Svenska
Gamereactor
recensioner
Dead Island

Dead Island

Trodde du att myggor, påflugna försäljare och kallt badvatten var det värsta som kunde hända på semestern? Glöm det, Jonas har upplevt en vidrig charterresa med ett milt sagt tveksamt resesällskap...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Överallt ligger det omkullvräkta väskor. Jag går fram och genomsöker dem i hopp om något matnyttigt, men som så ofta tidigare går jag bet. Folk har packat med sig espadrillos, badshorts och 12:ans solskyddsfaktor. Något de trodde sig behöva i sin strandbungalow på Banoi i Söderhavet. Så fel de hade, de borde såklart ha packat ned knogjärnet, yxor och en uppblåsbar flyktjolle. För Banoi har förvandlats till helvetet på Jorden där charterresenärerna, istället för att sippa paraplydrinkar vid stranden, förvandlats till zombies som inget hellre vill än att kalasa på din hjärna.

Plötsligt hör jag tunga andetag, och först nu förstår jag varför Gordon Freeman så krampaktigt klamrar sig fast vid sin kofot. Runt om mig står fem halvt förruttnade odöda och jag svingar den krökta järnstången i en kamp om mitt liv. Redan nu ser jag dock att fler är på väg. Bäst att röra på sig. Jag lovade nämligen att fixa insulin till en svårt sjuk diabetiker och hämta bildelar till en mekaniker. Överallt på ön finns det människor som klarat sig från att bli zombies, och gemensamt för dem alla är att de har ärenden för mig att utföra. Något jag självklart tackar ja till eftersom det ger både pengar och erfarenhet som gör att jag får tillgång till större och värre tillhyggen.

Dead Island
Det är ont om riktiga vapen på Banoi så man får improvisera med allt från rostiga rör till kanotpaddlar och, om man har tur, köksredskap. Lyckligtvis kan man i takt med stigande level själv snickra om vapnen för en bättre effekt.

Just den delen av Dead Island ger mig nästan rollspelsvibbar, tänk dina första staplande steg utanför grottan i Elder Scrolls IV: Oblivion och du förstår vad jag menar. Jag levlar upp min figur, lootar som besatt, köper vapen, uppgraderar utrustning och springer mot all vett och sans över hela den zombie-späckade ön för trivialiteter som att hämta vatten till gamla tanter eller eskortera fullvuxna människor som gott kunde ha tagit hand om sig själva.

Detta är en annons:

Mängden uppdrag är till en början närmast oöverblickbar och friheten är enorm på den stora ön. Lite beroende på vilken av fyra tillgängliga personer, med olika styrkor och förmågor, man väljer att spela som utvecklas äventyret olika. Det är dock förhållandevis små skillnader och man blir snabbt involverad i grupperingar som sedan zombie-utbrottet lyckats skapa någon sorts överlevnadsplan.

Det roligaste sättet att tackla Banoi och dess problem är att spela tillsammans med upp till tre polare som tillsammans kan göra pinan kort för allt vandrande dödkött. Då används alla tillgängliga figurer och det känns såklart mer logiskt att ha backup på zombie-infekterat område. Det är enkelt att hoppa in och ut ur varandras spel och en fiffig multiplayerkomponent känner av när andra relevanta spelare är i närheten av var man själv är i sitt äventyr. En fiffig funktion fler borde ta över.

Dead Island
Att rädda folk i trubbel leder till belöningar, nya uppdrag, fler vapen samt att det ibland dessutom är en direkt nödvändighet om man vill komma vidare i storyn.

Allt är dock inte frid och fröjd, trots många goda spelkvaliteter. Något som sällan fungerar riktigt bra i förstapersonsspel är närstrider och Dead Island utgör inget undantag. Inte så att det är direkt störande, men någon 100-procentig kontroll över mitt svingande av spikförsedda paddlar, släggor och annat får jag aldrig. Det här är den största enskilda sak jag önskar att Techland filar på till den uppföljare jag redan nu hoppas stenhårt på. Tänk Borderlands och alla dess problem, men hur kul det ändå var och du förstår hur det känns. Tvåan har kort sagt enorm potential då så mycket grundläggande idéer är riktigt bra.

