Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Disgaea 5: Alliance of Vengeance

Jonathan har begett sig ut på slagfältet och uträttat taktiska strider, stött på bisarra karaktärer samt en massa, massa annat...

Det är få spel jag har spelat som verkligen äger upp till titeln JRPG (Japanse Role Playing Game). Visst, titlar som de i Final Fantasy-serien är där uppe och nosar men de har ändå en sorts västerländsk aura över sig som gör det mer "lättsmält" för oss européer. Disgaea-serien däremot. Där snackar vi helgjutet. Den skiter högaktningsfullt i att linda i det och formligen sprutar ur sig vagnlaster med galenskap som lika väl skulle kunna existera i något av de miljontals klipp från skruvade japanska gameshows som cirkulerar omkring på nätet. Det taktikfyllda Disgaea 5: Alliance of Vengeance är inget undantag. Det lever sannerligen upp till JRPG-titeln.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance
Striderna i spelet är en suverän uppvisning i hur taktiska rollspel ska göras.

Inte för att det nödvändigtvis är något negativt. Det är lite befriande att spela något med ett humör som inte fokuserar på hur jävla vedervärdigt livet är utan istället väljer att hamra på med bisarra och utomjordliga situationer som många gånger leder till ett behagligt fnissande. Men det blir på tok för mycket av det goda tyvärr och storyn samt karaktärerna lyckas inte hålla upp intresset hela vägen.

Vilket är synd då storyn i Disgaea 5: Alliance of Vengeance har en bra idé. Den ondskefulla demonhärskaren Void Dark (bästa namnet) är skyldigt till att ha förgört flertalet med världar då han kommit till makten. Till sin hjälp har han miljontals med anhängare i form av armén The Lost. Men några demoner är inte helt nöjda med vad gamle Void håller på med och bestämmer sig för att gå på offensiven och få hämnd. Vi tar oss an rollen som den mystiske demon Killian, som har sina egna motiv till att ta hämnd på Void Dark, och har som uppdrag att samla på oss en likvärdigt kraftig armé så vi kan störta den elake härskaren Dark en gång för alla. Kommer vi klara det?

Istället för att hålla historien rätt så simpel, något som i ett spel av den här magnituden oftast ger mer än vad det tar, så snårar utvecklarna Nippon Ichi Software bort sig i onödiga sidospår och får mig som spelare att tappa intresset. Efter några timmar skiter jag faktiskt lite i varför jag mosar mig igenom mängder med fiender bana efter bana. "Less is more" sa en klok person en gång i tiden.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance
Karaktärerna må vara utmärkt designade men deras personligheter känns platta.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance stoltserar dock med ett rikt persongalleri, men ingen av karaktärerna känns däremot särskilt intressanta eller spännande utan känns rätt så ensidiga. De har oftast ett personlighetsattribut som får stå för hela karaktärens existens. Exempelvis så är magikern Christo smart, muskelknippet Red Magnus är korkad och prinsessan Seraphina är bortskämd. Punkt. Däremot så är Seraphina utan tvekan den karaktären i spelet som ger upphov till mest skratt och den som jag finner klart mest intressant. Det engelska röstskådespelet är tyvärr rätt så dåligt också, med undantag för Kira Buckland som Seraphina, och det känns inte som att någon verkligen hänger sig för att övertyga i sin respektive roll. Detta bidrar så klart också till att historien blir än mer ointressant. Sorg och skam. Men det Disgaea 5: Alliance of Vengeance inte har i karaktärer och i story tar det med råge igen när det kommer till gameplay.

Alla spelets strider, och det är många, är alla utmärkt utförda och fokuserar verkligen på den taktiska aspekten. Det känns många gånger mer som ett parti schack än en som ett rollspel och jag finner mig sitta med en och samma strid i närmare en timme. Inte för att det behövs utan mer för att jag vill planera mina drag så precist som möjligt, för att sedan sätta min plan i verket och se fiendehorderna falla framför mig. Fruktansvärt tillfredsställande och beroendeframkallande.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance
Tänk efter noga innan du väljer att utföra en handling i stridens hetta.

