Unbound Saga

Unbound Saga

Med en häftig speldesign och löftet om ett roande par timmar, stiger Unbound Saga ut på marknaden. Axla rollen som krampig dörrvakt eller som smäcker läderbrud och utdela sparkar och slag efter behag

Jag böjer mig ned för att plocka upp en röd liten handväska som en kvinna tappat. Regnet rinner ner över mina välsvarvade muskler, blöter ned min tröja och droppar mot asfalten under mig. Mina ögon faller på en gul plåtburk, övergiven och bortkastad av någon. Jag ser mig omkring och inser att gränden jag befinner mig tycks vara dit trasiga och sönderrostade prylar kryper för att sakta tyna bort. Ett plötsligt kvinnoskrik ekar mellan väggarna. En bit bort ser jag hur en sluskig uteliggare tar tag i kvinnan som är ägare till den handväska jag håller i min hand. Av ren vana spänns mina muskler och ett knakade ljud kommer från mina knogar när mina händer sluter sig till stenhårdna knytnävar, lika dödliga som enorma.

I ögonvrån ser jag en skepnad springa upp bredvid mig. Hennes kolsvarta hår når henne ned till axlarna och hennes rosenröda läppar tycks prata till mig. Kvinnan bredvid mig har kurvor likt en serpentinväg och hennes röda, minimala överdel spänns ut av hennes stora byst. Den korta kjolen hon bär tycks inte vara tillräckligt stor då den knappt orkar skymma de minimala tretrådars underkläder hon bär på. Allting avslutas med en klassisk duett av svarta nätstrumpor och höga lackstövlar. Hennes ögon tycks brinna av upphetsningen och jag ser kombinationen av adrenalin och muskelspänningar som jag är säker på spelar över mitt eget anlete. Uppenbarelsen bredvid mig skriker en sista uppmaning till mannen bakom våldsakten framför oss innan hon slänger sig huvudstupa in i striden. Jag är inte sen att följa efter...

I Unbound Saga får du personifiera en biffig steroidbuse som kallar sig för Rick och en lika delar djärv som sensuell kvinna som går under namnet Lori. Tillsammans utgör de den dödliga duo som under kommandot av dina fingrar kommer slakta sig igenom de horder av fiender som Unbound Saga slänger mot dig.

Det mest unika med titeln är dock inte detta oprövade och revolutionerande actionpar du får gestalta, utan att du i Unbound Saga får stiga in i en tecknad serietidning. Hoppa mellan de olika rutorna på uppslaget och upplev lika plötsliga miljöombyten som ordfattiga dialoger. Upplev de störande momenten där du kan läsa vad Rick och Lori säger i pratbubblan samtidigt som du hör deras röst säga enbart delar av det, något helt annat eller inget alls.

Genom spelet är det Rick som ledsagar dig och driver storyn framåt då han gestaltar berättarröst. Rösten och stuket luktar lite av Max Payne och Sin City och tycks genomsyras av Ricks bristande tålamod såväl som hans malätna ordförråd. Trots det är språket och rösten perfekt för ändamålet och går i samma klang som speldesignen.

De utrymmen som serietidningen ger oss tillgång till är ganska trånga och små och ingen höjdare för den klaustrofobiske. Hjältefigurerna tycks även gå mer på en uppslagen serietidning än i den, då deras storlek förblir konstant mellan hela spelet och inte anpassas efter hur nära eller långt borta de befinner sig.

Unbound Saga tar vid där de två stereotyperna för manligt och kvinnligt möts och Rick tvingas ut i en berättelse med en främlings löfte som enda säkerhet. Till en början kändes det som att ordet "enformigt" passade som en rättvis beskrivning, men när den något segstartade storyn börjar accelerera och blir impulsiv djupnar mitt intresse och "lättsamt roande" tycks passa bättre. Utöver de väldigt uppskattade nostalgiska bitarna, så som gamla hederliga bosstrider finns det en del mindre roliga delar med spelet. Ibland tycks Rick och Lori stanna upp, stänga av hjärnan och bjuda in för en ordentlig påpuckling, utan någon synbar anledning. Inte så uppskattat när du har fyra varulvar och tre slaktarbjörnar som flåsar dig i nacken.

Du har möjligheten att inverka på dina actionhjältars utveckling och du kan uppgradera dem inom de olika grupperna: kombinationer, talanger, krafter och grepp. Lori har även specialiteten skugga och Rick kan lära sig att smälla till ordentligt. Du kan även välja om du vill spela i story mode eller survival mode.

Intrigen som utgör grunden för hela spelet är den mellan Rick, Lori och deras skapare. Denna ständigt närvarande tredjepart tycks göra allt för att sätta käppar i hjulet för Rick och Lori och sträcker sig så långt som att i egen hög person rita dit monster och fiender för att blockera din väg. När det börjar närma sig sista hållplasten trappas historien upp och Vogster Entertainment lägger i sista växeln för att sen steppa på bromsen, dra handbromsen och få en härlig twist som skapar ett förvånande och roande avslut.

Unbound Saga ropar på dig som gillar actionäventyr med en stor dos av steroider, svällande muskler och avdankade specialeffekter. Ett äventyr för den fingerfärdiga stridskämpen som inte är allt för kvalitetskräsen och som gillar frustrationen man upplever när man dör i en bossfight och senaste sparfilen är en hel level tillbaka.

Unbound SagaUnbound SagaUnbound SagaUnbound Saga
6 / 10
+