Heroes of Might & Magic II

Heroes of Might & Magic II

Ett fantastiskt spel från forntiden blivit återuppväckt till Iphone. Viktor har tagit reda på om det fortfarande verkligen är så fantastiskt

Det här är sagan om ett fantastiskt spel och en värdelös portning. En gång i tiden fanns en liten spelutvecklare som hette New World Computing. Det grundades av Jon Van Caneghem, hans fru, Michaela Van Caneghem och deras gemensamma vän Mark Caldwell. De älskade fantasy och rollspel, och beslöt sig för att på allvar ta bordsrollspelen till PC-spelarna.

Resultatet blev Might & Magic. Det första i en serie av första-persons-rollspel som skulle ta världen med storm. Många säger att serien nådde zenit med sin sjätte del Might & Magic VI: The Mandate of Heaven. Efter det så väntade i vilket en snabb nedförsbacke för serien, och år 2004 stängde utgivaren 3DO portarna för New World Computing. I dagsläget är Might and Magic-serien nästintill ospelbar, mycket tack vare Bethesda som sett till att första-persons-rollspel fortfarande utvecklas.

New World Computings arv lever dock fortfarande kvar, men i en spin-off-serie, Heroes of Might & Magic. Det var New World Computings försök att ge sig på klassiska bordspel och göra om dem till PC. Det första försöken gick inget vidare. Svårighetsgraden var helt åt skogen, systemet allt för komplext och ogenomtänkt.

Sen hände något med Heroes of Might & Magic II. Bitarna föll på plats. Plötsligt var lagen nfördelade, hjältarna gavs unika förmågor och banorna var avsevärt bättre. I och med detta hade New World Computing helt omedvetet också upptäckt en ny typ av PC-heroin, som resulterade i ett helt vansinnigt beroendeframkallande spelsystem.

Det var näst intill omöjligt att sluta spela Heroes of Might & Magic II. Spelsystemets djup tycktes alltid avslöja nya bottnar och det metodiska turbaserade systemet var lika tidslöst som schack eller backgammon i sin utformning. Detta var till och med innan seriens magnum opus kommit i form av sin tredje del. Ett spel som spelas i ofantlig utsträckning även i dag. Ändå finns det dem som föredrar tvåan. För med handen på hjärtat är trean det bättre spelet, men det finns något atmosfärsikt och lite romantiskt över Heroes of Might & Magic II. I den omsorgsfulla grafiken, de påhittiga enheterna och den stämningsfulla musiken.

Efter att New World Computing lades ner 2004 så har otaliga profithungrande gravplundrare skändat företagets en gång så stolta varumärken. Både Might & Magic och Heroes of Might & Magic är idag skuggor av sina forna jag. Så kom Heroes of Might and Magic II, till Iphone.

När jag först hörde talas om att spelet skulle komma, så hade jag väldigt svårt att sitta still. Det här skulle förstöra mitt liv. Att kunna ha med sig Heroes II (och kanske eventuellt 3:an?) vart jag än gick skulle inte lämna mycket tid till annat. Till och med på toaletten skulle jag kunna spela. För så vansinnigt roligt är Heroes of Might and Magic och så farligt beroendeframkallande är dess upplägg av turbaserad fantasy-strategi. Att bygga ut sin stad likt en prunkande trädgård samtidigt som då upptäcker världen genom din hjältes äventyr är en kombination som till och med är bättre än chips och fredag.

Med facit på hand är jag dock riktigt besviken. Den här portningen hade kunnat skötas så otroligt mycket snyggare. Mitt största problem är att spelet inte alls är anpassat för någon touchskärm. Du styr istället en klassisk PC-mus med fingertoppen. Även om spelet inte kräver snabba manövrar så är det otroligt frustrerande att navigera fram genom de plåttriga menyerna. Inte finns det någon zoom-funktion heller. Då hade jag till och med kunnat klara av den sabla muspekaren. Utöver det är spelet nedskalat på allt från karaktärsanimationer, stadsvyn, banor och självaste musiken. Nej, jag skojar inte. Spelet är tyst. Inte minsta ljudeffekt har fått följa med. Jag ser inte heller anledningen till detta heller, då spelet till PC inte krävde mer än 40MB för en full installering. Som om inte det vore nog så kraschar det också i tid och otid.

Så till dig som läser detta vill jag säga följande: Heroes of Might & Magic II är ett fantastiskt spel. Ett som alla borde uppleva någon gång. Precis som de allra bästa brädspel håller det precis lika bra idag som dagen då det släpptes. Däremot kan jag inte ärligt säga att jag skulle rekommendera någon att köpa den här futtiga Iphone utgåvan. Då kan du få en betydligt bättre och mer komplett upplevelse ifall du söker bland rea-titlarna i valfritt el-varuhus eller nedladdningstjänst. Det är både du och det här spelet värda.

Heroes of Might & Magic IIHeroes of Might & Magic IIHeroes of Might & Magic IIHeroes of Might & Magic II
6 / 10
+