Game of Thrones - A Telltale Games Series

Game of Thrones Episode One: Iron From Ice

Styr familjen Forresters öde genom en hård resa i den första delen av Telltales Game of Thrones...

Lord Forrester. Lady Forrester. Rodrik. Asher. Ethan. Mira. Talia. Ryon.

Tavlan framför mig visar hela familjen Forrester. I det ögonblicket där jag står i hallen av deras högborg reflekterar jag inte nämnvärt över personerna på tavlan, utan flackar med blicken för att därefter gå vidare.

Det är först efteråt, när jag upptäcker att jag får spela som vissa av dessa karaktärer, som jag börjar att förstå hur genomtänkt den första delen av Game of Thrones faktiskt är. Hur ledtrådar finns att ta del av som pekar på framtida händelser. Hur val blir till konsekvenser - inte bara för dig, men även för de övriga spelbara karaktärerna och för handlingens fortsatta utveckling. Detta blir särskilt tydligt efter min första genomspelning. Att sammanfläta flera historier till en är ingen enkel uppgift, men Telltale har lyckats utmärkt och jag har fullt förtroende på att de förvaltar detta väl även i de kommande delarna.

Mötet med Cersei och Tyrion är en av episodens starkaste scener.

Med Game of Thrones har Telltale återgått till att bygga vidare på välkända TV-serier. Här återfinns inga hårdhänta sexscener, men desto fler vässade svärdsblad, snack om heder och respektingivande fältherrar. Det bör dock poängteras direkt att spelet inte gör några försök till att förklara universumet i TV-serien eller böckerna för nykomlingar, utan litar blint på att du redan kan bakgrundshistorien. Därför rekommenderar jag att kika på TV-serien först för att få ut det mesta av handlingen.

Mitt första intryck är inte helt lysande. Historien förs fram på räls lite väl hårt den inledande halvtimmen. Mina val är färre än förväntat och det enda som finns kvar utan dem är att stirra sig mätt på den lastgamla grafiken (vars teknik kändes förlegad redan i The Walking Dead). Inledningen är actionfylld och introducerar spelaren till kontrollschemat, men det är som sagt först efter dryga halvtimmen som Game of Thrones blir intressant på allvar.

Gared, som du introduceras till allra först, är en sval karaktär såhär i början. Visst, hans far dör framför honom och Lord Forrester själv litade blint på honom. Men sedan? Som en springpojke har han arbetat åt Forrester i många år och har inte en superstark position i maktspelet. Efter att han trasslat till det med Lord Whitehills folk i form av ett mord i början av episoden förstår jag hur han hänger ihop med den kommande handlingen, men som karaktär gillar jag honom minst. Hans destination i den kommande delen är dock ruskigt spännande, vilket gör att jag trots allt ser fram emot det fortsatta äventyrandet.

Ethan är den mest minnesvärda karaktären såhär långt in i äventyret.

Bättre blir det när jag tar kontrollen över Ethan, en ung man som vuxit upp att bli herre över Forrester-klanen. Vill han egentligen fortsätta vara ett barn eller är han redo att leda? Här ligger en hel del intressanta val som även får dramatiska effekter omgående. Min favoritsekvens är när Ethan tvingas stå upp mot Whitehill i en tuff verbal kamp angående Gareds handlande. Vad är rätt svar och vad är fel svar? Telltale leker med spelaren via sitt manus där du aldrig vet vad följderna av ditt agerande blir. Detta är en grym värld och vad som tycks självklart kan istället ge oväntade konsekvenser. En del kända ansikten från TV-serien dyker upp i form av Ramsay Snow, Cersei, Tyrion och Margaery och självfallet och det finns en hel del laddade scener här.

Första mötet med Cersei och Tyrion sker i rollen som Mira Forrester, den äldsta dottern i familjen. Som en tjänare åt Margaery befinner hon sig i King's Landing och får svara för sin släkts agerande mot Whitehill. Detta är ett utmärkt exempel på hur fiffigt sammanlänkande de tre spelbara karaktärerna är. På olika håll tar de beslut som påverkar den andre - ibland positivt, ibland negativt. Självklart kommer val som görs i denna episod att följa med i senare delar. Val som ter sig obetydliga nu kan mycket väl spela roll framöver. Var kommer exempelvis den nyckel som min Mira valde att stjäla leda henne i nästkommande kapitel?

Jag valde att varva Iron From Ice två gånger, på vitt skilda sätt. Detta för att se hur radikalt olika val påverkar den fortsatta upplevelsen. En sak står klart; de flesta val i denna del leder till samma händelser. Detta kan tyckas en smula beklagligt, men jag tror stenhårt att valen kommer att ge större konsekvenser längre fram. Självfallet planerar jag att spela med två sparfiler även i fortsättningen för att jämföra hur expansivt äventyret egentligen kommer att bli.

Som Mira får du hjälpa din familj på håll genom Margaery.

Det som talar emot Game of Thrones är dess utseende och den oförändrade spelmekaniken som kan kännas mättande för någon som redan har spelat de båda säsongerna av The Walking Dead samt The Wolf Among Us. Om du älskar Telltales senaste alster kommer du dock att älska även detta. Det är svårt att inte beundra hur väl denna episod bygger upp förväntningarna inför kommande delar. En mycket stark start på en serie som i slutändan kan bli fantastisk, om Telltale lyckas knyta ihop allt.

8 / 10
+
Fantastiskt invävda karaktärer, smart koncept, engagerande story, slagkraftigt röstskådespel, intressanta valmöjligheter