Smurfs' Village

Smurfs' Village

Smurfarna har sneglat på Farmville och resultatet är ett Iphone-spel där du tar hand om en by där invånarna är tre äpplen höga och bor i svampar... Smurfs' Village är ett roligt litet tidsfördriv enligt Elfving

Jag testade aldrig Farmville. Dussintals dagliga statusuppdateringar från alla möjliga bekanta om upphittade kreatur blev ett dagligt irritationsmoment och jag ville på något sätt distansiera mig. "Bönder", mumlade jag, när jag scrollade mig fram till något som var mer väsentligt. Efter ett par veckor Smurfs' Village börjar jag dock förstå lockelsen.

Vi kan börja med lite trist pengasnack. Smurfs' Village är gratis, vilket får ses som ett överkomligt pris. Det är för bra för att vara sant, tänker du, och det är det också. Här finns nämligen något som kallas smurfbär, en valuta som gör att du kan påskynda byggen av hus eller odlandet av grödor. Som du kanske gissat tar det låååång tid att nå framgång om man ska ta snåljåpsvägen när man spelar. Att odla potatis på 24 timmar, till exempel, kan bara ses som fort om det är verkliga potäter vi snackar om. Med ett smurfbär, som du kan köpa för riktiga pengar, går det på ett kick. Jag har spelat Smurfs' Village utan att shoppa smurfbär och bara använt de man ibland får av spelet. Men, och detta är det viktiga, jag har ändå haft kul. Under de första timmarna går levlandet av byn fort och du möts ofta av nya utmaningar.

Så till själva spelet. Gargamel har utplånat smurfarnas by och ditt mål är att bygga upp samhället från scratch igen. Till boende behövs smurfhus. Du odlar allt från billiga blåbär till svindyr sarsaparill för att få in pengar. Du bygger vägar och prydnader och sysselsätter dig med allmänt påtande. Det är riktigt trivsamt.

När du byggt vissa byggnader, som bageriet eller timmerverket, kan du spela minispel av olika slag. Hos Gammelsmurfen får du blanda trolldrycker genom att skaka på din Iphone och byns bagare utmanar dig i att slänga in tårtor i ugnar och ta ut dem innan de bräns vid. Belöningen är XP och guld. Detta är inget som lär får dig att jubla av förtjusning, men minispelen erbjuder ändå behövlig variation.

Grafiken är precis som man vill ha den i ett smurfspel och din by sjuder verkligen av liv och med hjälp av den högupplösta grafiken är smurfarna livfulla även när de blivit utzoomade till pyttefigurer. Petar du på en smurf vinkar han på dig. Presentsmurfen vandrar omkring med paket (du får en ny, eventuellt explosiv present per dygn), Läckersmurfen påtar på vid sitt bageri och allt ackompanjeras av fågelkvitter och käck musik. Smurfhusen, svamparna med dörr och fönster, är täckta av snö nu när jag spelar på vintern. Och mellansekvenserna är som ett seriealbum. Snyggt, fint.

Man blir smått beroende, helt enkelt. Jag kollar min skörd dagligen och precis som i Animal Crossing är det lätt att göra bybesöket till en regelbunden och trevlig vana. Här finns även möjlighet att besöka andras smurfbyar, både dina vänners och slumpmässigt utvalda smurfstrategers. Om du känner för att lägga ut pengar på smurfbär får du en annan spelupplevelse, vilket gör frågan om prisvärdhet som sagt svår, men dessa tre äpplen höga gynnare kommer roa även forna Farmville-dissare som undertecknad.

Smurfs'  VillageSmurfs'  VillageSmurfs'  VillageSmurfs'  Village
7 / 10
+