Total War: Attila

Total War: Attila

Hunnerhövdingen Attila gjorde ett rejält avtryck och skrämde slag på det mesta under 400-talet. Med det i åtanke har han nu fått ett alldeles eget Total War-spel för att även du ska kunna få sprida skräck från hästryggen...

Hunner-kungen Attila var en jäkel på att kriga och lyckades med konststycket att sänka otaliga kungadömen. Med det i åtanke känns det väldigt passande att han nu får en egen Total War-titel som en slags avslutning på Total War: Rome II. Creative Assembly har lagt in flera nya funktioner och skapat en sandlåda med till synes oändliga möjligheter. Något som inte förändrats är dock det faktum att det återigen är ett spel som kretsar kring en turbaserad kampanj med strider i realtid.

Klimatförändringar (jodå, sådant skedde redan då) och en plundrande armé från stäpperna fungerade som en katalysator för stora förändringar över den eurasiska kontinenten. Därför måste man under kampanjen konstant förflytta sig för att undvika både smällkalla vintrar, galopperande svält och skarpslipade svärd, vilket leder till intressanta kulturkrockar under en spännande tid då hela Europa var i rörelse.

Total War: Attila
Det finns en uppsjö av civilisationer och stammar att välja bland för att sedan leda till framgång.

Total War: Attila levererar en trevlig blandning av spelbara fraktioner, där barbariska stammar, saxare och franker erbjuder dynamiska äventyr med förflyttningar och expansioner. Dessutom finns klassiska nomader som goter och vandaler som är svåra att bemästra med den nya spelmekaniken (det går att konstant flytta vidare tills man hittar en passande plats att bygga civilisation på), men de är desto mer intressanta eftersom de ger möjlighet att personifiera sin egen story.

Sassaniderna erbjuder däremot en mjukare start tack vare ett bra utgångsläge redan från början, och därmed fungerar dessa som en utmärkt inkörsport för Total War-noviser som känner sig sugna på att utforska denna härliga serie. Detta medan hunnernas liv på hästryggen erbjuder erövring och förintelse av bibliska proportioner (att lära sig nyanserna med krigsföring från hästryggen tar sin modiga lilla stund). Hunnerna har heller inte samma sug efter erövrande, utan det handlar oftare om snabba räder och en väldans massa lootande eller utkrävande av en massa lösensummor.

Total War: Attila
Det finns massor av intressant historia att njuta av, men även för den som redan kan allt vankas flera överraskningar.

Det går även att välja mellan öst- eller västromerska riket, ett trevligt grepp för alla som byggde ett mäktigt imperium i Rome II och nu vill fortsätta utveckla detta genom att bland annat stå emot hunnernas härjningar. Det är kort sagt ingen överdrift att säga att finns något för varje spelartyp. Vill du spela ett väletablerat imperium och se till att det fortsätter vara framgångsrikt så finns de möjligheterna, liksom om du hellre tar en liten stam och försöker leda dem till framtida bedrifter. Sistnämnda är dock svårare än man tror och vi ha misslyckats med våra förehavanden mer än en gång på grund av att vi försökt åstadkomma mer än de mindre civilisationerna mäktar med. Något som känns både realistiskt och rättvist.

Att allt baseras på verklig historia gör det lite extra trevligt att spela och det är hela tiden spännande att tackla de utmaningar man ställs inför. Creative Assembly har dock inte nöjt sig med att erbjuda mer av det som redan var bra, utan har även lagt till nyheter som ett ökat fokus på politiska intriger och det faktum att ingen grupp är homogen utan tampas med interna stridigheter. De har även försökt ge upplägget mer personlighet genom storymässiga händelser, men många av de beslut man förväntas fatta är så torra att det är svårt att få någon anknytning till karaktärerna.

Total War: Attila
Det är svårt att bli personligt engagerad i alla turerna i Total War: Attila då det hela är lite för statiskt utformat som tabeller och siffror.

Det är hela tiden intressant att försöka lista ut hur de bakomliggande mekanismerna fungerar i Total War: Attila. Vi har aldrig misskött vårt folk så gravt att det slutat med inbördeskrig, men möjligheten finns och de politiska intrigerna gör det ännu mer spännande. Möjligen att det kunde ha gjorts lite mer levande än att bara få en ruta till med alternativ för att vi verkligen skulle engagera oss i det som sker dock. Här får Creative Assembly gärna bygga ut i framtiden.

På slagfältet är upplägget välbekant, men det finns ett par nya trick som dynamisk eld och historiskt korrekta trupper som ger striderna fräschör för fans av serien. Belägringarna har förbättrats, och det finns mer känsla av ebb och flod i striderna samt att trupperna nu är bättre på att samla sig och lyssna till kommandon (bra när det fungerar till din fördel, irriterande när en välmobiliserad fiende jagar dig). Vi gillar även att städerna nu är bättre på att agera defensivt, vilket leder till mer involverande belägringar där det faktiskt krävs att det fattas kontinuerliga beslut.

Total War: Attila
Belägringarna av städer fungerar nu betydligt bättre än tidigare.

Kampanjstriderna kompletteras med gott om möjligheter till anpassning och historiska scenarion. Det ger bland annat möjligheten att hoppa in i viktiga strider som format vår del av världen till vad den är idag. Dessutom erbjuds ett flertal onlinelägen (där man kan spela både mot och med varandra). Enkelt uttryckt, så finns det alltså massor att göra.

Jag gillar i slutändan Total War: Attila, men kan inte helt skaka av mig känslan av att Creative Assembly måste börja förnya mer i framtiden, snarare än att bara lägga på några nya funktioner på toppen av den befintliga grunden. För den mesta av nya kampanjmekaniken är visserligen mycket bra, men lite för välbekant.

8 / 10
+
Många varierade civilisationer, utmärkt grafik, genomtänkta onlinelägen, historiskt korrekta scenarion, intressanta politiska intriger