Uncharted: The Nathan Drake Collection

Uncharted: The Nathan Drake Collection

Det efterlängtade Uncharted 4: A Thief's End försenades för inte så länge sedan och som plåster på såren får vi istället en remaster av de tre första spelen. Oliver diggar...

Det är omöjligt att förneka hur inflytelserik Uncharted-serien är och hur högaktade Naughty Dog blivit tack vare den. Originalspelet bogserade mediet till en ny milstolpe när det kom till skådespel och regi, en bedrift som studion imponerande nog lyckats replikera med varenda projekt de tagit på sig sedan dess. Uncharted-titlarna, och då främst de två uppföljarna, är ett gäng spel som både av fans och kritiker världen över hyllats som ett par av de bästa äventyrsspelen som någonsin gjorts.

Och Sony är inte dumma alls. De vet att många av de som nu äger en Playstation 4 körde på Xbox 360 förra generationen och att de har en stor skara nya kunder som aldrig fått chansen att testa på Nathan Drakes äventyr på Playstation 3. Det är där Uncharted: The Nathan Drake Collection kliver in i bilden - en samlingsvolym innehållandes alla tre av Naughty Dogs actionrökare till priset av ett spel. Det är den perfekta inkörsporten till alla som ännu inte avnjutit spelen.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Uncharted: The Nathan Drake Collection introducerar ett fotoläge till serien och alla bilder du ser i recensionen är tagna i det.

Särskilt tvåan har gått varm hemma hos mig sedan dess release år 2009 och även om jag har spelat igenom det, tillsammans med de andra två delarna, säkert tio gånger om har det varit ett sant nöje att åter komma tillbaka och träda i Drakes skor på Playstation 4. För även om jag har varit öppet kritisk mot Uncharted-serien förut (och med "kritisk" menar jag att jag inte håller med om att de riktigt är värda toppbetyg) så har jag aldrig hymlat med faktumet att de är helt fantastiska actionäventyr, med produktionsvärden och teknisk briljans som till och med de största av konkurrenterna mest troligt sneglar mot med djupt rotad avund.

Det räcker med en simpel genomspelning av något av spelen för att förstå varför serien har fått ett sådant passionerat följe (när vår chefredaktör belönade tvåan med en åtta började vuxna män att gråta och rabiat kasta förolämpningar som om det inte fanns en morgondag) men för mig är det svårt att säga vad jag tycker är bäst med den då det finns mycket att älska här. Jag dyrkar Naughty Dogs sinne för regi och narrativ samt deras tillvägagångssätt när det kommer till att skriva dialog. Jag älskar att de lyckas få sina karaktärer att kännas djupa och äkta trots att spelen handlar om en skämtande "pretty boy" som dödar tusentals (inte ens en överdrift) i jakt på skatter. Och jag avgudar hur de ständigt höjer ribban för vad som är möjligt sett till helt vilda actionsekvenser på ett sätt som, ärligt talat, ingen annan studio gör bättre.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Laddningstiderna är löjligt korta i samlingen och det är så lätt det kan bli att hoppa mellan de olika spelen i gränssnittet.

Det första spelet, Uncharted: Drake's Fortune, är en lite lugnare resa än uppföljarna. Miljövariationen är inte den bästa, då snudd på hela spelet utspelas på samma tropiska skådeplats och de helt vettlösa actionscenerna med skenande tåg, kapsejsande skepp och rasande byggnader som serien nu är känd för lyser med sin frånvaro. Det är den svagaste av de tre titlarna men underhåller på simplare premisser ändå. Originalet gör ett bra jobb med att introducera seriens tre viktigaste karaktärer (Nate själv, hans "on-and-off"-flamma Elena Fisher och bästisen Victor Sullivan) och få spelaren att förälska sig i dem. Spelet lägger även en solid grund rent spelmekaniskt, med sitt cover- och klättersystem, för uppföljarna att lekfullt bygga vidare på. Det är utan tvekan det spel som jag lagt minst tid på ur gänget men det är en rolig historialektion för den som vill ta en närmare titt på Drakes härkomst.

