Modnation Racers

Modnation Racers

I Sonys egna kart-spel är det färdiggnällt på dåliga banor och trista go-karts. Här har du alla möjligheter i världen att skapa allt efter din egen smak, och vi har hårdtestat...

Little Big Planet möter Mario Kart. Ungefär så kan väl Modnation Racers enklast sammanfattas. Ett kartspel som tillhandahåller ett antal bilar, ett antal banor och ett antal förare, men där du och miljoner andra spelare förväntas göra detta till det mest välfyllda kart-spelet någonsin genom att dela med sig av egenhändigt hopknåpade alster. Och verktygen för att göra detta är faktiskt riktigt grymma, och så intuitiva att vem som helst kan lyckas.

Det tog mig kanske fem minuter på första försöket att skapa en cool bana med pyramider i bakgrunden och mängder av häftiga detaljer. Och då brukar jag ändå vara en klåpare på sådana här saker. Här kör jag bara omkring på en tom karta för att smidigt lägga ut väg, justerar allt från var solen ska finnas till genvägar och bonusföremål samt lullull längs kanterna. När man känner sig hyfsat nöjd kan man med några enkla knapptryck provköra sin bana och se om något borde justeras.

Vill jag inte vara inne och manuellt bestämma exakt vart varenda pryl ska stå, finns även ett auto-verktyg som gör allt det tråkiga åt mig, och dessutom gör det riktigt bra. Även bilar och förare kan modifieras in absurdum och jag lyckades bland annat bygga en tjusig glänsande jänkare med ett flådigt dollarflin i form av en enorm kromad grill. Men det går att nästan konstruera precis vad man vill, även om jag känner mig lite besviken på att förarna inte alls har några unika förmågor. Bilarna har lite bättre möjligheter, men ett begränsat antal grundstommar och avsaknaden att kunna justera annat än accelerationen och styrförmågan är det inte, vilket gjorde att jag inte blev överdrivet motiverad att lägga någon större vikt på det hela.

Jag är dock som ovan en nämnt en klåpare på att bygga saker, och det roligaste för mig brukar vara att se vad andra hittat på. Den biten av Modnation Racers imponerar verkligen och online-stödet är väldigt bra, det är lätt att dela med sig av det man byggt, betygsätta andras saker och ladda hem fler banor än man någonsin kommer ha tid att rejsa på.

Men det är just sistnämnda som är Modnation Racers riktiga akilleshäl, det känns nämligen som att United Front Games lagt ned så mycket krut på att bygga riktigt avancerade verktyg för konstruerande och modifierande, att racingen fått åka i baksätet. Efter 40 timmars spelande av stenhårt millimeterexakta Sonic & Sega All-Stars Racing, känns spelkontrollen både fladdrig och seg, samtidigt som tempot är avsevärt lägre.

Det verkar som att United Front Games velat bygga ett nytt Mario Kart Wii, snarare än att snegla på Segas motsvarighet, men man glömde hur viktig spelkontrollen är. Banorna är alldeles för breda och lätta att köra på vilket gör att vilken klåpare som helst kan susa igenom dem, och framför allt bonusföremålen är en pina. United Front Games ska ha cred för att man velat hitta en egen variant på det hela, men det känns som möjligt ännu orättvisare än i Mario Kart Wii.

Grundprincipen är att man kan ha ett föremål åt gången, men det kan sedan laddas upp till tre nivåer om man tar fler utan att använda dem. Det leder till en förödande attack som rubbar spelets balans rejält. Det här ska man kunna blocka genom att offra den boost man laddar upp genom att drifta som mycket som möjligt, men i praktiken är det alldeles för rörigt och svårt för att vara ett alternativ. Och problemet är att det attackeras så ofta att man aldrig kan koppla greppet på sina motståndare.

Därmed reduceras loppen i Modnation Racers till att i alldeles för hög grad bara handla om tur. Jag vet inte hur många race jag spelat där jag haft en betryggande ledning, bara för att på upploppet reduceras till en jumboplacering efter alltför häftigt bombardemang. Jag vet såklart att det här anses höra till genren, men redan i Mario Kart Wii är det ofta taktiskt bättre att inte ligga etta alla gånger och här är det alltså ännu värre.

Annars är det mesta sig likt utifrån subgenrens regler som Nintendo skapade med Super Mario Kart en gång i tiden. Upp till fyra spelare (eller 12 online) väljer varsin kart, kör så fort kjoltygen håller och driftar snävt i kurvorna för att plocka hundradelar (och som ovan nämnt mer boost). Ändå känns inte Modnation Racers som den riktiga partykioskvältaren det hade kunnat bli. Just den allmänna slappheten i racen gör att ganska precis samma kompisar som tycker att Mario Party bara är som att kasta tärning, har också motsatt sig längre spelsessioner av Modnation Racers.

Rent grafiskt finns det inget att klaga på. Modnation Racers har riktigt tjusig grafik med silkeslen bilduppdatering och en god portion humor i presentationerna. Jag skrattar exempelvis gott åt reklamen för en ny kärra från "Conservative Motors" som enligt egen utsago sätter "ordinary in extraordinary". Laddningstiderna är dock ganska horribla och idén med en hubbvärld är väl kul men i ärlighetens namn är ett vanligt menysystem alltid att föredra.

Men kart-spel är en tacksam genre. Kart-racing blir liksom aldrig trist och mot mänskligt motstånd blir det snabbt märkligt prestigefyllt att vara snabbast med sitt ultrakulörta vrålåk med lika ultrakulört förare bakom ratten. Men i slutändan är det ändå det enorma innehållet och det grymma onlinestödet som räddar upp Modnation Racers-betyget till riktigt hyggliga nivåer och som kommer få det att spelas under lång tid framöver.

Modnation RacersModnation RacersModnation RacersModnation Racers
6 / 10
+
Grymt online-stöd, bra byggverktyg, massor av innehåll, silkeslen bilduppdatering
-
Sladdrig körkänsla, obalanserade bonusföremål, trist bandesign

Daniel Steinholtz
Jag har byggt en Ghostbusters-bil, en kopia på Tillbaka till framtiden-kärran och en förare som liknar Ron Jeremy samt min egen variant av legendariska Nordschleife. Byggverktygen är verkligen fantastiska och lyfter Modnation Racers som trots allt faktiskt har problem med både obalans i bonusföremål och oprecis spelkontroll. Men sammantaget är det ändå ett kul partyspel och jag ser fram emot att få ta del av allt vansinne som lär komma när världens alla spelare får sätta igång att konstruera egna galenskaper. 7/10

• killermm
    I det här spelet så kör man loop med genvägar och man kan göra en bil och en gubbe och en bana i spelet. På loopen så finns det typ som... 9/10
  • Filip_M