Citizens of Earth

Citizens of Earth

Fredrik har tagit sig an den spirituella uppföljaren till det fenomenala Super Nintendo-spelet Earthbound. Men hur står sig egentligen spelet mot sin föregångare?

Super Nintendo-spelet Earthbound är ett av de mest fantastiska rollspel jag någonsin spelat. Till skillnad mot många andra spel i samma genre som släpptes under det ljuva 90-talet så är Earthbound baserat på den moderna västvärlden, medan de flesta andra rollspel utspelade sig i en medeltida fantasymiljö. Citizens of Earth är ett Earthbound-inspirerat rollspel där alla som har spelat det klassiska Super Nintendo-spelet kommer att känna igen sig omgående.

Ibland känns det till och med som om utvecklaren har kopierat väldigt många detaljer rakt av. Många av de platser jag får besöka känner jag igen från 90-tals eran. Dessutom påminner många av spelets bossar det som jag fick uppleva i den så kallade föregångaren och den uppiffade samt retrodoftande Super Nintendo-grafiken är ultramysig och lika charmig att betrakta som under 90-talet. Trots att det i stort sett är olika spel - men ändå inte.

Citizens of Earth
Stridssystemet är fantastiskt och fungerar lika ypperligt som förr.

I Citizens of Earth axlar jag rollen som den lite halvkorkade vicepresidenten som styr över världen, vars uppdrag är att rekrytera en hel skara knasiga och väldigt speciella karaktärer för rädda jorden undan en smärtsam undergång. Alla olika människor (eller djur) som jag träffar på under mitt äventyr är unika och alltid lika intressanta att kommunicera med. De allra flesta individer som jag kommer i kontakt med har alltid något nytt och spännande att berätta. Framförallt så lider de allra flesta av någon form av problem. Det kan till exempel röra sig om att jag måste hjälpa en polis att besegra en flock efterlysta varelser eller välja den lite mildare varianten genom att vara en hjälpande hand till en person som har fått sina katter bortsprungna. För att försöka lösa alla de problem som de många karaktärerna lider av så kommer det kräva ofantligt mycket tid och en stor mängd tålamod.

För varje uppdrag som jag slutför så kommer människorna visa sin uppskattning genom att ansluta sig till mig och vara en hjälpreda under äventyrets gång. Upp till tre personer kan användas samtidigt i strid där alla karaktärer har en speciell förmåga som passar deras vardagliga yrke. Till exempel så fyller min egen mamma en traditionell roll som helare där hon använder sig av kramar för att mina karaktärer ska få en utökad hälsa.

Citizens of Earth
Earthbound? Nej, det här är faktiskt Citizens of Earth.

En grej som jag anser vara mycket viktigt i rollspel är stridssystemet. För att jag ska digga ett rollspel till fullo så vill jag ha lätthanterliga menyer och inga tillkrånglade fighter. I Citizens of Earth är stridssystemet fantastiskt och fungerar minst lika bra som i Earthbound - om inte bättre. Alla fiender syns direkt på skärmen och vid minsta närkontakt slängs jag in i ett omgångsbaserat stridssystem, likt de gamla klassiska Final Fantasy-spelen. Men istället för den sedvanliga magimätaren så har jag istället energibollar till förfogande utöver de vardagliga attackerna. De små energibollarna används bäst för att utföra starka anfall som finns valbara i menyn som förhoppningsvis kan skada fienden tillräckligt mycket så dem dukar under.

En annan grej som jag älskar med spelet är den fantastiska komiken som spelet bjuder på med jämna mellanrum. Vid flera tillfällen har jag svårt för att hålla mig för skratt när härliga konversationer utbryter mellan diverse olika karaktärer. Ibland går det till och med så långt så jag har lätt för att tro att de försöker vinna någon slags bragd i dumhet. Och om jag måste säga min mening så tilldelar jag presidenten, tillika huvudkaraktären alla mina priser - alla dagar i veckan, utan konkurrens. Däremot så är vissa dialoger utomordentligt korkade så det bara blir löjligt. Men i det stora hela så är humorn ett mycket välkommet tillskott i spelet och sätter bara ytterligare prägel på ett i övrigt fantastiskt spel.

Citizens of Earth
Runt om i världen kommer du att stöta på underliga figurer som bönar och ber om din hjälp.

Tyvärr så är Citizens of Earth ett betydligt kortare spel än Earthbound. Jag spelade igenom spelet på cirka tio timmar och det måste väl ändå vara i det tunnaste laget för ett modernt rollspel? Däremot så finns det massor av sidouppdrag att göra för att utöka spelets livslängd en aning. Vill du hjälpa alla karaktärer med alla deras problem så kan du förvänta dig ett antal timmar till av nöje. Dessvärre lider spelet också av alldeles för långa och frekventa laddningstider. Varje gång som jag går in i ett hus eller kommer till ett nytt område så får jag kika på laddningsskärmen i ungefär tio sekunder. Tio sekunder? Det kanske inte låter så märkvärdigt men i det långa loppet blir det ett stort irritationsmoment när jag gärna tar mig tid att utforska vart och vartannat hus som jag går förbi.

Citizens of Earth är ett mycket charmigt och vackert spel som är en ren fröjd att vila ögonen på. Om du - precis som jag - är den typen som gillar Earthbound så kommer du verkligen att avguda det här. Sorgligt nog så tar spelet slut alldeles för fort, men för den låga prislappen på dryga hundralappen (som spelet kostar idag) så tycker jag absolut att det här är något som du bör kika närmare på.

8 / 10
+
Unika och välskrivna karaktärer, charmig grafik, fantastiskt stridssystem, helskön humor, massor av sidouppdrag, mycket prisvärt