Virtual City HD

Virtual City HD

Att få sköta om sin egna lilla stad har vi väl alla gjort i spelens värld en eller annan gång, nu får du chansen igen

Har du någonsin suttit med lokalblaskan på en lunchrast och trott att du skulle göra ett betydligt bättre jobb än de folkvalda politikerna gör i just din kommun? Då är det upp till bevis nu då du i Virtual City HD får möjligheten att ta över en bygd och få den att blomstra. Man skulle närmast kunna likna Virtual City HD vid en enklare version av såväl Sim City som Capitalism och Transport Tycoon. Du behöver anlägga boende, se till att det finns arbetsplatser och att varor och människor transporteras mellan olika punkter dels i din egen stad, dels till andra städer.

Du ska med andra ord ha ett finger med i spelet vad gäller precis allt i din stad. Olika typer av produktionsanläggningar producerar saker som sedan kan kombineras i en tredje anläggning, redo att skickas ut till kunden. Dels kan du ta del i uppdragsbaserat spelande på hela 50 olika banor där du leds in i hur saker och ting fungerar, ett uppdrag i taget, dels kan du välja att bygga upp en metropol från grunden i sandbox-läget. Det är en hel del man behöver tänka på, men spelar du igenom uppdragen från början får man en riktigt bra grundkurs i hur man sköter om sin stad. Just denna grundkurs står ut en hel del från alla andra spel då du verkligen får veta varje detalj som krävs för att bli framgångsrik, dessutom har svårighetsgraden anpassats på ett föredömligt sätt och det är svårt att misslyckas om man är noggrann.

Visuellt ser det bra ut, grafiken är allt som oftast tydlig med undantag när man ska köpa saker i vissa menyer, då visas priset först när man håller in fingret. Under spelandets gång blir man också ibland, avbruten av exempelvis att en invånare blir sjuk, en brand bryter ut eller en lastbil som pajar på vägen. Personligen är jag väl inte direkt jätteförtjust i just den här funktionen då jag tycker att det bryter av mot det vanliga planerandet och byggandet, dock kan man bygga sjukhus och brandstationer och detta tas om hand automatiskt.

I Virtual City HD måste du hela tiden hålla din population glad för att din bebyggelse ska frodas. Glada människor innebär med klirr i kassan och för att stimulera människorna kan du anlägga grönområden, torg och annat skoj. Fyra iväg ett par raketer upp i skyn och vips så stiger lyckan ganska ordentligt en stund. Virtual City HD är väl ett hyfsat skoj tidsfördriv under ett tag, men ska sanningen fram får man så mycket mer om man satsar på till exempel Sim City, Capitalism 2 eller varför inte valfritt Tycoon-spel. För den som är ute efter något lättsamt som blandar lite av varje fungerar dock Virtual City HD ganska bra, det är ingen revolution men lättsmält och inte överdrivet svårt för den som inte gillar att gräva ner sig i allt för komplexa menyer och strategier.

Virtual City HDVirtual City HDVirtual City HDVirtual City HD
6 / 10
+