Tales from the Borderlands

Tales from the Borderlands

Borderlands som äventyrsspel utan vare sig Claptrap eller förstapersonsperspektiv, kan det vara något? Jonas Mäki har recenserat Telltale Games senaste...

Det som slår mig när eftertexterna rullar i Tales from the Borderlands är att jag precis lika gärna kunde ha kollat på en tecknad film. Även om det är jag som gjort valen, styrt karaktärerna och påverkat utgången, så är narrativet, storyn och humorn så rapp och välfungerande att jag helt glömt att det är ett spel jag just avnjutit. Och på flera sätt är Tales from the Borderlands en ännu större bedrift av Telltale Games än deras mästerliga The Walking Dead.

Det är nämligen så att humor i spel är svårt och det dräller sannerligen inte av exempel på förstapersonsskjutare som blivit bra äventyrsspel. Det är tämligen jungfruelig mark de bryter i ett försök att dels tillfredsställa Borderlands-fansen, men dels även expandera serien till de som normalt inte skulle vara intresserade. Och verktygen för att lyckas med detta heter Rhys och Fiona.

Tales from the Borderlands
Den som spelat tidigare Telltale Games-spel kommer snabbt känna igen sig.

Tales from the Borderlands har nämligen två huvudpersoner som får lika mycket utrymme i den okonventionella berättelsen som mestadels berättas i dåtid. De sedvanligt snirkliga Borderlands-personligheterna får mer tid på sig att växa och briljera med mer dialog än vi är vana vid i serien. De som oroat sig för att det därmed skulle knusslas med popkulturella referenser, absoluta vansinnigheter (jag tittar på dig Butt Stallion) och allmänna dråpligheter kan andas ut.

Varenda mening är ett litet mästerverk i sig självt och Rhys (spelad av Troy Baker) är en härligt otypisk hjälte som absolut inte kan förtjänas att kallas hjälte. Han har smort munläder och rent egoistiska skäl att lämna den relativa tryggheten på Hyperions rymdbas tillsammans med sin vän, ekonomen Vaughn. Rhys har nämligen blivit degraderad till vaktmästare efter att ha väntat sig en chefsbefodran.

Tales from the BorderlandsTales from the Borderlands
Alla nya personer presenteras på sedvanligt Borderlands-vis.

Den slemmige Hyperion-bossen Hugo Vasquez (fenomenalt tolkad av Patrick Warburton) är en ljuvlig parodi på sig själv och behöver sättas på plats. Det skulle dock inte vara mycket till äventyr om allt gick som på räls och snart börjar saker spåra ur, å det grövsta. Jag ska givetvis försöka hålla mig från att spoila godsakerna, men Rhys för tankarna till en viss Nathan Drake från Uncharted-spelen (Nolan North är för övrigt med i spelet, men i en annan roll), fast ytterligare uppskruvat.

Han är en riktigt ynkligt osympatisk fegis och absolut ljuvlig, och när han träffar på småtjuven och bedragerskan Fiona och hennes syster Sasha slår det snabbt gnistor om berättelsen. Det är en mycket ohederlig allians som bildas där gruppen hålls samman enbart av ett gemensamt mål. Det är i princip vinkeln med två fisförnäma stadsbor som tvingas slå sig ihop med två grovjobbande lantisar. Skillnaden i syn på livet och utmaningar är massiv och lockar ofta till gapskratt, trots att det på pappret gjorts flera gånger förr.

Tales from the Borderlands
En Loader Bot som förmodligen kommer bli något av en favorit i Borderlands-communityt.

Tales from the Borderlands berättas som ovan nämnt retrospektivt där Rhys och Fiona i nutiden tagits tills fånga av en okänt maskerad person som frågar ut dem. Och det vore väl synd att påstå att deras version av vad som hänt är speciellt samstämmig, och det ges hela tiden nya infallsvinklar och varianter på saker man upplevt, vilket undan för undan målar en heltäckande bild av en maffig berättelse. Humor i spel är som sagt svårt, men Telltale Games behärskar detta till fullo och det känns hela tiden som man själv är aktivt med och skapar allt vansinne, vilket är en mycket trevlig känsla.

Visuellt är spelet knivskarpt och väldigt trevligt att titta på (Xbox One-versionen huvudsakligen testad), möjligen att jag kan tycka att det går för mycket i brunt, där Borderlands för mig alltid känts som väldigt färgsprakande spel. Musiken är också mycket bra med hög igenkänningsfaktor. Dock är jag inte helt nöjd med ljudmixen där bakgrundsljud och musik ofta tillåts dränka dialogerna utan möjlighet att justera detta (musiken går att sänka, men det räcker inte). Jag spelade därför med undertexter, vilket jag inte gillar att behöva göra.

Tales from the Borderlands
Men är det inte... Japp, Shade från Captain Scarlett and her Pirates Booty är tillbaka.

Spelkontrollen är inte heller den bästa, inte ens till PC känns det så exakt som det borde göra, och jag hade gärna sett lite mer riktiga spelmoment. Nu är det farligt nära interaktiv film snarare än ett spel, om än på rätt sida av gränsen. Men till senare delar får Telltale gärna lägga till med spelmoment och åtminstone något pussel att lösa.

Tales from the Borderlands känns annars hela tiden som just Borderlands, även om det är en helt annan typ av spel vi är vana vid från serien. Humorn är på topp, presentationen är som vi är vana vid och det vankas flera kära återseenden. Ett bra exempel på det är att första kapitlet heter Zer0 Sum, vilket väl antyder åtminstone ett och annat. Claptrap syns dock inte till, vilket jag väl ändå får förmoda är något Telltale Games sparar till senare.

Tales from the Borderlands
Att spela Tales from the Borderlands påminner om att titta på en underhållande tecknad film.

Detta gav kort sagt mersmak och kommer göra tiden fram till och med i sommar - när den femte och sista delen släpps - betydligt roligare. Tales from the Borderlands rekommenderas därför varmt, både till fans av serien och de som ännu inte bekantat sig med den. En ny höjdare från Telltale Games, helt enkelt.

8 / 10
+
Mycket bra humor, genomarbetade personligheter, utmärkt röstskådespel, suverän musik, välskriven story