet dras ner av dessa problem, då själva spelandet är rätt kul. Vapnen känns unika och roliga att skjuta. Fienderna och bossarna i spelet är roliga och lagom utmanande och själva bandesignen är riktigt bra. Spelkontrollen är det inte heller något fel på, det är rätt smidigt att hoppa runt och skjuta allt som rör sig.

Tower of Guns
Man vet aldrig vad man har för anledning till att bege sig upp i tornet.

Det finns även en del andra ljuspunkter i spelet. Om du gillar cel-shadad grafik kommer du nog även att gilla utseendet på Tower of Guns. Designen i spelet påminner en hel del om lite äldre plattformspel från början av 2000-talet. Även humorn i spelet är rätt rolig, däremot ser man inte allt för mycket av den, det är bara några textrader i början och slutet på varje nivå och på laddningsskärmarna.

Tower of Guns
Det är en hel del rätt unika bossar vi stöter på i spelet.

Handlingen, som fördelas genom de ovan nämnda textraderna i början och slutet på varje nivå, är även den slumpartad. Du kan ena gången spela som matbud som ska leverera mat till tanten i toppen av tornet och nästa gång kan du vara den enda överlevaren i din pluton som måste förstöra kanonen i toppen av tornet för att rädda invasionen av staden. När det kommer till handlingen så är det nog den delen av spelet som mår bästa av att slumpas fram varje gång man startar. Med tanke på hur betydelselös för spelet som helhet den är så är det ingen fara att du aldrig vet vad du får för liten motivation för att bege dig upp i tornet.

Tower of Guns
Förhoppningsvis stöter du på en del av dessa under spelets gång.

Det finns säkert de som tycker att variationen av banor som slumpandet erbjuder är intressant i sig och kan erbjuda längre livslängd på spelet, men tyvärr blir spelet för svårt när man aldrig vet vad man kan få tag på på nästa nivå. Det är också tråkigt att det trots så stor variation på vapen och färdigheter, finns några som är så pass överlägsna eller viktiga att du med största sannolikhet inte kommer röra några andra.

Tower of Guns
Det räckte inte med vanliga kanoner, nu ska de flyga också.

Trots sina brister kan Tower of Guns vara riktigt kul, när du har tur med alla tärningskasten i bakgrunden. Lyckas du få alla uppgraderingar och bonusar på varje nivå kommer det vara ett riktigt nöje att springa runt i tornet och spränga bort alla möjliga tänkbara kanoner. Spelet är även rätt kort, så det är ingen längre tidsinvestering du måste lägga ner för att få ut något ur det.

6 / 10
+
Många intressanta fiender, rolig humor, bra spelkontroll