Dengeki Bunko: Fighting Climax

Dengeki Bunko: Fighting Climax

Demoner, japanska skolflickor som delar ut stryk, samt en smärre kulturchock väntar er och Mathias i denna recension...

Vackra, ljuva, somriga Green Hill Zone. Ni vet alla vad jag talar om. Det där grönskande paradiset, med sitt kristallklara vatten och alla sina loopar. Men idag är det ingen blå igelkott som viner förbi skärmen. Istället är det en liten skolflicka med rosa hår, och hon spöar upp han karatenissen från Virtua Fighter, Akira. Jag pausar dödsduellen och trippelkollar om jag verkligen spelar rätt spel. Jodå, visst är det allt Dengeki Bunko: Fighting Climax som dammat av min Playstation Vita. Och detta underliga scenario, det är bara början.

Dengeki Bunko: Fighting Climax släpptes ursprungligen i japanska arkadhallar för ett år sedan, för att fira mangamärket Dengeki Bunkos 20 årsjubileum. Bokserier som Accel World, Strike the Blood och Black Bullet publiceras under deras etikett, och har du hört talas om någon av dem sedan tidigare är det möjligt att du tillhör spelets målgrupp. Om inte, ja då är det fortfarande en helgalen japansk stryksimulator i två dimensioner vi talar om här. Och sådant välkomnar vi såklart alltid.

Dengeki Bunko: Fighting Climax
Vi vet inte riktigt vad som sker på den här bilden, men det tycks ha något att göra med en läderklädd motorcyklist som delar ut stryk åt både höger och vänster. Vi godkänner.

I denna crossover har man samlat ett dussintal av Dengeki Bunkos mest välkända figurer, och karaktärerna, deras färdigheter och specialförmågor är färgglatt unika. Trots att man tagit från helt olika världar känns slutprodukten ändå helt rätt i all galenskaps hetta. Även utgivaren Sega har lånat ut lite från sina egna spelserier i form av karaktärer och miljöer. Vad sägs om att sparka stjärt som Selvaria från Valkyria Chronicles, och göra det på arenor inspirerade av spel som Nights Into Dreams och Phantasy Star Online?

Men med så mycket källmaterial att hämta ifrån finns här endast 14 spelbara slagsmålskämpar att välja mellan. Det känns lite fattigt, men utvecklarna French Bread har åtminstone lagt in 23 assisterande karaktärer som man kan släppa lös på banan med några enkla knapptryck. Före strid väljer man en medhjälpare som kan dyka upp, utföra en attack, och sedan försvinna igen lika hastigt. Det är en funktion som tillför ännu mer fan service, men också ännu mer välkommen galenskap då karaktärerna bara viner fram och tillbaka på skärmen med sina spektakulära specialattacker.

Dengeki Bunko: Fighting Climax
Att välja en medhjälpare är roligt och får striderna att se mer spännande ut, men rent spelmässigt har valet inte lika stor betydelse som du kanske tror.

Det är dock intressant att ett spel med så här mycket karisma och attityd kan kännas så pass anonymt när man väl spelar det. Spelmekaniken och systemen som bygger upp fightingkärnan i Dengeki Bunko är typiska för genren. Hopp, grepp, luftjonglerande och kontringar fungerar som man förväntar sig, men utvecklarna har inte gjort mycket för att skilja spelet från mängden. Det hela känns snarare generiskt, och det blir sällan lika kul att spela Dengeki Bunko som det ser ut att vara på skärmen.

Ett annat stort problem är balansen mellan de olika figurerna. Visst kommer ett proffs som lärt sig systemen alltid besegra en nybörjare som endast nyttjar autokombinationer, men det känns som att en handfull karaktärer aldrig kommer kunna rå på vissa andra. Utvecklarna verkar vara medvetna om detta, för en uppdaterad, mer balanserad version av spelet är tänkt att släppas i Japan under december månad. Varför man inte bara patchar originalet förblir ett mysterium.

Dengeki Bunko: Fighting Climax
Här bjuds det på ljuva remixer av musik från källmaterialet. Ytterligare en fanserivce-punkt som utvecklarna lyckats bra med.

Kanske French Bread fokuserade alldeles för mycket på fanservice under utvecklingen, vilket skadat spelbarheten. Detta är en överhängande känsla som präglar hela spelupplevelsen, även grafiken. De tecknade karaktärerna är välanimerade och trogna källmaterialet, men de är pixliga, grötiga och sticker ut från bakgrunderna. När det blir som galnast drabbas Vitaversionen dessutom av prestandaproblem.

Ett annat exempel är spelets Story Mode. Alla karaktärer har en egen berättelse med unika strider, och spelläget bjuder på dialog mellan fighterna där karaktärerna interagerar med varandra. Detta lär tillfredsställa fansen, men så snart man börjar slåss är det ingen skillnad alls mellan Story Mode eller något av de andra spellägena som går att hitta i huvudmenyn, vare sig det är Arcade, Time Attack eller Survival.

Dengeki Bunko: Fighting Climax
Gröt på skärmen. Karaktärer, gränssnitt och effekter kombineras på bökigaste, möjligaste sätt. Detta ett japanskt fightingspel med allt som hör till.

För att sammanfatta handlar alltså Dengeki Bunko: Fighting Climax om fanservice, till cirka 110%. Det är inte konstigt att utvecklarna valt att lägga fokus där, för de har faktiskt lyckats väldigt bra på den fronten. Detta är ett solklart köp för alla de som älskar Dengeki Bunkos serier och den japanska fightinggenren. Resten av paketet lämnar dock mycket övrigt att önska, och de som inte känner till källmaterialet kommer nog inte hitta så mycket av värde här utöver galenskaperna. Vem vet, kanske den uppdaterade versionen av spelet, Dengeki Bunko: Fighting Climax Ignition, lyckas bättre om två månader.

6 / 10
+
Hejdlöst galna strider, roliga Sega-inslag, lättillgängligt, mycket fanservice, härlig design, välanimerat