Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2

Jodå, nya Harry Potter-spelet är faktiskt bättre än sin föregångare. Men inte med någon marginal. Jonas förklarar varför du till varje pris bör undvika detta licensskräp...

Voldemort skrämmer mig inte. Hans bleka anlete, väsande röst och förmåga att kommunicera med reptiler är rena barnleken. Jag hör till de modigas skara väl värdig en hedersplats i Gryffindor, och har åstadkommit något ingen trollkarl gjort före mig. Jag lyckades nämligen spela igenom hela Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1, och om det inte är värt en spontan stående applåd - ja då vet jag inte vad som är det.

Det var nämligen förra årets tveklöst sämsta spel, en total pärs att spela igenom och en titel som faktiskt på allvar fick mig att kräkas efter genomspelning. Något annars bara en handfull titlar lyckats med. Därför skulle jag ljuga om jag sade att jag hoppade jämfota när jag fick det föga hedersfyllda uppdraget att recensera Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2.

För ärligt talat, det är bara drygt ett halvår sedan föregångaren kom, hur mycket kan EA egentligen ha hunnit förbättra? Och även om man skulle ha kunnat, hade man brytt sig nog för att faktiskt lägga ned de extra resurserna på en licensprodukt som kommer sälja bra oavsett vad man gör? Efter att ha spelat igenom Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 kan jag konstatera att det inte riktigt är samma totala katastrof som det första spelet, men heller inte långt därifrån.

Man önskar inget hellre än att Draco Malfoy ska få ta livet av Harry så genomusla Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 kan få ta slut någon gång.

Det betyder i klartext att det återigen vankas Gears of War-inspirerad action med trollstav. Och i bästa sjaskiga licensanda är spelbarheten faktiskt lika bedrövlig denna gång. Man styr sin trollkarl (inte nödvändigtvis alltid Harry) som med risiga animationer springer genom kala korridorer. Några lådor dyker upp på marken och man som spelare förstår att man ska sätta sig bakom dem, varpå 2-3 vågor av fiender attackerar.

Sedan fortsätter man på samma sätt tills man når en riktigt risig boss. På nästa bana har man bytt ut texturerna på korridorerna, men i övrigt är allt exakt likadant. Och lika dåligt. Hela idén om att göra ett hjärndött actionspel av Harry Potter är så grundläggande dum att man knappt tror det som utspelas på TV:n. Harry Potter som blivit känd för sina nyanser, för finurligheten, för lekfullheten och för fantasin har här decimerats till något helt annat.

I rättvisans namn ska det dock sägas att spelet är mer finslipat denna gång. Fortfarande inte i närheten av bra, men heller inte den totala ospelbarhet som föregångaren bjöd på. Här fastnar jag inte i objekt, fiender försvinner inte i väggar och det finns till och med ett lite större urval av elakingar.

Nej, vi ser knappt heller vad det föreställer. Ändå är grafiken det enskilt bästa i detta skräpspel.

Det gör dock liten skillnad när spelet är så slaviskt upprepande som det är. Om och om igen gör jag samma saker, sliter hårdare med spelkontrollen än med fienderna och använder olika typer av raketkastarmagier, kulsprutetrollformler och prickskytteformler. På något (magiskt, får man förmoda) sätt har Harry lyckats glömma bort allt jag under stora våndor lyckades lära honom i Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1, så han är återigen total novis som måste lära sig allt på nytt.

Och i takt med att man lär sig nytt gör även fienden det, så där man tror sig bli starkare och få ett bättre urval av saker att göra, blir man i praktiken snarare svagare och svagare. Istället är det först mot slutet som Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 glimtar till när Harry och gänget lär sig Apparate. Den formeln gör att man kan teleportera sig mellan hinder, vilket faktiskt ger spelet en liten känsla av finess.

Ta Gears of War, men ta bort allt som är bra och ersätt med kompost och trollkarlar, och du har ett hum om hur Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 fungerar.

Varför man lär sig Apparate först i slutet förblir en gåta, särskilt som det heller inte alls passar in i Harry Potter-världen. När jag spelar om spelet och kan formeln blir det faktiskt lite roligare och Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 hade kanske rent av kunnat vara uppe på betyget fyra och sniffat, det vill säga farligt nära godkänt. Nu är det inte så och det är absolut omöjligt att rekommendera den här dyngan till någon.

Det är så sparsmakat och avskalat att det inte ens finns ett co-op-läge, utan det enda som finns att göra sedan man klarat det bara några timmar långa äventyret är att ge sig på Challenge Mode där man får spela samma banor igen, men på tid. Problemet är bara att tristess, usel spelkontroll och avsaknad av fantasi inte blir bättre för att man utför det på stress. Se filmen och läs boken, men håll er för guds skull borta från Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2. Filmlicensspel blir helt enkelt inte mycket sämre än såhär.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+