Rome: Total War

Rome: Total War

Livet som aspirerande kejsare är inte bara vindruvor, sandaler och kvinnor draperade i lakan.

Året är 270 före Kristus och världen står inför de puniska krigen och romarriket kontinentomspännande expansion. På den italienska halvön regerar tre allierade familjer och senaten i Rom. Utgångspunkten för kampanjläget i Rome: Total War är att föra en av familjerna till kejsartronen genom att först expandera romarriket och vinna förtroende för att sedan besegra övriga familjer. Macchiaveliskt list är naturligtvis av yttersta vikt både på det politiska planet och på slagfältet.

Det har gått två sedan Medieval: Total War belägrade min dator. Kombinationen av ett riktigt bra turbaserat strategispel och fantastiskt storskaliga realtidsstrategistrider naglade fast mig framför det bleka ljuset från skärmen mången natt. Det var ett tidskrävande spel, så tidskrävande att jag så småningom hade svårt att finna tid att slå mig ner och regera mitt medeltida rike. Det var helt enkelt ett sådant där spel som inkräktade på tok för mycket på det sociala livet. Stäng in mig i ett rum med skärmen som enda belysning.

Rome bygger vidare på det arvet från Medieval och jag blir omedelbart imponerad av den stora förändringen, förutom handlingen och tidsåldern, att spelets strategidel numera utspelas på en karta i full 3D. Borta är rutsystem och valet av terräng blir ännu mer avgörande när varje strid generas exakt utifrån var du befinner dig på kartan. Du kan arrangera bakhåll i skogspartier nära vägar för att nämna en strategi eller placera dina trupper uppe på en höjd. Jag måste säga att detta är en fullständig underbar lösning och det är nästan så jag hoppas att Firaxis kikar på Creative Assemblys lösning till ett det kommande fjärde Civilizationspelet. När du ska röra din armé på kartan omgärdas den av ett färgat område, som visar hur långt i alla riktningar den kan röra sig. Detta avgörs naturligtvis av terräng, vägar och vilka enheter som armén består utav. En armé enbart bestående av kavalleri rör sig längre än en blandad trupp. Ingår en general i armén kan du även bygga fort eller hyra in legosoldater på kartan. Du kan även transportera trupper med fartyg längs medelhavets kuster, vilket är en nyckel till att snabbt kunna utföra uppdrag som senaten ger dig. Detta i sin tur kan ge dig ökad makt i Rom eller andra belöningar som specialiserade enheter. Förutom de redan nämnda romerska familjerna befolkas kartan med Medelhavet och omnejd av egypter, britter, germaner, galler, spanjorer, greker och många fler folkslag som var aktuella under denna tid. Varefter du besegrar dessa i kampanjläget kan du starta nya kampanjer med dessa folkslag. De olika folkslagen har lite varierande mål i spelet, men expansion, folkmord och makt är nyckelord för samtliga.

Familjen och dess vuxna män spelar en viktig roll i Rome: Total War. Ett stort familjeträd är en nyckel till att lyckas väl med sitt imperium. Familjens män är nämligen både viktiga som generaler i strid och som ledare i dina städer. Döttrar kan användas för att gifta in friskt blod i familjen och det dyker även upp duktiga unga män som kan adopteras in i familjen. Detta gör det till ett delikat avvägande när man ska skicka en familjemedlem ut i fält. Generalerna är mycket värdefulla i striderna och ger övriga mannar ökad moral, men dör de i för unga år hotas familjens fortlevnad och hela imperiets välbestånd. Samtidigt är en familjemedlem som anses feg inte speciellt mycket värd och ära förtjänar man på slagfältet. Naturligtvis är de gigantiska striderna där arméer med tusentals mannar drabbar samman kvar. Här kan grisar, hundar, kameler och elefanter avgöra kampen om Rom, men mestadels handlar det om att placera bågskyttar på höjder, flankera med kavalleriet och möta anfallande fiender med spjut och sköldar. Striderna har inte förändrats så mycket, men kamerasystemet är förbättrat och gör det lättare att hålla koll på styrkorna när tusentals soldater gör upp på slagfältet. Generalernas funktion och vikt har blivit större, vilket gör att flerspelarmatcherna ibland urartar till något av en jakt på generalen. Det positiva är dock att det inte bara handlar om att kasta iväg sina enheter mot den andres, utan att det ofta blir ett långsamt mer taktiskt förlopp. Även om Rome: Total War för min del i första hand är ett spel för den ensamme håller flerspelarläget mycket hög klass.

Nu låter det kanske som om spelet enbart går ut militär erövring, men så är inte fallet. Det är minst lika viktigt att skicka runt diplomater för att förhandla fram avtal och allianser. Hur stark din militär än må vara klarar du inte av att skydda dig mot alla grannländer samtidigt. Självklart kan du även spionera och sabotera eller till och med muta dig fram. Men det här var en tid när historien skrevs med blod och gör inte misstaget att lita på dina allierande. De väntar antagligen bara på rätt tillfälle att attackera dig och dina städer. En annan viktig del av spelet är att se till att dina städer växer och bygger nya byggnader som är nyckeln till att klättra i spelets teknologiträd. Det finns inga tidsåldrar som i Medieval utan här gäller det att städerna växer förbi en viss nivå för att nya typer av byggnader och enheter kan färdigställas. Har du otur kan du drabbas av pesten som gör att stadens befolkning relativt snabbt decimeras.

Medieval: Total War kritiserades på sina håll för att vara lite för svårtillgängligt och komplicerat. Detta har Creative Assembly försökt åtgärda med ett alternativ till en förkortad kampanj, en utförlig med relativt snabbspelad tutorial, hjälpsamma tips under spelets och något som kallas arkadstrider (där soldater inte blir trötta). Precis som tidigare kan du välja att låta datorn avgöra vissa slag där utgången på förhand känns given. När du ska inta en rivaliserande stad kan du välja att belägra denna för att överta den utan strid några omgånger senare (beroende på hur väl bevakad och stor staden är). Vill du kan du även välja att förslava stadens befolkningen så att dessa läggs till dina andra städer. Inte speciellt humant, men ett bra val om viktiga städer i ditt imperium växer långsamt. Men även om mycket gjorts för att göra det enklare för en nybörjare i genren att ta till sig går det inte att göra en fjäder av en höna. Rome: Total War är ett spel för den som gillar att ha en massa saker för sig och som uppskattar komplexa strategispel.

På det hela taget har Creative Assembly tagit ett redan superbt spel och vässat på det. Spelet är sådär strålande detaljrikt och välpolerat att man nästan får en tår i ögonvrån. Kanske inte så tekniskt superbt, men ser man till skalan på striderna är det hur som helst imponerande. Framförallt är den nya 3D-kartan ett strålande tillägg till ett redan imponerande paket. Det är lite synd att man inte kan starta vid olika tidsåldrar som i Medieval, vilket gör att man inte kan starta en kampanj med lite mer avancerade enheter utan måste börja från noll, men spelet är trots detta inte mindre i sitt omfång. Det är bara valfriheten som är något sämre. Rome: Total War har slagit klorna i mig på samma sätt som Medieval gjorde för ett par år sedan. Jag gillar det till och med ännu mer än Medieval. Jag är fast. Jag är Julius Caesar!

Rome: Total WarRome: Total WarRome: Total WarRome: Total War
9 / 10
+