"Tänk efter" är ledordet för att lyckas och få ut det mesta av Disgaea 5: Alliance of Vengeance. Striderna är turbaserade och du får förflytta dina karaktärer ett visst antal steg varje runda. Du kan så klart också välja att attackera, försvara, lägga magi eller använda ett föremål men då förbrukar du dina förflyttningschanser och får snällt vänta till nästa runda. Så tänk efter noga innan du utför något. Beroende på hur du placerar dina karaktärer kan du få till en kedjereaktion emellan dem så att när du väljer att anfalla en fiende så går de samman och utför en starkare, och oftast väldigt häftigt utspelad, attack. Så tänk efter innan du agerar. Den här vändan i spelserien har det dessutom implementerats ett "Revenge"-system som aktiveras när exempelvis en kamrat faller i strid. När du ser en karaktär få ett stort R över huvudet kan du använda dig av dennes specialattack, och dessa kan vara allt från hypnos till att växa sig tre gånger större i storlek. Tänk dock efter innan du använder dem så du får ut det mesta av dem då de endast håller i sig en liten stund. Under varje strid kan du dessutom byta ut karaktärernas arsenal för att anpassa dem bäst beroende på den rådande situationen och du kan kolla alla karaktärers, allierades såsom fienders, statistik så du sätter rätt person på rätt plats innan du börjar svinga för allt smör i småland. Möjligheterna är otroligt många. Men glöm inte "Tänk om".

Det enda minuset jag kan finna med striderna är den stundtals bökiga spelkameran. Du kan snurra den runt hela spelplanen, men du har bara fyra statiska vinklar att välja på när du gör det. Många gånger känner jag mig smått desorienterad när jag snurrar runt kameran då banorna varierar kraftigt både vad gäller höjd och storlek. Ett litet problem med tanke på alla godsaker som erbjuds.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance
Att förhöra folk är läskigt tillfredsställande.

Du rör dig inte "fritt" i världen utan du utgår från en hub i spelet och tar dig genom en portal till alla de olika slagfälten. Jag kan personligen sakna själva utforskaraspekten, som finns i exempelvis tidigare nämnda Final Fantasy, och känner mig rätt låst emellanåt. Men å andra sidan finns det så otroligt mycket att göra vid spelets hub. Rekrytera nya karaktärer, förhöra fångar, resa in i diverse föremål (!) och höja deras styrka eller förflytta specifika attribut ("Innocents") emellan dem, ansöka om nya "lagar" vid ett rådslag (mindre kostnad i spelets alla butiker, bättre belöningar och så vidare), ta dig an olika sidouppdrag och mycket mera. Det känns som spelet aldrig slutar öppna upp sig utan det dyker alltid upp något nytt och spännande att sysselsätta sig med. Det är en oerhört bra inlärningskurva i spelet dessutom och alla olika sektioner i huben öppnas upp gradvis och du får gott med tid för att kunna djupdyka ner i var och en av dem. Detta är ett evighetsprojekt i ordets mest positiva bemärkelse alltså, och om du investerar dig i spelet kommer högst antagligen vara sysselsatt till dess att Gordon Freeman gör ett efterlängtat återtåg.

Grafiskt sett har spelet både toppar och dalar. Den härliga animestilen gör sitt för att jag ska börja spinna likt en katt och alla de många innovativa karaktärsdesignerna får mig att tjuta av glädje. Det som tar bort en del av upplevelsen är dock att många av de olika banorna känns lite platta, plastiga och rent av tråkiga i sitt utförande. De känns inte lika genomarbetade som karaktärerna helt enkelt.

Disgaea 5: Alliance of Vengeance
Jag har ingen aning om vad den här lilla pingvinen talar om.

Men trots sina brister är detta utan tvekan ett av de bästa taktikorienterade rollspelen du kan hitta på marknaden just nu. Suktar du likt en tok efter ett taktiskt JRPG som är fyllt till bredden med aktiviteter och som väljer knas framför allvar så behöver du inte leta längre. Disgaea 5: Alliance of Vengeance är spelet för dig. För en mycket, mycket, mycket lång tid framöver ska nämnas.

7 / 10
+
Fenomenala strider, många och roliga aktiviteter, utmärkt inlärningskurva, sanslöst lång hållbarhet, finurlig karaktärsdesign, lätthanterlig spelkontroll