John Daly's Prostroke Golf

John Daly's Prostroke Golf

Golfvärldens bad boy John Daly äntrar sportspelsscenen, med sig har han packat attityd och Move-stöd. Viktor Eriksson har fattat klubban och tagit reda på om spelet är en Hole-in-one eller bara en double boogey

För den ovane golfaren som läser den här recensionen finns det en smärre risk att det kan dyka upp en del frågetecken i texten. Frågetecken som, vem tusan är John Daly? Vilket är en befogad fråga och något som vi kan reda ut redan här och nu. John Daly är vad som kan beskrivas som golfvärldens Keith Richards. Killen som satte sex, drugs & rock n roll i golfen.

Nu är förstås tanken på rock n roll i golf en sinnesbild som förmodligen lär bjuda upp till en del fniss ute i stugorna, Tiger Woods mansgrisiga kvinnoaffärer åt sidan. Men sanning att säga så blir det inte mycket mer ös än just John Daly. En kille som i princip har en egen svängdörr in till USAs samtliga rehabiliteringskliniker för alkohol och drog-missbruk. Räkna till det en hoper kraschade äktenskap, våldsamt beteende, otaliga stämningar och det faktum att han åker husbil till alla golf-tävlingar för att kunna uppehålla just den här farliga livsstilen och du har inget mindre än en golfens bad boy. Dessutom har han sportens utan tvekan fulaste byxor som sitt visuella signum.

Så i en tid när skandalomsusade Tiger Woods bjuder oss sitt bästa spel någonsin, finns det möjligen en gnutta schizofren logik i att låta den än mer skandalomsusade John Daly beträdda den digitala greenen med sitt eget spel? Kanske, men tyvärr är satsningen i så fall misslyckad. För i skuggan av det andra stora golfspelet i år, Tiger Woods PGA Tour 11, så står John Daly's Prostroke Golf inte någon som helst chans. Inte för att Tiger Woods är ett starkare varumärke, utan för att John Daly's spel är alltigenom sämre på samtliga punkter.

För har du någonsin känt det som om du spelat ett halvt spel? Ett spel där hälften av innehållet saknas och där det känns som att utvecklarna fick dra ut kontakten precis när järnet börjat bli varmt? John Daly's Prostroke Golf är det spelet.

Grundgolfen i sig är det visserligen inget fel på. Den kommer med alla de klassiska industristämplarna och är därtill tänkt med fullt Move-stöd. Du tweakar, justerar och kalibrerar dina skott som i de flesta golf-spel. Allt som allt är det dock ett mer realistiskt alternativ till Tiger Woods PGA Tour 11 som istället bjuder på en mindre arsenal av övernaturliga förmågor, så som superhårda skott och möjligheten att skruva bollen när den väl är i luften.

Så långt allt gott, men en solid spelgrund gör dock inget för John Daly's Prostroke Golf när det inte finns någonstans att utöva den. Spelet ekar tomt som en flygplanshangar med menyer som är mer rika på reklam-skyltar för nya blu-ray-filmer än faktiska spellägen. Det finns ett quick match- och övningsläge varav de resterande lägena lika gärna hade kunnat vara luft.

Onlineläget är mer dött än Sahara med matchmaking-tider som klockar in på kvart över oändligheten. Spelets karriärläge är en ren lögn. Det är inget karriärläge utan ett par simpla challenges istället för att du spelar igenom ett kalenderår, vilket brukar vara standarden för sportspel.

Allt detta, eller snarare bristen på allt detta, gör John Daly's Prostroke Golf till ett spel som känns tomt på innehåll till och med i jämförelse med de mest mediokra sportspelen. Sneglar vi därtill på rivalen Tiger Woods PGA Tour 11s nästintill oändliga spellägen så känns John Daly inte mer betydelsefull än en fis i rymden.

Spiken i kistan blir slutligen spelets audiovisuella presentation som är så undermålig att den skulle kunna sätta tårar i ögonen på en stackars fridlyst indian, utan ögon. Banorna ser ut som de spraymålats med miljöfarlig färg, PS2-texturerna är så fula att de skäms för sig själva, det kryllar av buggar så som att bollen konstant försvinner och John Daly själv ser ut som en jättebebis.

Ljudmässigt blir det först frid och fröjd när mute-knappen får göra sitt jobb. Annars väntas loopande kommentarer och hemska ljudeffekter som tyder på att utvecklarna aldrig någonsin besökt en golftävling, eller ens sett en på TV.

Summan av kardemumman blir därför att John Daly's Prostroke Golf trots sin solida spelbarhet blir ett spel som inte känns "Pro" någonstans. De till synes superlåga produktionsvärdena och bristen på innehåll sätter nämligen ständigt stopp för att du ska få ut något kul av spelet, mer än kanske några första gimmick "wow's" av Move-stödet. Utan "Pro" återstår därför bara "Stroke" vilket är precis vad det här spelet tycks ha lidit av efter hälften av utvecklingstiden. Att utgivaren därefter valt att paketera liket och givit det en full prislapp är rent av äckligt.

John Daly's Prostroke GolfJohn Daly's Prostroke GolfJohn Daly's Prostroke GolfJohn Daly's Prostroke Golf
04 Gamereactor Sverige
4 / 10