Bit. Trip Runner

Bit. Trip Runner

Skaparna av Bit Trip Beat släpper sitt fjärde spel till Wiiware och det är en makalös plattformspärla som fått Jonas Elfving att glömma allt vad tid, rum och skoskav innebär...

En dag, utan någon särskild anledning, bestämde jag mig för att springa. Så jag sprang. När jag kommit hela vägen genom ett robotland tänkte jag att jag lika gärna kunde forsätta. Så jag sprang genom en fabrik och en stad. När jag blev trött vilade jag. När jag blev hungrig åt jag. När jag... ni vet, så gjorde jag det.

Det är snudd på tjänstefel. Jag är trött, hungrig och smått utarbetad när jag sätter igång Bit Trip Runner. Inte direkt optimala förutsättningar. Tankarna går åt alla möjliga håll när jag frigör plats på det ständigt pluttiga Wii-minnet, när jag plågas av Marios myntplockar-ljud under nedladdningen. Jag vill egentligen bara sova.

Så spelar jag fem minuter av Bit Trip Runner. Och ser hur alla espressos och power naps jag någonsin avnjutit får en överman.

Det handlar om en liten gubbe. Commander Video. Pixlig, ful som stryk och förstås helt underbar. Gubben springer hela tiden, i svindlande fart, från vänster till höger. Ditt jobb är att låta honom hoppa, krossa hinder och glida under dem. Hans glidtackling och rockpose är bland det fränaste och charmigaste jag någonsin sett i ett spel.

Jag lämnar regnbågar efter mig när jag springer. Jag hoppar in i pixliga guldsäckar och samlar jag tillräckligt många såna väntar en bonusbana, som på något sätt har en ännu mer retro i design. När jag når målsnöret får jag skriva in mitt namn, max tre bokstäver, och sedan låta "ELF" hoppa på nästa delbana i de tre större världarna. Upplägget är enormt enkelt vilket ställer enorma krav på bandesign, som lyckligtvis är fantastisk.

Vi har upplevt liknande genialitet i Bit Trip-seriens tidigare delar. Bit Trip Beat tog sig till vår lista på de bästa Wiiware-spelen någonsin och med uppföljarna Core och Void har Aijin Games utvecklat sitt moderna retro-koncept steg för steg. Bit Trip Runner är utvecklarnas mästerverk och slår enligt mig alla tidigare delar. Det är en retrohyllning och klassikern Pitfalls anda är ständigt närvarande, men jag förstår också Gaijin när de berättar hur ett spel som Donkey Kong: Jungle Beat inspirerat.

Vill man flumma iväg en smula så kan man grotta ner sig i evolutionen av "huvudpersonen" Commander Video i de första spelen, när vi bara var en liten rektangel. Det är samma figur, hela vägen, som nu fått mänsklig form. Och Bit Trip Runner ska lära oss något om hur det är att vara människa. Så långt skulle jag inte påstå att spelet tagit mig, men jag vet att det varit underhållande från början till slut.

Musiken har alltid varit enastående i Bit Trip-serien och i det här fallet har Aijin överträffat sig själva. Bit Trip Runners musik är svävande, pampig, överjordisk - gräddan av bitpop helt enkelt - och med ett gästspel från supergruppen Anamanaguchi. Finns det en spelhimmel kommer vi att välkomnas med denna musik, dånandes från "Sankt3 P3rs" egna stereo.

Musiken är bra nog att bara lyssna på, men som i tidigare titlar i serien är musiken även knuten till mina handlingar. Banorna börjar med en enkel rytm med en sprakig blipp-blopp-trumma, men i takt med att jag avancerar i banorna görs fler pålägg. De spejsade tre tonerna när jag hoppar på trampolinerna ger mig för övrigt gåshud - varje gång! Dessutom kan du för skojs skull trycka på styrkorset för att lägga till egna snuttar till den pumpande melodin.

Öga-hand-koordination brukar man tala om i spel av den här typen, som verkligen sätter ens reaktionsförmåga på prov. I Bit Trip Runners fall kan man kalla det öga-öra-hand-koordination, då en god taktkänsla hjälper dig att tajma din gubbes rörelser. Din löpares framfart skulle kunna jämföras med en horisontell variant av Guitar Heros greppbräda och det gäller att hålla blicken långt till höger för att ha en sportslig chans i de svårare banorna.

Missbedömer du ett hopp eller nuddar ett hinder på banan slussas du omedelbart tillbaka till början. Du kommer att få starta om banor flera gånger. I vilket annat spel som helst hade det varit något negativt, men här gör det mig bara mer engagerad. Och till skillnad från de (ännu mer) oförlåtande banorna i seriens tidigare delar är dessa nivåer korta, så när du väl memorerat bandesignen och tajmat allting korrekt är det full fart till nästa nivå.

Utgivare gillar att tala om engagemang i marknadsföringen av sina spel och ofta handlar om det "engaging storylines" eller "engaging combat". Trots test av flera trippel-A-titlar de senaste åren kommer jag ändå inte ihåg sist jag var så engagerad i vad som händer på skärmen, som jag är med detta spel. Det beror på att Bit Trip Runner är ett spel. Inte en deckare, inte en livsstil, inte en actionfilm. Bara ett enkelt, genialt spel.

Futtiga 800 Wii-poäng, en knapp hundring, ger dig det bästa eller näst bästa spelet till Wiiware (World of Goo-bollarna har limmat sig fast i mitt hjärta) och ett av de bästa spelen till konsolen överhuvudtaget. Hursomhelst, spring och köp detta omgående. Bit Trip Runner är kärlek i nedladdningsbar form.

Ingen kunde förstå varför jag sprang så mycket utan någon särskild anledning. Så varför gjorde jag det? Varför sprang jag hela nätter i sträck. Tja... Jag kände bara för att springa.

Bit. Trip RunnerBit. Trip RunnerBit. Trip RunnerBit. Trip Runner
9 / 10