Detta är en annons:

Lyckligtvis blir striderna aldrig ett egentligt problem. Fokus ligger istället på att utforska och i de flesta fall kan man själv välja om man vill ta upp striden eller försöka sig på att smyga. Lite mer genomtänkta inslag hade dock heller inte skadat och det känns bara komiskt med ovan nämnda gamla dam som behöver vatten medan hennes lägenhet till bredden är fylld av energidryck, eller att min massiva järnkofot slits ut av att hugga 3-4 zombies i bröstkorgen.

Det tar därför någon timme innan Dead Island verkligen fångat ens uppmärksamhet. Men ger man upp efter de första tafatta striderna missar man milt sagt en hel del. Sakta men säkert klättrar man i level och får själv relativt fritt utforma sin figur med specialegenskaper, förmågor och liknande. Dessutom finns möjligheten att själv snickra sina vapen och uppgradera dem efter bästa förmåga med hjälp av de skrot man lyckats samla på sig. Det blir som ett slags spel i spelet att hitta den där silvertejpen, de där spikarna och vad som nu behövs för likt MacGyver sätta ihop ett extra dödligt tillhygge.

Dead Island
Även zombies kan tydligen njuta av ett svalkande bad. Och ärligt talat är de ändå att föredra framför skrikande skitungar som pissar i poolerna på semestern.

Tillfredsställelsen är sedan stor när man smyger ut i buskage för att testa nydoningarna. Det går utmärkt att hugga alla zombies till konfetti med välriktade hugg och det är enormt kul att lära sig kasta rätt, träffa mitt i prick och göra snygga stötar. Överallt finns patrasket och det är gott om skrämseleffekter. Här är det ett äventyr att bara gå in på toaletten någonstans, eftersom det mycket väl kan finnas någon köttig sate där inne som bara väntar på att få hoppa fram och vråla mig i örat.

Överhuvudtaget är det alltid en kamp att veta vilken odöd lirare som verkligen är just odöd. Lik som ligger till synes vikta över en bänk kan mycket väl kasta sig efter dig när du passerar, medan andra är precis så döda som man önskar att de döda faktiskt ska vara. Lyckligtvis kan man bära med sig rejält med vapen av olika storlek och form och det går smidigt att byta mellan dem.

Techland har lyckats förvånansvärt väl med att gestalta ett riktigt Söderhavsparadis. De stunder när man inte ser någon förruttnad kropp, blodspillan eller har sällskap av zombies är Banoi riktigt vackert. Jag kommer på mig själv med att gå omkring och beundra omgivningar, titta på blommor, njuta av strandpromenader och törstigt titta in i de tomma bardiskarna vid de många hyddor som uppförts några meter ut i vattnet, dit bara pittoreska träbroar leder.

Dead Island
Det blir en del bilkörning på Banoi, vilket dock aldrig blir så kul som det skulle kunna bli då fysiken lämnar en hel del i övrigt att önska.

Rätt vad det är så rycks man ur sin sightseeing-runda av zombies som med vild frenesi försöker slå sig in i allt från strandhyddor till hus och bilar, något som betyder att det finns levande människor därinne. Människor som nästan garanterat sedan har något att sälja eller ett uppdrag för dig att utföra. Dock inte så ofta att det på något sätt stör, snarare tvärtom. Zombies har ofta fullt upp med att gnaga på varandra, spela död eller bara andas sådär förbaskat äckligt som de alltid gör. Det gör att Banoi i slutändan är en trovärdig ö som man serveras och att Techland lyckas skrämmas i strålande sol och 37 graders värme är faktiskt en mindre bedrift.

Vad som däremot inte känns lika trovärdigt är det klassiska systemet med fiender som levlar upp i takt med en själv. Visst är jag rejält mycket starkare när jag har level 5 än vad jag hade som vitbältare med level 1, men det hjälper föga när Techland börjar kasta på mig allt större och starkare zombies med motsvarande levlar. Jag säger inte att jag har lösningen på hur de skulle ha gjort istället och visst är det kul att jag får tillgång till fler och fler vapen i takt med att jag blir starkare. Men levlingen tappar lite mening och jag önskar man hade valt ett annat sätt att bibehålla utmaningen.

