Spider-Man

Spider-Man

40 år efter sin födelse tycks Spider-man vara mer populär än någonsin. Spidde finns överallt. Bland annat i ett nytt spel till GBA, som Sofia har testat!

Hur spindelmannen kan vara en så otroligt omtyckt seriefigur övergår mitt förstånd, jag menar, finns det något vidrigare kryp än spindlar? Stora, läskiga och äckliga är de små illbattingarna och hur man frivilligt kan läsa serier om en konstig typ som förvandlar sig till en slags spindelhjälte övergår mitt förstånd. Nu var det dock varken serierna eller djuret jag skulle recensera, det har nämligen släppts ett ovanligt lyckat filmlicensspel baserat på spindelsnubbens senaste äventyr och det är alltså detta spel jag har planerat att redovisa.

Som ni alla vet så heter spindelmannen egentligen Peter Parker och är till synes en helt vanlig man i sina bästa år. Men som sagt, Peter är inte vilken medelsvensson som helst eftersom han på sin fritid brukar sysselsätta sig med att bekämpa brottsligheten iklädd en spindelmönstrad trikå. Utöver spindelklädseln så har han även via sin förvandling fått många egenskaper som vanligtvis tillhör en spindel. Han kan skjuta spindelväv, svinga sig i samma äckliga väv samt inte minst, klättra på väggar. Just väggklättrandet är någonting vanligt förekommande då de flesta banor innebär klättrande både upp och ner. Lite olinjärt, lite ovanligt och lite roligare helt enkelt. En annan trevlig liten detalj värd att nämna är den serietidningskänsla som genomsyrar spelet. Karaktärernas samtal i mellansekvenserna redovisas i pratbubblor och när du slår en fiende så bildas en liten ruta alá seriestuk där det till exempel står "poff" eller något annan ljudeffekt. Mycket charmigt.

Detta är inte första gången vi fått äran att ratta spindelmannen på Game Boy Advance. I oktober förra året släpptes ett spel vid namn "Spider-man: Mysteric Manace" och då jag recenserade detta så gav jag det ett bra betyg men kritiserade det rejält för dess lösenordsparning. Tydligen har Activision tagit åt sig av kritiken eftersom detta nya spel innehar "riktig" sparning, någonting som egentligen borde vara en självklarhet. Återgår jag till att jämföra Mysteric Manace med detta så inser jag rätt snart att dessa två spel är nästan för lika varandra. Spelsättet, kontrollen och banorna är nästintill samma känns det som, detta är visserligen inte lika tragiskt som det skulle kunna vara eftersom föregångaren definitivt inte var något dåligt spel men man vill gärna se lite förändringar och har du redan investerat i Mysteric Manace är det lite onödigt att köpa även detta. Överlagt så är Spider-man ett sympatiskt plattformsspel utan några stora brister, det är måhända ingen potentiell Mario-dödare men söker du ett underhållande litet trivsamt plattformsspel att slöspela i hängmattan är detta ett ypperligt alternativ. Förutsatt att du inte lider av hysterisk spindelfobi då.

Spider-ManSpider-ManSpider-ManSpider-Man
7 / 10
+