Det är i och med Uncharted 2: Among Thieves, min personliga favorit, som det där lilla, eller enorma, extra ingjuts i upplevelsen och en stor del av det är de rörliga banorna. Naughty Dog ville skapa icke-statiska miljöer för spelaren att navigera och ett exempel på en sådan är byggnaden som rasar medan spelaren fortfarande befinner sig i den. Fiender såväl som möbler slängs åt alla möjliga håll när huset faller samman och kontrollen tas aldrig från mig. En mer känd bana är tågsekvensen, som istället för att ha animerats för att se ut att köra genom ett enormt landskap faktiskt kör genom ett enormt landskap! Återigen är spelaren fri att navigera både tågets exteriör och interiör, helt ohämmad av bandesignens komplexitet.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Sixaxis-rörelsekontrollerna som besudlade främst Uncharted: Drake's Fortune har lyckligtvis slopats helt inför den här samlingen. Tack!

Och ni kommer säkert ihåg fartygsbanan i Uncharted 3: Drake's Deception. Precis som i tågfallet hade de olydiga hundarna lätt kunna fejka gungningarna man känner på en båt i storm genom att få objekt som takkronor, bord och liknande att glida längs golvet individuellt. Istället simulerar de ett faktiskt hav, med "riktiga" vågor. Varje rörelse du känner att båten gör när du befinner dig i lastutrymmet är alltså en fysisk reaktion på vad havet utsätter fartyget för. Det skänker en storslagenhet till actionsekvenserna som väldigt få andra spel, om något alls, har kunnat mäta sig med - och ännu mindre toppa. Naughty Dogs omättliga hunger efter att ständigt överträffa sig själva både tekniskt och i design är en viktig faktor till varför deras spel är så oförglömliga.

Det andra spelet är mitt favoritspel ur serien. Mest för att det är där som skjutandet i sig känns som mest responsivt och de olika rollernas karaktärsdynamik presenteras som bäst men även för att berättelsen känns som mest komplett. Rent spelmekaniskt känns striderna i Uncharted 3: Drake's Deception i kontrast rätt stela, åtminstone sett till vapenfysiken. Berättelsen är också rätt rörig i del tre, med flera nyckelelement som aldrig riktigt nystas ut. Å andra sidan är tempot och variationen i trean oslagbara. I ena stunden är jag i England och deltar i ett barslagsmål som lika gärna hade kunnat regisserats av Guy Richie, i nästa hänger jag från lastutrymmet på ett fraktflyg för att sedan jaga en konvoj genom öknen på hästrygg i en jaktscen som skulle platsa i den bästa av actionfilmer.

Uncharted: The Nathan Drake CollectionUncharted: The Nathan Drake Collection
En viktig del av tjusningen med Uncharted-spelen är de fantastiska platser man får besöka i rollen som Nathan Drake.

Nyheterna som Uncharted: The Nathan Drake Collection lägger på bordet är relativt få men betydande. Först och främst har vi det grafiska. Upplösningen har biffats upp till 1080p och bilduppdateringen ligger stadigt på sextio bilder i sekunden. Texturer, ljuseffekter och modeller har putsats upp vilket, kombinerat med upplösnings- och bilduppdateringsbuffen, gör detta till den vackraste versionen av ett gäng spel som redan på Playstation 3 var obscent snygga. Två nya svårighetsgrader har lagts till; en som kallas "Explorer" och gör striderna lättare än någonsin och en übersvår som kallas "Brutal". Den sistnämnda låses upp först när man klarar spelen på den föregående svåraste nivån, "Crushing". Ingen av nivåerna är något för mig personligen, då jag tycker att den här seriens "sweet spot" ligger på normal-nivån, men fler sätt för olika spelare att uppleva sina spel på är aldrig något negativt.

