Motion Sports

Motion Sports

Hästhoppning, boxning, fotboll och glidflyg... Sophie har viftat sig blå framför Kinectkameran i Ubisofts halvhjärtade sportspel

Att sporta framför TV:n har blivit en påtaglig fluga sedan Nintendo släppte Wii och Wii Sports. För alla soffpotatisar och tillika gamers, finns med andra ord en bortförklaring om man inte vill befatta sig med utomhusaktiviteter som kan höja pulsen. Varför inte skutta framför TV:n istället (med ordentligt neddragna persienner), för det är ju lika träffsäkert som att utföra sporten ifråga?

Ack, om det ändå vore så. När Motion Sports kom till redaktionen kastade jag mig över det. Dels för att jag gillar sportspel av denna kaliber, dels för att jag var otroligt sugen på ridsportsgrenarna som spelet skulle innehålla. In med skivan i Xboxen, och det fort som sjutton. Jag kände mig faktiskt lite förväntansfull. Spelet startar upp, och jag möts av sega menyer och ett uselt igenkänningsstöd, trots att jag är inloggad och klar via Kinect-hubben.

Jaja, solen har sina fläckar tänker jag optimistiskt. Jag får vänta. Vänta lite till. Vänta ytterligare en stund. Tillslut är jag igenkänd, jag har skapat en profil i spelet och är redo att sporta. Jag snabbar mig med att lotsa mig fram i de sävliga menyerna till ridgrenarna, och jag känner mig något mindre peppad än innan. Det går ju så otroligt långsamt.

Ett antal timmar senare har jag spelat någon sorts avart på fotboll, sett ut som en rollatorburen åldring när jag glidflugit, manat på hästar som man lär sig är absolut förbjudet redan dag ett på ridskolan, samt hoppat som en groda på en stor amerikansk football-arena. Inte är jag nöjd. Peppkänslan som infann sig från början är som bortblåst och jag känner mig inte alls tillfreds. Hur kan så många sporter hanteras med en sådan orättvisa?

Visst förstår jag problemet; Det är svårt att göra sporter spelbara för hemmabruk. Det kan jag acceptera. Det jag däremot inte kan acceptera är att kontrollsystemet i Motion Sports är så dåligt optimerat att spelet blir svårspelat. Ta football-grenarna som ett exempel. En av grenarna går ut på att undvika biffiga quarterbackar som tjurrusar mot dig. Ditt jobb är att undvika deras tacklingar, men det du gör framför Kinect-kameran förstår inte spelet förrän det är för sent. Även om du gjorde din undanmanöver i god tid. En annan football-gren går ut på att hoppa över eller ducka under hinder som ploppar upp medan du kutar mot end zone. Trots att jag i princip ligger på mage förstår inte spelet att jag duckar. När jag hoppar så har min figur inget emot att göra dubbelhopp av någon anledning, vilket gör att jag springer rätt in i de vadderade hindren.

Det slutar inte där. Ridgrenarna är uppskattade, men dåligt utförda. Att ge framåtdrivande hjälper till kusen sker genom att skaka tyglarna genom att röra på underarmarna, att skänkla finns inte på kartan. Att hålla ett vettigt tempo när du rider i en sväng mot ett hinder under banhoppningen är i princip omöjligt, då Motion Sports inte förstår att du både svänger och skakar tyglarna samtidigt. Ilska och frustration är bara förnamnet. Sedan är det faktiskt ofantligt lustigt hur Ubisoft prioriterar, i och med att du har hjälm när du springer hinderbanor och åker skidor, men inte när du rider.

Även fotbollsgrenarna och glidflygandet lämnar enormt mycket att önska, däremot finns det en liten ljusglimt i skidgrenarna som fungerar bäst av alla sporter som Ubisoft vill att vi ska plåga oss igenom. För en plåga, det är vad det innebär att spela Motion Sports. För att låsa upp högre nivåer eller andra varianter inom football, hästhoppning, boxning och de andra sporterna krävs det många spelrundor med bra resultat, men vem tusan orkar utsätta sig för denna misshandel?

Att Motion Sports lämnar en hel del att önska med sin grafik och sitt ljud är inte heller så upplyftande. Med medioker grafik (som i vissa grenar till och med är under medel) och ett repetitivt ljud är det svårt att bli engagerad i Motion Sports. Att spelet emellanåt tycker att jag är en karl och refererar till mig som 'han' när jag exempelvis hoppar över en oxer med min sega och svårridna pålle, gör att jag får känslan av att Motion Sports inte knåpats ihop av Ubisofts finest.

Nä, Motion Sports är inte ett av de starkaste Kinectspelen - ens i teorin. Om vi ska prata sportspel så har jag faktiskt haft mycket roligare med Wii Sports och Wii Fit, som både är mycket roligare och mycket mer polerade än Ubisofts halvhjärtade sportspel. Om du skaffat dig Motion Sports är jag säker på att du kommer att svettas av en sak - nedtryckt frustration.

Motion SportsMotion SportsMotion SportsMotion Sports
04 Gamereactor Sverige
4 / 10