Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Spider-Man: Edge of Time

Spider-Man: Edge of Time

Tidsresor, arga skurkar, dubbla spindelmän och årets mest repetitiva spelmekanik. Här kommer Spider-Man: Edge of Time

Från att ha varit omslagspojken för den massiva rymdark som varit Hollywoods superhjältefilmer, så har gamla gode Spindelmannen gått och blivit ungefär lika relevant som gårdagens mögliga sopor. Speciellt i skuggan av den tronande mörke riddaren, Batman, som dominerar på världens alla biografer såväl som spelbutikernas topplistor, känns Spider-Man ungefär lika het som en isglass-försäljare på nordpolen.

Hans nästa storfilm, tillika spindel-reboot, The Amazing Spider-Man förutspås bli det kommande filmårets största pinsamhetshistoria med en alldeles för tidig seriereboot från ett filmbolag som främst verkar vilja vifta sin värdefulla Spider-Man-licens i ögonen på den andra stora Marvel-filmen det året, The Avengers. Utöver det har han även hunnit med ett dyrt magplask på broadway med Spider-Man-musikalen, Spider-Man: Turn of the Dark. Recensionerna har varit dräpande och produktion så dyr och utdragen att musikalen nu måste sälja slut varje kväll i tio år framöver om den ens skall gå runt ekonomiskt. Sen får vi förstås inte glömma att hans TV-spel suger också.

Spider-Man: Edge of Time
      Spindelmannen tycks vara ur form nu mera. Vilket här syns på den dåliga hållningen.

Fast det har ju inte alltid varit så. Mitt största problem med de senaste Spider-Man-spelen har varit att utvecklarna inte varit sugna på att använda sig av det som är spindelns unika fördel. Nämligen att med perfekt akrobatisk kontroll svinga sig mellan New Yorks hustak och dödsföraktande kasta sig mot faran. Det var detta som gjorde både Spider-Man 2 såväl som Spider-Man: Web of Shadows så fantastiskt roliga.

Spider-Man: Edge of Time handlar istället om att slåss. I långa trånga korridorer dessutom. Här finns ingen frihet, ingen akrobatisk glädje. Utan bara ett finesslöst stridssystem som blir intetsägande och monotont efter bara en kvart. Vill jag spela något sådant så finns det miljoner gånger bättre alternativ i form av säg, Bayonetta eller God of War.

Spider-Man: Edge of Time kan i sig självt beskrivas som en ful utväxt på ytterligare en ful utväxt på Spider-Man-serien, nämligen förra årets Spider-Man: Shattered Dimensions. I Shattered Dimensions hade vi visserligen också att göra med en träig korridor-brawler, fast med fyra skilda Spindelmän från fyra olika eror. Visserligen så var tre av dessa rätt så identiska men hey, det är i alla fall inte lika tunt med innehåll som i Edge of Time.

För nu är de bara två. Två ynka och likvärdigt supertråkiga spindelmän i form av obligatoriska Peter Parker och Spider-Man 2099, Miguel O'Hara. Själva historien i spelet är att det onda företaget Alchemax som sammanlänkat de båda spindelmännens världar för att ändra tid och rum-väven efter sin egen diaboliska agenda. Dåtiden och nutidens Spider-Man måste alltså arbeta tillsammans över tidsgränserna för att stoppa hotet.

Spider-Man: Edge of Time
      Spindelmannen visar här upp både sin stjärt och den undermåliga grafiken i spelet.

Detta blir också den speltekniska krydda som Edge of Time försöker piffa upp sin gamla formell med. Exempelvis gör du en sak i dåtiden så påverkar den framtiden. En hiss blir trasig eller ett kraftfält försvinner. Idén är en beprövad sådan och även om det inte är något fel på den, rent konceptuellt, så märks det direkt att Spider-Man: Edge of Time inte har några egentliga ambitioner med den heller.

Påverkan av tiden blir strikt linjär och det lämnas inte rum för någon form av experimentation. Som om inte det vore illa nog så bäddar inte spelets diktatoriska kontroll över det här elementet heller upp för några snyggt regisserade dåtiden-påverkar-framtiden-sekvenser. Tidsaspekten liksom bara finns där, som för att berättiga spelets existensvärde. Ungefär som att grejen med de multipla spindelmännen i Shattered Dimensions främst fungerade som en prostituerad reklamfilm för Marvel Comics alla alternativa Spider-Man-seriers kontinuitet.

Skall något positivt sägas om spelet så är det att den digra uppsättningen med erkänt duktiga röstskådespelare verkligen bevisar varför de är just erkänt duktiga röstskådespelare. Historien är tunn och dialogerna oinspirerade men röstskådespelarna gör ändå ett bra jobb med att krama fram charm ur de mest taffliga repliker. Däremot är det ju knappast något som kan rädda resten av spelet.

Spider-Man: Edge of Time
      Mycket ventilationstrummor blir det under de sex timmar långa/korta spelet.

För genom allt känns Spider-Man: Edge of Time som ett dussinspelens dussinspel och ett nedköp på exakt alla fronter sett till spelseriens historia. Det existerar bara som ett utfyllnadsgödsel i Activisions releaseschema. Vilket Activision själva bekräftat genom att släppa trailern inför det kommande filmlicensspelet The Amazing Spider-Man bara några dagar efter att Spider-Man: Edge of Time släppts. Spelet är kort och tomt på innehåll, stridssystemet en billig kopia på betydligt bättre spel och grafikmotorn med sina usla effekter och ryckiga animationer tycks ha bärgats från något gammalt överskottsbolag.

Du får antingen vara väldigt svältfödd på Spider-Man eller besitta ett nästintill superhjältebetonat överseende med spelets otaliga tillkortakommanden, om det här spelet ens skall förtjäna så mycket som en blick från dig. För det var liksom aldrig meningen att du skulle ha roligt med det här spelet. Det var bara meningen att du skulle köpa det.

04 Gamereactor Sverige
      4 / 10
      +