Utöver detta har vi även fått ett nytt speedrun-läge, där du kör spelen på tid och tävlar med vänner om vem som kan springa igenom kampanjerna snabbast. Till sist har vi även fått ett fotoläge, något som roligt nog har blivit vanligare och vanligare på senare tid. Fotoläget fungerar i princip identiskt med hur det fungerade i The Last of Us Remastered, fast med några beklagliga begränsningar. Är du exempelvis i en dialog och har undertexter aktiverade kan du inte ens aktivera fotoläget. Det samma gäller om det regnar, av någon anledning, eller om du står över ett vapen som ligger på marken. Det är dock kul att fotoläget finns där ändå, förvirrande begränsningar till trots.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Berättandet är helt fantastiskt i Uncharted-serien och mellansekvenserna är lika välregisserade som vilken Hollywood-produktion som helst.

Min största invändning mot Uncharted: The Nathan Drake Collection är faktumet att multiplayer-komponenterna, både samarbets- och versus-lägena, har plockats bort helt. Jag tyckte visserligen att Uncharted-formeln inte översattes lika väl till multiplayer som The Last of Us-formeln, men det var roligt i mindre doser och jag tycker det är grymt synd att man inte bemödat sig med att få med multiplayer överhuvudtaget. Microsofts motpart, Halo: The Master Chief Collection, innehåller fyra spel komplett med fem olika multiplayer-komponenter och jag blev förvånad över att Sony inte ansträngt sig för att matcha det enorma paketet så gott de kan.

Å andra sidan är inte Uncharted: The Nathan Drake Collection trasigt så till den vida grad att det i vissa avseenden blir snudd på ospelbart som Halo: The Master Chief Collection var när det lanserades och jag tar hellre tre kampanjer som fungerar än fyra och deras respektive multiplayer-komponenter som inte funkar - åtminstone i fallet Uncharted.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
Det är synd att vi blev utan dödsmatcher (och all annan typ av multiplayer) i Uncharted: The Nathan Drake Collection, men de utmärkta kampanjerna är ändå huvudattraktionen.

Uncharted-spelen är inte perfekta. Jag hade gärna velat se en lite jämnare balans mellan kluriga pussel, utforskning samt plattformande och eldstrider än hur det ser ut nu. Bossfajterna är rätt fantasilösa och vissa fiender är väldigt lite mer än regelrätta kulsvampar. Jag hade uppskattat lite bättre stöd för att smyga mig fram och tackla fienden på lite fler, olika sätt som i The Last of Us. Det första spelet känns i relation till sina uppföljare ganska underväldigande och det går att kritisera plattformandet för att vara lite väl för magnetiskt och självstyrt. Men i slutändan är det för mig sådana pyttesmå problem att det känns lite småsint att haka upp sig på dem. Med eller utan multiplayer-lägen är Uncharted-serien ett måste att spela om man har någon som helst intresse för kvalitativ underhållning och med Uncharted: The Nathan Drake Collection får vi ett hyfsat och två fantastiska spel för priset av ett.

Det är det perfekta sättet att värma upp inför releasen av Uncharted 4: A Thief's End, som om Naughty Dog fortsätter sin utveckling av att bara bli skickligare och skickligare kommer bli något av det fetaste genren någonsin har sett.

9 / 10
+
Tre spel (varav två fantastiska) för priset av ett, mästerligt berättande, brutalt bra grafik, underbara karaktärer, genredefinierande actionsekvenser, härlig bandesign
-
Ingen multiplayer-komponent , halvdana bossfajter, lite för mycket skjutande

Petter Hegevall
Jag gillade aldrig riktigt multiplayerdelen i Uncharted. Vilket i slutändan gör att jag inte saknar den i Uncharted: The Nathan Drake Collection. Istället är det Vita-spelet "The Golden Abyss" som jag saknar, i övrigt är detta en strålande - strålande samling. Finpolerade spel av ren toppkvalitet i ett smaskigt, glansigt, explosivt paket. Uncharted kommer aldrig ens komma nära The Last of Us för min del men detta är en fantastiskt fin samling. 9/10

• Tom 2mat
    Fingrarna blöder efter mer än tre timmar av konstant spelande. Tom har spelat Uncharted och sätter betyg lagom till sovdags "Man måste ju... 10/10

Uncharted: The Nathan Drake CollectionScore