N.O.V.A. 2

N.O.V.A. 2

Gamelofts supersoldat är tillbaka i den actionspäckade uppföljaren till N.O.V.A. - Near Orbit Vanguard Alliance

Det första N.O.V.A. var lite som en parodi på Halo. Influenserna var så uppenbara att det nästan blev lite skämmigt. Samtidigt var det ett kompetent actionäventyr som visade att det faktiskt var möjligt att få till en hyfsad förstapersonsskjutare till Iphone. Grafiken var snygg och spelkontrollen överraskande funktionell.

Men det har hänt mycket med formatet sedan årets början, då föregångaren släpptes. Det räcker inte längre med att vara "bra och snyggt för ett mobilspel". Reckless Racing har släppts. Infinity Blade har släppts. En handfull utvecklare har greppat vad som krävs för att skräddarsy en skön upplevelse till Iphone. Det måste vara bra på riktigt nu. Så moget har spelbiblioteket till Apples speltelefon blivit.

N.O.V.A. 2 har dock inte mognat fullt ut sedan Spartan-wannabe:n Kal Wardin pangade diverse rymdpatrask häromsistens. Det mesta känns bekant, inklusive grafiken, spelkontrollen och den ostdoftande storyn - där de misslyckade försöken till humor och den töntiga jargongen mellan Kal och hans våp till AI gör det svårt att ta historian på allvar. Ljudbilden i sin helhet är även den rätt slätstruken. Men action bjuds det på. Action i mängder. Fiender, explosioner och vapen finns det gott om. Vilket, trots allt, kanske är det viktigaste.

Om det var något det förra spelet saknade, så var det variation. Det har Gameloft försökt att råda bot på. Främst genom att inkludera talrika sekvenser där man manövrerar tyngre kulsprutor stationerade både på mark och i Warthog-liknande fordon. Ibland får man hoppa in i tungt bestyckade mechs och i ett tidigt uppdrag ska man försvara ett tempel på ett Tower Defence-inspirerat sätt, där man placerar ut automatiserade kulspottare inför vågor av attackerande fiender. Ofta rätt trevliga inslag, men det är fortfarande till fots med hagelgeväret i högsta hugg som N.O.V.A. 2 visar sig från sin bästa sida.

För det är ett kompetent actionspel vi snackar om, tro inget annat. Fienderna är märkbart smartare, banorna i kampanjen är aningen bättre utformade än senast och multiplayerdelen där upp till 10 personer samtidigt kan delta rockar. Det enda jag vill få fram med mitt tidigare gnäll är att formatet har vuxit något enormt det senaste året, så kraven bör kanske höjas både ett och två snäpp framöver.

Jag är inte beredd att kalla N.O.V.A. 2 för ett bärbart Halo. Dit har man en långt bit kvar. Men det är fortfarande en actionrökare som slår det mesta i sin genre till formatet. Diggade du det första spelet är denna uppföljare definitivt värd att kika närmare på.

N.O.V.A. 2N.O.V.A. 2N.O.V.A. 2N.O.V.A. 2
7 / 10
+