Faery: Legends of Avalon

Faery: Legends of Avalon

Har du någonsin drömt om att kunna flyga? I Faery blir denna dröm till verklighet. Dina vingar för dig genom en historia som grundas i olika gamla sagor och myter och låter dig uppleva dem från första parkett

Dags att stiga in i en värld av sagor och myter. Låt din värld befolkas av troll och goblins, feer och drakar, fauner, spöken och andra fantasiväsen. Kämpa sida vid sida med pirater och skjutglada gnomer. Utforska de många skrymslena ombord den Flygande Holländaren och förhandla med sjöjungfrur. Slåss mot andar i mörka gravkammare och gå på uppdrag i termitinfästa labyrinter. Stig in i kungariket Avalon.

I Faery spelar du i form av en fe. Du kan själv välja om du vill spela som man eller kvinna. Den karaktär du väljer kommer efterhand att utvecklas och förändras och när du avancerar i level ges du möjligheten att välja förmågor och egenskaper. Dessa lämnar avtryck på din flygande vän och mot slutet kommer du ha en fullfjädrad hjälte eller hjältinna med horn, vingar, svans och olika tatueringar.

De egenskaper du väljer för din fe har en direkt koppling till ditt utseende, det vill säga att en viss typ av svans har en egenskap och en annan har en annan. Med alla egenskaper och minst sagt vackra utstyrslar kommer din fe bli väldigt detaljrik, något som kommer att stå i stor kontrast till din omgivning, som överlag är ganska detaljfattig. Denna avsaknad av miljödetaljer gör att föremål som skall plockas upp eller som skall användas i dina uppdrag, står ut väldigt mycket och blir tråkigt iögonfallande och uppenbara.

Din resa för dig till fyra olika världar där du på bästa sätt skall hjälpa invånarna som bor där. Dina uppdrag kommer ta dig upp bland trädens högsta grenar, ut över havets stormande vågor, till stillsamma öar och ut i den törstande öknen. Världarna du reser till är ganska små till ytan och övergången mellan tillgänglig spelyta och icke tillgänglig är inte särskilt revolutionerande. Låt lite dimma göra jobbet vet jag. Roligt är att världarna är väldigt olika och bjuder på helt olika miljöer.

Trots olikheten så har dess invånare alla en sak gemensamt. Vänlighet. Faery är ett ganska 'mjukt' och rumsrent spel i mina ögon, vilket reflekteras mycket i karaktärerna vi stöter på. De flesta av dem är oerhört vänliga och framförallt generösa, då du många gånger kan få belöningar för avslutade uppdrag, av mer än den person som gav dig uppdraget till att börja med. Hur diplomatisk och vänlig du själv väljer att vara är helt upp till dig, men vackert språk och smickrande ord kommer inte att ta dig helt i hamn. Du kommer att vara tvungen att strida mot en hel del av de invånare du stöter på.

Striderna som äger rum är omgångsbaserade, vilket innebär att du, dina kompanjoner och dina fiender tilldelas en turodningsplats som ni skall strida efter. Alla karaktärer, beroende på vilken level de befinner sig i, har ett visst antal attackpoäng att tillgå per runda. Olika attacker kräver olika många attackpoäng och genomförandet av en mer kraftfull attack kan resultera i att den karaktären inte kan göra fler under den rundan. Det gäller att kombinera sina olika spelares stridskunskaper så att du får ut det bästa av dem. Att Spiders Studio har valt att göra striderna omgångsbaserade gör att de blir strategibaserade istället actionfyllda strider och även kan uppfattas som en aning långdragna och sega.

Som jag nämnde innan så står du inte ensam i striderna, utan du kommer ha medföljare som hänger på dig genom hela spelet. Efterhand kommer du att hitta fler härliga karaktärer som bestämmer sig för att slå följe med dig vilket ger dig möjligheten att välja och forma ditt team utefter de personer du tycker har fräckast attacker, ser bäst ut eller vad dina prioriteringar än må vara.

När jag utforskade de olika världarna stötte jag på två otroligt tidskrävande irritationsmoment. Det ena är när din quest-logg talar om för dig att du skall tala med en specifik person, men att denna individ inte står att finna någonstans. Efter väldigt lång tid och otroligt mycket letande visar det sig att min lilla fe är tvungen att sväva över ett visst ställe för att denna person skall träda fram. Ytterst irriterande då jag flertalet gånger varit på platsen, men inte exakt var de vill att jag skall befinna mig.

En annan är då du skall lämna in ett uppdrag till en karaktär. I Faery kan du gå på många håll i dialogerna och prata om olika ämnen innan du säger adjö till någon. Vad jag märkte här var att ett adjö på ett ställe i dialogen inte har samma betydelse som ett annat adjö någon annanstans i dialogen. Du måste alltså säga adjö på ett specifikt ställe i dialogen för att få de reslutat du önskar. Dessa två moment tog mig onödigt lång tid att komma underfund med och var minst sagt störande.

'Minst sagt' är kanske också helt rätt ord när det kommer till att beskriva historien. Karaktärerna talar nämligen inte. De rör på sig och de rör på sina läppar, men istället för de röster som vi alla älskar att höra, så bjuder Faery på klassiska tidskrävande dialogrutor, där spelarna får läsa sig till vad som sägs. Man kanske kan tycka att det finns en viss charm i det, men jag förälskar mig inte direkt i det. Tråkigt nog orkar du efter en stund inte läsa allt som sägs, vilket gör att mycket av historien försvinner.

Eftersom att spelet för övrigt är ganska tidskrävande och saknar högt tempo, blir det att du som spelare sparar in på tiden när det kommer till dialogerna. Du kan inte direkt påverka att striderna tar lång tid, du kan heller inte inverka något vidare på hur snabbt du tar dig från plats till plats, det tar sin lilla tid att flyga. Men du kan snabba på dialogerna och tråkigt nog så gör man också det.

Idén till spelet är bra och lockande och Faery erbjuder en intressant och fantasifull historia där du får äran att vara huvudkaraktär. Tyvärr räcker det inte med bara en bra idé utan det finns en hel del tekniska störmoment som drar ned väldigt mycket på hela spelupplevelsen och gör att det inte riktigt blir så bra som grundtanken ger förutsättningar för.

Faery: Legends of AvalonFaery: Legends of AvalonFaery: Legends of AvalonFaery: Legends of Avalon
6 / 10
+