The Escapists: The Walking Dead

The Escapists: The Walking Dead

Det har blivit dags att överleva en invasion av odöda igen. Dessa zombies är dock snällare, pixlade och kräver hjärna snarare än avtryckarfinger för att besegras...

Redan när jag recenserade Mouldy Toof Studios originella fängelsesimulator The Escapists, tänkte jag för mig själv på finkan Rick Grimes och company bodde på i TV-serien The Walking Dead. Tydligen var jag inte ensam om den saken, för nu har de gått vidare och gjort ett helt spel baserat på just detta, även om storyn tycks ligga mellan originalserietidningen och TV-serien snarare än att följa någon av dem slaviskt.

The Escapists: The Walking Dead
Vi får besöka flera kända platser från serien i The Escapists: The Walking Dead.

Att det är zombies med i spel är väl idag snudd på att betrakta som standard. Däremot kan inte alla spel skryta med pixlade 16 bit-inspirerade odöda illbattingar, vilket faktiskt räcker för att göra konceptet roligare än i många andra alternativ. Det gör det betydligt intressantare att ta Rick och hans gäng och forsla dem genom fem olika omgivningar, snickra ihop allehanda prylar med hjälp av skrot och lösa pussel.

Den första av dem utspelas på det sjukhus Rick vaknar upp på i seriens inledning och därefter får vi besöka välbekanta platser som exempelvis ovan nämnda Meriweather Correctional Facility och fristaden Alexandria. Alla vackert återskapade med pixelgrafik och synnerligen påhittiga, där de viktigaste scenerna är återskapade. Hershels farm innehåller till exempel en underbar sekvens där det gäller att rensa ut ladan fyllt med det vandrande dödkött som kallas Walkers i serien.

The Escapists: The Walking Dead
Officiellt baseras The Escapists: The Walking Dead på serietidningen, men färgval och design vittnar om att utvecklarna även sneglat på TV-serien.

Precis som i The Escapists så är det inte bara att kasta sig huvudstupa in i all action, vilket gör att detta koncept lämpar sig oerhört väl för ett spel baserat på just The Walking Dead, som ju i all väsentligt är en väldigt långsam serie. Det gäller att se till att hela tiden vara väl förberedd och ha något slags plan om vad som ska hända härnäst. Det kan handla om att träna, fixa mat och till och med tvätta.

Allt är nödvändigt för att ditt lilla community ska hålla ihop och fungera. Slarvar du, så kommer levlandet att gå långsammare och saker bli onödigt svåra. Det finns rent av en Walkers-mätare som visar hur stor risk det är att överrumplas av zombies om du avviker från rutinerna. Upplägget påminner ofta om ett rollspel där du får leta igenom omgivningarna, utforska, prata med folk och längs resans gång bli allt starkare och redo för värre uppgifter.

The Escapists: The Walking Dead
Att samla på sig rätt prylar för att likt MacGuyver svänga ihop något fiffigt är en viktig del av äventyret.

Om det är spelets ursprung som just fängelsesimulator eller om det beror på att serien länge stod still och stampade just runt fängelset, som är orsaken till att så mycket av The Escapists: The Walking Dead utspelas runt Meriweather Correctional Facility ska jag låta vara osagt. Klart är dock att det åtminstone för min del var det som tog mest tid i anspråk. Jag samlade timmer, letade skrot, byggde en hacka av en kofot och så vidare.

Precis som i originalet är spelet ganska repetitivt och kräver mer tålamod än jag normalt har. Dina kumpaner delar ut uppdrag som att hämta något köksredskap eller kanske en tändare, varpå du får en slant som tack för besväret. Det handlar överhuvudtaget ofta om att leta och hämta saker, något jag vet inte alltid är så populärt. Ibland förgäves dessutom och jag har spenderat timmar med att hitta viktiga föremål. Lyckligtvis finns skumma försäljare som kommer med varor mellan varven så du kan få tag på exempelvis den fil eller liknande du så väl behöver för att snickra en stege eller vapen.

The Escapists: The Walking Dead
Det finns gott om vardagliga sysslor som måste utföras.

Att göra de olika föremålen du så väl behöver tar tid, och det finns ingen hjälp att få. Ofta får jag till nya prylar på ren slump, men det känns aldrig något negativt. Det är kul att prova sig fram och se vad som fungerar istället för att hela tiden få veta exakt vad jag bör utföras härnäst. Det ger riktig tillfredsställelse när jag väl lyckas åstadkomma något och bidrar starkt till den retro-känsla den pixlade grafiken ger.

The Escapists: The Walking Dead kan rekommenderas till alla som gillar serien (både på papper och TV), och är en underbart charmig tolkning som balanserar mellan hjärtlig hyllning och småmysig satir. Tempot är lågt och kräver din uppmärksamhet, men det blir aldrig tråkigt utan jag känner hela tiden en vilja att fortsätta och lösa problemen jag ställs inför. Den underbara grafiken och den medryckande musiken bidrar också till en trevlig helhet som i slutändan gör detta lika köpvärt som The Escapists.

7 / 10
+
Fiffiga pussel, vanebildande upplägg, bra svårighetsgrad, härlig design, originellt koncept, bra musik