Angry Birds

Angry Birds

Ett av det senaste årets mest hyllade spel har äntligen letat sig till en stationär spelkonsol. Dock blir det mest äggröra av hela Angry Birds-konceptet

Mobilspelet Angry Birds borde de flesta känna till vid det här laget. Den finska utvecklaren Rovio har gett oss möjligheten att kasta fåglar på rangliga konstruktioner i syfte att besegra tjuvaktiga grisar ett tag nu. De har dessutom gjort det väldigt framgångsrikt. Rovio har väl sålt sisdär tio miljoner exemplar av Angry Birds till Apples Ios-produkter, lägg här till ett antal miljoner nedladdade gratisversioner med reklamannonser till Android och även till Nokias Symbian-modeller. Angry Birds har varit stekhett under hela 2010 och har kommit att bli ett fenomen med allt från fanvideos med dockor på Youtube till officiella kramdjur.

Konceptet är enkelt, du har en slangbella, du har en flock fåglar och du har några vidriga svin som har stulit vartenda fågelägg de har kommit över. Dessa gröna svin har dessutom byggt olika former av skydd i form av glas, trä och sten, skydd som du med dina fåglar måste rasera för att kunna komma de tjuvaktiga grisarna. Olika banor ger olika utmaningar och du har också olika typer av fåglar att tillgå på varje bana, alla med olika egenskaper. Vissa är tjocka och tunga, vissa kan torpedera och andra kan attackvärpa ett explosivt ägg. Jag älskar Angry Birds och har spelat det i otaliga timmar på min mobil.

Att spela Angry Birds på Playstation 3 och PSP - lanserat som en "Mini" - är dock en ganska miserabel upplevelse. När jag spelar Angry Birds gillar jag att zooma ut spelplanen helt och hållet för att bättre kunna välja vilken vinkel jag ska slunga mina fåglar i. På Playstation 3 måste jag hålla in L1 och R1 för att kunna vara utzoomad, något som efter en stund känns ganska bökigt, speciellt med tanke på att den funktionen hade kunnats placerats på en analogspak. Värst av allt är dock när man ska slunga iväg en fågel med sin slangbella. Spelkontrollen är stundtals katastrofal och svåranvänd. Om man drar bakåt på vänster analogspak spänner man slangbellan med fågeln i, precis som förväntat. Men om du bara släpper analogspaken är det ett rent lotteri hur saker och ting går.

Det kan bli så att du istället skjuter ner ditt flygfä rakt i backen istället för framåt mot sitt mål i en majestätisk båge. Vilket gör att det ofta blir helt slumpmässigt. Om man istället försöker använda analogspaken för att följa med i hela rörelsen, uppstår en av tre saker. Antingen går allt perfekt som det ska, fågelkräket åker helt fel, eller så vänds steken och du siktar åt andra hållet. Jag ska säga som det är, spelkontrollen känns alldeles för slumpmässig, irriterande och problemfylld för att det ska fungera. I sin första konsolversion har Angry Birds helt och hållet tappat all sin enkla och härliga charm och istället har det blivit ett bökigt och problemfyllt spel fjärran från sin egentliga briljans.

Lägg här till att bilden är alldeles suddig och oskarp, något som beror på att man helt enkelt skalar upp spelet från en helt annan upplösning, till att fungera på en TV. Resultatet blir såklart en diffus röra som dessutom är försedd med svarta kanter runtom bilden, det håller inte. Lägg här till att menyer eller liknande inte har förändrats något alls från mobilversionen och det framstår som ganska tydligt att Angry Birds till Playstation 3 är en riktigt billig portering. Rovio hade tjänat på att fixa en ordentlig, jätteläcker konsolversion som hade gjort Angry Birds rättvisa. Nu är det mest en sorglig version av ett kanonspel.

Angry BirdsAngry BirdsAngry BirdsAngry Birds
04 Gamereactor Sverige
4 / 10