A Boy and his Blob

A Boy and his Blob

Love har gett bort allt sitt godis till sin nya klumpvän. Den snygga grafiken gjorde Love ovanligt generös med sötsakerna, men nu sitter han med en tom påse och känner sig lurad.

Det går inte att klaga på att spelet skulle ha intetsägande titel. A boy and his Blob, ytterst deskriptivt. En pojke och hans klumpvän springer runt på pusselfyllda plattformsbanor och har det fint tillsammans. Spelet bygger på ett pusselplattformsspel med samma namn från det sena åttiotalet. På precis inga forum världen över har det sedan dess skrikits efter en uppföljare. Men det fick vi ändå och det blev ingen ledsen över.

Som tur är finns det ingen anledning att idag spela igenom det ganska dåligt åldrade originalet. Uppföljaren gör allting bättre. Att spela det första pojk/blobbspelet för att fördjupa sig i storyn går inte heller, för den är ungefär lika djup som en vattenpöl. Vilket är föredömligt, naturligtvis. Det räcker med att någon är riktigt ond. Är någon bara tillräckligt ond så måste denna någon stoppas. Är man då en dynamisk duo bestående av pojke och blobb så behöver man inte skicka in arbetsansökan. Det är bara att gå ut och plattforma loss direkt. Är det något som kan skada ondskan i världen så är det att hoppa mellan plattformar. Det lärde mig min barndom. Dagens ungdom verkar tro att svävande vapen kan lösa alla problem.

Den odöpta pojken är en mes. Faller han mer än en halvmeter så nöjer han sig inte med att stuka foten. Han dör direkt, knall fall. Döden väntar också i vartenda vattendrag, taggig buske och hos varje litet töntigt monster som står i pojkens väg. Då är man tacksam för två saker: att man aldrig behöver spela om långa partier samt att man har en blobb som vän.

Genom att mata sin alldeles egna klump med godis (jelly-beans med olika smaker) så förvandlar man den. Blobben blir till trampoliner, ballonger, stegar och annat som kan ta pojken till ställen han annars aldrig kunnat nå. Däri ligger grunden i spelupplägget. "Dit vill jag", tänker man. Sen funderar man ut vad man behöver mata sin polare med för att nå dit. Som tur är har man till skillnad från i originalet oändligt med godis. Det är bara att experimentera utan att känna ångest.

Grafiken är spelets absolut starkaste kort. Underbart vackert ritade miljöer och sköna animationer. Blobben och pojken passar bra in i sina omgivningar och det är sådär underbart gosigt att se sig om i världen. Allt det mysiga goset når sitt klimax i en vänskaplig kram.

Med ett enkelt knapptryck får man pojken att krama sin blobb. Det kanske inte låter speciellt intressant, men det är så oerhört sött att det kommer att bli mitt bestående minne av A Boy and his Blob . Kramens enda funktion är att fylla spelaren med rosa fluff inuti. Rosa fluff är inte direkt en stapelvara, inte den här typen av rosa fluff i alla fall. Jag pratar alltså inte om den typen av fluff som kittlar i halsen tills man är tvungen att spy. Nä du, det här fluffet lägger sig som luftiga moln i kroppen och ger en myspys känsla som varar.

Efter att jag myst färdigt åt grafiken och kramat min blobb lite mer än vad kanske kan anses normalt så börjar jag känna mig mätt. För sanningen är att styrningen känns lite billig och utmaningarna lite för lätta. Och jag har egentligen inte sådär fantastiskt kul. Det blir mer bra magkänsla än bra spel.

A Boy and his BlobA Boy and his BlobA Boy and his BlobA Boy and his Blob
6 / 10
+