Även variationen tar stryk längre fram i spelet. Uppdragen består trots allt oftast av att hämta saker, att döda zombies eller en och annan eskortering. I synnerhet eskorteringsuppdragen är jobbiga helt enkelt för att de man ska skydda är fullständigt hjärndöda. Det känns som att Techland gett eskortmänniskorna samma artificiella intelligens som zombierna, vilket väl ändå inte kan ha varit meningen. Det finns även något enstaka uppdrag som involverar bilkörande. Fysiken är dock inte speciellt bra och kärrorna är därför lämpligast att använda som transportmedel och inget man rattar runt för att det är kul. Vilket är en bedrift, för det fattar ju vem som helst annars att bredsladda ihjäl vandrande döda hade varit en höjdare.

Dead Island
Zombies ska man helst inte släppa närmare inpå sig än en kofotsvings avstånd. Kommer de såhär nära får man dock chansen att dela ut en schysst höger via en quick time event.

Jag har tidigare skrivit om hur väl Techland lyckats med det designmässiga i Dead Island. Men även tekniskt imponerar det. I alla fall bitvis. För mellan varven är Dead Island otroligt snyggt med makalöst detaljerade omgivningar, enorm sikt och läckra effekter. I synnerhet till PC finns fler wow-ögonblick att gotta sig åt då ljuv design och avancerad teknik möts i grafikmotorn Chrome Engine 5. Men andra delar, som att de odöda själva ser ut att vara tillverkade av kolasås och hundmat, är tristare. Lyckligtvis ser man bara detta när de kommer så nära att de börjar gnaga på ens axel.

I slutändan har jag ändå väldigt roligt med Dead Island, en trave brister till trots. Att gå in i en mörk och blodstänkt bungalow med halmtak, endast upplyst av en flimrande TV med havet skvalpande i bakgrunden medan man hör väsande andetag i närheten är en härlig känsla. Techland har gjort ett gott arbete med det grafiska och man kan nästan känna den ingrodda stanken av både zombies och charter genom skärmen. Skrämseleffekterna låter heller inte skämmas för sig liksom det massiva innehållet av saker att göra och utforska. Kort sagt är odött patrask som vanligt det bästa resesällskap man som gamer kan önska sig.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Enorm frihet, härliga miljöer, packat med zombies, stort urval av tillhyggen, massor av uppdrag
-
Bristande närstrider, dålig uppdragsvariation, trist bilfysik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Konceptet är lockande. Den hyllade trailern från E3 är fantastisk. Dead Island hade kunnat bli årets bästa spel, utan problem. Samarbetesbaserad zombieaction i förstapersonsperspektiv, Crysis-grafik, skräck, död och våld. Men det håller inte och det märks att Techland fokuserat på endast ett fåtal saker och slumpmässigt slängt ihop andra. Spelkontrollen är klumpig och seg och fienderna blir aldrig någonsin läskiga eller skrämmande. Det är dessutom våldsamt buggigt. 5/10

Medlemsrecensioner

  • killermm
    Dead Island är ett zombie spel som kunde vara så mycket bättre. Techland kunde slipat lite till på en hel del saker tycker jag. Jag älskar... 4/10
  • Mihon
    Party på en ö som går vilt till, ett fyllo som vaknar upp morgonen där på och vittnar om en förstörelse som heter dugga. Dead Island började... 8/10
  • left4lover
    Detta spel är ett mästervärk!Det är snyggt mängder med vapen väldigt stort och långt olika zombies bra story många sido uppdrag olika... 10/10
  • Themassmonster
    Sjukt bra. Ett av 2011 års bästa spel, snart spenderat 100h och fler lär det bli. Uppföljaren kan bli hur bra som helst, kanske får dela ut... 10/10
  • Swanne
    Dead Island är för mig ett av de bästa spel som finns! enda sedan den magnifika trailern kom ut så har jag suktat över detta spel, men vart i... 10/10
  • Wenksor
    Ni minns säkert Trailen på Dead Island. Det hemska filmen då en familj på sol semester blir anfallna av zombies. Men till min besvikelse så har... 6/10
  • Gamble1221
    Jag vet inte om jag har följt Dead Island lika länge som andra har. Jag fick först höra om det när den första trailerna släpptes. Efter det... 8/10

Relaterade texter

Dead IslandScore

Dead Island

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Trodde du att myggor, påflugna försäljare och kallt badvatten var det värsta som kunde hända på semestern? Glöm det, Jonas har upplevt en vidrig charterresa med ett milt sagt tveksamt resesällskap...



Loading next content