Destiny

Destiny: The Taken King

Ett år efter Destiny släpps expansionen The Taken King, Gamereactor har delat ut betyg...

Här på Gamereactor har vi under det senaste året spelat otroliga mängder Destiny, snudd-på ohälsosamt mycket faktiskt. För hur irriterande det än må ha varit att spelet i grunden, vid releasen under fjolåret, faktiskt inte riktigt levde upp till förväntningarna var delar av Bungies episka onlineshooter så pass briljanta redan från start att det gjorde oss gravt beroende. Det positiva var så otroligt mycket mer framträdande än de negativa aspekterna, helt enkelt, och vi har tillbringat över 250 timmar i Bungies inbjudande universum sedan premiären.

Destiny
Light-systemet har skrivits om från grunden och känns betydligt bättre än tidigare.

Den värsta kritiken som Destiny tvingats utstå har tveklöst kretsat kring den avsnoppade och aningen fattiga storyn. Bungie har alltid varit oförskämt duktiga på att skapa en spännande mytologi proppad med intressanta undertoner och klockren atmosfär. Inte minst med Halo. Att berätta en begriplig, sammanhängande story utan att virra bort spelaren redan vid första dialogsekvensen - har de dock haft rätt ordentliga problem med ända sedan början av 2000-talet.

Destiny
Det nya Quest-systemet är bättre och Nolan Norths förklaringar av motiven är en klar förbättring.

Storybiten och förmågan att berätta en vettig historia som får mig som spelare att sugas in i äventyret och väcker en äventyrslusta tack vare karaktärer, dispyter, konflikter och vänskapsrelationer - har Bungie inte lyckas särskilt bra med den här gången heller. The Taken King är fantastiskt bra men inte tack vare berättandet. Tyvärr. Det är dock en rätt rejäl förbättring jämfört med originalspelet och för det ska Bungie naturligtvis ha en viss mängd beröm.

Destiny
Det blir en del grinding, precis som i originalspelet, men variationen är bättre här.

Storyn är måttligt underhållande, som bäst och mellansekvenserna mellan varje uppdrag imponerar inte märkbart. Klockren timing och trevlig ton i röstskådespeleriet från Firefly-favoriten Nathan Fillion drar upp betyget rörande spelets handling en bit och det faktum att vi nu helt slipper Dinklage som den (bedrövliga) rösten till robothjälpredan Ghost gör The Taken King till en förbättring - hur vi än vänder och vrider på det. Nolan Norths insats som den nya rösten till Ghost är som vanligt klockren och lämnar ingenting att önska. Ghost påminner i The Taken King mer om Guilty Spark från Halo-serien än om Ghost från originalspelet vilket vi föredrar.

Story-delen är en viktig del men precis som i originalspelet är det knappast själva huvudsaken när det gäller denna väl tilltagna expansion. Att skjuta sig igenom storyn tar ett par kvällar och funkar som duglig underhållning, det är dock end game-delen som imponerar lite extra mycket den här gången. Visst, det finns en del grinding-krav även här (precis som i alla onlinerollspel) men Bungie har lindat in dessa moment i ett snyggare paket den här gången och jag har inga problem alls med att göra samma sak, i omgångar, i ett par timmar för att levla min skjutsugna jägare. Det är nu enklare att skapa en överblick, se exakt hur många av en särskild fiende du måste döda eller vilka "bounties" du måste slutföra för att kunna avancera...

Destiny
Det finns skurkar i The Taken King som känns betydligt mer välskrivna än tidigare.

En annan aspekt av Destiny som förbättrats avsevärt i The Taken King är resurshanteringen. Djupet från originalspelet har spätts på ytterligare och det finns mängder och åter mängder av nya rikedomar och sällsynta föremål att samla på. Själva upplägget kring ens resurser känns mer genomtänkt, transparent och det är som sagt enklare att snabbt få en överblick.

Destiny
Fienderna "The Taken" kan duplicera sig själva vilket skapar en ny typ av dynamik i eldstriderna.

En av de bästa delarna med Destiny som jag upplevt under det gångna året har utan tvekan varit vapenarsenalen som varit lika omfattande som varierad och balanserad. De nya vapnen som erbjuds i The Taken King är minst lika underhållande och belönande att använda som själva standardarsenalen från originalspelet och Bungie bevisar återigen hur överlägsna de är inom detta området. Varje krutpåk känns originell, speciell och har en perfekt balans mellan rätt eldhastighet och precis lagom mycket rekyl. Jason Jones pratade ju alltid om att de arbetade efter att skapa 30 roliga sekunder i Halo och sedan repetera dessa 30 sekunder under 15 timmar. I Destiny lever denna sanning gällande grundläggande speldesign verkligen kvar. Alla vapen är ordentligt roliga att avfyra och det gör såklart massor för spelkänslan i stort.

Destiny
Mörker spelar en vital roll i spelets soundtrack och The Taken King är verkligen fyllt av underbara låtar/melodier.

Designen var också en av sakerna i Destiny som jag föll för. Spelet hade en egen identitet, läckert sammanhållen form och ett snyggt skuret ramverk som skapade atmosfär och stämning. Den artificiella intelligensen hos fienderna är en annan aspekt som jag tycker funkat kanonbra från start och här har den slipats ytterligare. Visst, med svårighetsgraden uppskruvad på max tenderar vissa ruskprickar att förvandlas till rena ammosvamparna men på det stora hela funkar AI:n snorbra här. Även bossfighterna är kraftigt förbättrade och det finns gott om scenarion som imponerar och har fått mig att kippa efter andan.

Destiny
Nya sub-klasser som uppmuntrar effektivt samarbete i större utsträckning - gör eldstriderna ännu bättre än i originalspelet.

Även musiken är fortsatt superb med ett soundtrack som får det mesta i genren att blekna i jämförelse. Futuristiska beats, mörka oljud och stämningshöjande, svepande melodier proppade med smart skriven dynamik förstärker många av nyckelsekvenserna och erbjuder en mer episk och medryckande känsla än tidigare. Bungie börjar verkligen hitta rätt här gällande Destiny.

Destiny
De nya spellägena är klockrena, inte minst Rift. De nya banorna är också strålande.

The Talen King kastar en bunt nya utmaningar mot mig som spelare och jag njuter av mångfalden. Vapnen, fienderna, miljöerna, den förbättrade resurshanteringen, de nya bossarna och den fantastiska musiken gör detta till en strålande, strålande expansion.

9 / 10
+
Klockren design, härliga nya miljöer, ljuvlig spelkänsla, grymt röstskådespeleri, gott om innehåll, fantastisk musik