NHL Eastside Hockey Manager

NHL Eastside Hockey Manager

På med kavaj och polokrage här ska det lekas hockeymanager!

Det är egentligen konstigt att det inte kommit någon seriös managementsimulator med fokus på hockeyn förrän nu. Jag har säkert testat ett tjugotal kommersiella spelserier med fotbollen i fokus innan det blev dags för mig att sätta tänderna i Scotty Bowman, Mike Keenans eller varför inte Tommy Sandlins vardagssysslor.

NHL Eastside Hockey Manager är i grund och botten byggt på grunden från Sports Interactive Championship Manager-serie. Den tredje inkarnationen för att vara exakt. Det betyder att träningsupplägget, transfersalternativen och många andra detaljer inte är lika utvecklade som i storebrorsserien. Jag hade gärna sett att man kunnat erbjuda ut spelare till lån när man har kontroll över ett svenskt lag. Nu får man hoppas att någon AI-styrd klubb tar initiativet vilket sällan sker.

Ett stor skillnad mellan fotboll och hockey är att hockeyn är mer begränsad till ett fåtal högkvalitativa ligor där NHL är den överlägset största. Det märks också att spelet mest är anpassat efter NHL och det finns en klar tendens att "krafthockey" gynnas resultatmässigt. Spelardatabasen är också av naturliga skäl bäst och mest realistisk när det gäller NHL-spelarna, men även de svenska lagen i Allsvenskan och Elitserien är väl avbildade. Dock saknar spelet licenser för två medelbra ligor i form av Tyskland och Schweiz. Detta kanske inte tycks så märkvärdigt, men nu saknas spelarna helt och det betyder tyvärr att spelare som Jonas Höglund, Robert Nilsson och Magnus Johansson inte alls finns med i spelet. Dessutom blir Schweiz och Tyskland alldeles för svaga som landslag. Det känns tråkigt att spelet inte är komplett och jag hade gärna sluppit de franska och brittiska ligorna till förmån för Schweiz och Tyskland.

Ett stort beröm måste gå till Risto Remes och hans team för att de lyckats få med alla krångliga regler för free agents och övergångar i NHL. Överhuvudtaget känns NHL oerhört väl återgivet och tack vare (?) att spelet är utvecklat i Europa så är dominansen av europeiska stjärnor precis som den är i verklighetens NHL. Ofta har jag stört mig på att amerikanska och kanadensiska stjärnor varit något övervärderade i de "vanliga" hockeyspelen. Det som är roligast med möjligheten att vara general manager för ett NHL-lag är givetvis de helt olika förutsättningar som lagen har. Väljer du Colorado har du pengar att värva ihop ett lag fyllt av divor, själv stoppade jag in Khabibulin, Gonchar, Chara och Palffy bland Foppa, Sakic, Kariya, Blake, Foote och Hejduk (jag behöver kanske inte säga att draftvalen gick åt?). Det resulterade dock i att All-Star matchen buggade ur och det var någon form av Avalanche mot öst, fast med för få spelare i uppställningen. Minst sagt märkligt. Jag råkade också ut för en bugg när jag försökte bygga upp AIK i Allsvenskan då jag överskred lönebudgeten med för många kronor och spelet helt sonika avslutades. Dessa buggar ska dock vara fixade med patchen som dök upp snabbt på Sport Interactives hemsida.

För den som söker exotiska utmaningar finns det möjligheten att bli manager för ett kanadensiskt juniorlag. Dessa ligor (QJMHL, WHL och OHL) bygger också på ett draftsystem och vill man lära känna morgondagens NHL-stjärnor idag, så är det klart värt ett test i mina ögon.

Det här spelet uppfyller inte alla mina förväntingar på ett hockeymanagerspel. Jag hade velat att det omedelbart skulle hamna på samma gudomliga nivå som Championship Manager, men exakthet i det spelets spelardatabas byggdes inte upp över en natt och om vi ger Eastside några säsonger kan vi säkert hitta samma pricksäkra spelaråtergivningar ända ner till en löjligt låg nivå. Kanske beror den lilla besvikelsen på att jag väntat så länge, men det hindrar inte NHL Eastside Hockey Manager från att vara ett oerhört roande och beroendeframkallande spel. Dessutom är en hockeysäsong så mycket mastigare, med fler matcher, fler strategi och taktikval (du kan detaljstyra individuella kedjors uppspel, offensiva spel, defensiv, tacklingsstyrka, och mycket mer), fler viktiga statistikkolumner än det finns i fotbollen. Detta till trots ligger lillebror Eastside en bit efter storebror Championship Manager (numera omdöpt till Football Manager). Dessutom kan man ju fråga sig varför ett spel som startar med säsongen 2003-2004 släpps i juli 2004. Det känns som man hade kunnat vänta några månader och släppt ett spel som startar med årets säsong.

NHL Eastside Hockey ManagerNHL Eastside Hockey ManagerNHL Eastside Hockey ManagerNHL Eastside Hockey Manager
8 / 10
+