The Bridge

The Bridge

Björken har sett saker ur ett nytt perspektiv och funnit en kärlek till både matematik och filosofi på kuppen. Typ.

"Vi avgudar kaos för vi älskar att skapa ordning."

Citatet är, sorgligt nog, inte mitt. Under 1900-talet fanns det en holländsk grafiker och konstnär, M.C. Escher (1889-1973), som genom konst försökte svara på livets stora filosofiska och matematiska frågor. Många av oss har säkert mer än en gång fastnat med blicken på verk som Relativitet eller Vattenfall och med stor frustration försökt, medvetet eller undermedvetet, infoga någon form av lösning eller struktur i dessa bilder för att stoppa vårt ömtåliga lilla sinne från att explodera i tusentals små bitar. Släng in Isaac Newton i mixen och du får den idé som utvecklarna Quantum Astrophysics Guild valde att göra ett spel om.

Men pusselspelet The Bridge är inte bara ett ömt kärleksbrev till Escher, Newton, perspektivpervers konst och gravitationsporr. Det är en hyllning till matematik, fysik, fantasi, skapande och akademisk arbetsprocess som kommer i spelbar form. Det må låta snustorrt men är faktiskt en riktigt angenäm upplevelse som oftast gnuggar geniknölarna helt rätt. Oftast.

Spelet öppnar med att vi ser en okänd akademiker, med tillhörande tweedkavaj och tänkarskägg, sovande under ett äppelträd i en svartvit värld. Spelets presentation är för övrigt fullständigt ljuvlig och den handmålade grafiken får mig stundtals att fälla en tår. Genom att trycka på varannan höger och varannan vänster bumper på spelkontrollen så böjer vi världen åt valt håll, vilket resulterar i att vi skakar trädet som vår hjälte sover under. Mörka äpplen faller till backen och till sist träffar en frukt rakt på och väcker den slumrande akademikern. Vi rör oss åt sidan och förstår sakteligen, genom små textrader, att han är djupt i tanken och försöker lösa diverse filosofiska problem som tynger honom. Efter en liten stund så kommer vi till ett hus. Vi går in i och ser en dörr märkt med en romersk etta. När vi går in där så börjar pusseläventyret på riktigt.

The Bridge
Här slumrar vår hjälte i godan ro. Trots att han har matte och livets gåtor på hjärnan.

Det finns fyra kapitel i spelet och varje innehåller sex olika pusselbanor, varpå det dyker upp fler när du väl klarat av spelet en gång. Banorna ser exakt ut som Eschers verk med vägar som går in i, runtom och genom varandra för att förvirra oss o det grövsta. Det fungerar rätt så lyckat faktiskt och även fast min uppgift i tanken är rätt simpel, jag ska ta mig från punkt A till punkt B, så bidrar omgivningen till att jag måste studera och tänka mer än en gång innan jag rör mig framåt.

För att inte helt sitta på pottkanten så har jag till min hjälp egenskapen att snurra den tvådimensionella världen hela vägen runt, antingen åt höger eller vänster med hjälp av bumperknapparna, och genom det så ska jag alltså förflytta min lilla akademiska farbror till slutmålet. Jag kan varken hoppa, springa eller styra honom nämnvärt i luften och han är bunden till "reguljär" gravitation vilket många gånger resulterar i att jag sliter mitt hår i hysteri och skriker rakt ut. När jag väl dör, för det går, så förvandlas min figur till en söndersuddad liten kludd som hela tiden är kvar och påminner mig om mitt snedsteg varpå jag kan spola tillbaka tiden till en specifik stund i spelförloppet och försöka igen. Inte helt olikt suveräna indietiteln Braid alltså.

The Bridge
Jag undrar ofta vad som händer där på skärmen. Och jag älskar det.

Spelmekaniskt är The Bridge både spännande och innovativt och jag finner mig minnas andra spel, likt Monument Valley, Fez och tidigare nämnda Braid, där tanke och handling är två likvärdigt viktiga sidor av samma mynt. Spelkontrollen är dock oerhört simpel men känns för det varken tråkig eller tröttsam utan den ger mig istället mer tid till pusselknäckande och mindre tid till att tänka på vilken knapp som är den rätta. Bandesignen är dessutom alldeles fenomenal, mycket tack vare den undersköna grafiken, och att utveckla de här banorna måste ha krävt tonvis med både tid och tålamod. Men trots att det är mestadels plus i The Bridge protokoll så finns det ändå några minus som drar ned helheten.

Bland annat är spelet rätt så kort och de 48 pusslen som erbjuds flyger förbi i en rasande takt och är du duktig på pusselspel lär du vara i hamn efter cirka två timmar. Jag hade mer än gärna stannat längre i The Bridge förtrollande värld (i synnerhet i slutskedet av spelet men jag låter dig upptäcka varför själv) och tänkt så det knakat. Ett annat problem är att svårighetsgraden varierar kraftigt genom hela spelet.

The Bridge
Spelets presentation är utan tvekan en av årets allra vackraste.

Från att nästan vara på tok för enkelt där succé kan uppnås genom dum tur så går det till att vara frustrerande, läs otillfredsställande, svårt på en mikrosekund. Jag hade föredragit ett mer organiskt avancemang där du fått känna bit för bit hur pusslen blir allt mer kluriga. Sedan är musiken i spelet vacker till att börja med men variation i soundtracket är på tok för liten och jag finner mig smygtitta lite lätt på mute-knappen mot slutet av spelet.

Men i slutänden går The Bridge ut som den allra vackraste ekvation. Trots att det är lite väl kort så hinner det fånga mig i dess värld och få mig att säga både "åh" och "ah" om vartannat. Det är tillfredsställande, underhållande och tänkvärt med en presentation som jag vill tatuera över hela min bleka kropp samtidigt som jag inte blir helt klok på den ljuvliga bandesignen. Gillar du pusselspel och den akademiska processen bör du absolut inte missa denna pärla. Det är ett kaos du trots allt vill skapa lite ordning i.

The BridgeThe BridgeThe Bridge
8 / 10
+