Naughty Bear

Naughty Bear

Vår norske kollega Richard har sprungit runt med en kraftigt psykopatisk nalle och slaktat teddybjörnar så bomullsstoppningen yr. Men lyckas Naughty Bear underhålla hela vägen...

Naughty Bear handlar om en nalle som gärna vill vara med andra björnar. Men de gillar honom inte och gör narr av honom så fort tillfälle ges. Dessutom har Naughty Bear en störande engelsk mansröst i sitt huvud som gång på gång uppmanar Naughty att ge de andra nallarna en läxa de sent kommer glömma. Och det är väl ungefär all story som spelet innehåller, för det viktiga är dess svarta humor och möjligheten att dänga rara gosedjur till höger och vänster.

På den lilla ön "Perfection Island" får du möjlighet att utrota de plågsamt söta gosedjuren på flera sätt. Du kan bruka vapen som du finner liggandes runt på ön till att sticka, skjuta, hamra eller banka krambjörnarna till döds, alternativt vara mer kreativ och nyttja diverse maskiner och inrättningar till att ta död på dem. Du kan till och med skrämma teddybjörnarna så gravt att de väljer att ta självmord med första bästa tillgängliga vapen. Konceptet är att spöa eller skrämma så många söta björnar till döds som möjligt, för att få fina poäng. Och för riktig high score kan du även ödelägga saker, sabotera eller som sagt skrämma bamsarna innan du dräper dem.

Grafiskt är Naughty Bear långt under vad man förväntar sig av spel idag. Även om A2M varit flitiga med färgkritorna, så är det färdiga resultatet likt förbaskat skittrist. Texturerna är platta, odetaljerade och livlösa. Trots det finns det ändå gott om grafikfel, vilket de flesta av dagens spel brukar vara utan. Så fort Naughty Bear lämnar filmsekvenserna och ger sig av på egen hand ser allt bedrövligt klumpigt ut. Världen man spelar i är heller inte speciellt stor utan består av tre små städer, vilket tär på variationen rejält.

Skulle du våga dig på att smyga runt i skogarna eller gå in i ett hus kommer du märka att det inte bara är Naughty Bear som fått psykbryt. Det gäller nämligen även kameran som aldrig riktigt vet vad den vill. När du dräper en teddy är det meningen att kameran ska fokusera på händelsen, men alltför ofta är det istället blad, väggar, träd eller andra föremål i vägen som visas i bild. Och skulle kameran mot all förmodan lyckas filma rätt saker kan du få se den oprecisa och styltiga animationen visa att Naughty faktiskt missar sina offer men där de ändå agerar som om de träffats. Något som är ett av få glädjeämnen i spelet eftersom det ser så komiskt uselt ut.

Flera gånger har jag också fastnat i omgivningarna eller i ett hörn medan en arg björn spöar mig med en käpp tills jag dör. Och blir det hektiskt tar även bilduppdateringen ett svanhopp rakt ned i betongen, trots att det är så simpel grafik i övrigt. Något man kanske trodde skulle ha fixats under spelets enormt långa laddningstider.

Du behöver inte dräpa speciellt många nallar innan du kommer känna dig gruvligt leds på dödsanimationerna. A2M har försökt undgå detta genom en rad inrättningar av olika slag som man kan sabotera. När en nalle sedan kommer förbi sätter han igång med att fixa det igen, varpå du kan smyga dig på och nyttja apparaten ifråga till en brutal avrättning. Det ger i alla fall lite fler dödsanimationer, men hela idén är ologisk och uselt implementerad. Alla bamsegosningar är som något slags vaktmästare som bara inte kan stå ut med tanken på ett trasigt föremål. Att en psyco-nalle förföljer dem med kniv är av underordnad betydelse om de ser en trasig grill, varpå du sedan såklart sadistiskt eldar dem levande.

Av många usla inslag i Naughty Bear, är det värsta ändå något så grundläggande dess uppbyggnad. Det finns bara sju uppdrag som fördelas på öns få platser. Och du kan heller inte gå vidare innan du uppfyllt grundläggande kriterier för att få göra det. Som lök på laxen måste du dessutom göra om varje uppdrag flera gånger (upp till sju) och kanske ännu fler om du har oturen att dö. Vad sägs om att göra det du just gjort utan att slå eller bruka vapen på teddybjörnarna, eller att du ska dräpa dem utan att bli upptäckt? A2M tycker förmodligen att de varit riktigt finurliga här, men det känns bara för uselt.

Naughty Bear är verkligen inte vad jag förväntat mig. Efter all reklam, allt flitigt promo-arbete så hade jag faktiskt hunnit få i alla fall lite förhoppningar om ett svart, elakt och underhållande spel. Men icke, om det är Naughty Bear själv som löpt amok och sabbat allt för A2M eller om det bara är talanglösa utvecklare ska jag låta vara osagt, men fet varning är utfärdad.

Naughty BearNaughty BearNaughty BearNaughty Bear
03 Gamereactor Sverige
3 / 10