Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V (PS4 / Xbox One)

Rockstar har polerat sin redan glimrade actionjuvel och det är dags för Michael, Franklin och Trevor att inta våra nya konsoler

Här läser du recensionen av PS3- och Xbox 360-versionen

Mellan två uppdrag bestämmer jag mig för att fjanta runt en stund. Du vet, sådär som vi alla gör när vi spelar GTA. Det går sällan att hålla sig ifrån det. Jag kutar fram till närmaste grupp oskyldiga fotgängare, svingar och slår, men missar en oskyldig herre som står och dagdrömmer vid en busshållplats norr om Los Santos stadskärna. Farbrorn, som ser ytterst vänlig ut, bär shorts med T-shirten instoppad, skriker till och grips av panik varpå han börjar kuta för allt vad shortsen håller. Jag springer efter, men gubben är rysligt snabb, vilket känns överraskande. Detta är början på en 16 minuter lång jakt, till fots, som bara är en av hundratalet bisarra händelser som jag haft nöjet att avnjuta i denna fantastiska spelvärld.

Grand Theft Auto V
Upplösningen som Grand Theft Auto V renderas i är nu mer än dubbelt så hög och det märks såklart tydligt. Los Santos är knivskarp och krispigt urskön som spelstad.

Vi springer hela vägen från Vinewood Hills upp mot bergen vid Great Chaparal. Michael blir trött i omgångar, sprint-funktionen slutar fungera och jag tvingas stanna för att vila några gånger under dessa 16 minuter. Gubben springer som en dåre, han flyr för sitt liv, flåsar och kollar bakåt med nervös, skräckslagen blick. Uppe på berget, efter 16 minuters vildsint hamrande på X-knappen, hoppar en puma fram ur en buske och äter upp shortsgubben. Blodet sprutar likt ur en trasig trädgårdsslang. Jakten är över.

Jag börjar traska nedför kullen, kliver efter en stund ned på vägen som slingrar sig ned tillbaka mot staden, stannar en stadsjeep och kastar ur föraren på asfalten. Michael vrålar: "Take it easy, you are insured" medan han gör det. Gubben som blir utvräkt ur sin egen bil blir mycket arg, ovanligt arg. Chockerande upprörd för att vara Grand Theft Autos i övrigt rätt oförargliga stadsinvånare. Jag bryr mig till en början inte märkbart, klickar istället på touchplattan på Dual Shock 4-kontrollen och skiftar från tredjepersonsperspektiv till förstapersonsvy. Påbörjar färden ned mot centrala Los Santos igen. Detta utan kännedom om att mannen vars bil jag nyss knyckte - precis stulit en bärgningsbil som han nu jagar mig med. Han har bevisligen bestämt sig för att han ska ha tillbaka sin stadsjeep, till varje pris!

Grand Theft Auto V
Det nya förstapersonsläget förändrar spelkänslan betydligt mer än vad jag hade förväntat mig.

Jag svänger av från huvudvägen och ut i terrängen, över stock och sten - upp över ett par rätt ordentliga kullar. Han följer efter. Efter en ohyggligt våldsam skrattsalva svänger jag av, hoppar nedför en brant kulle och ned på vägen igen. Bärgningsbilen och den arga farbrorn som sitter bakom ratten laddar på för hårt, flyger över vägen, över trädtopparna och rätt ned i en oväntat djup ravin. Jag ser hur fordonet liksom far förbi mig, landar långt nere i dalen och exploderar samma sekund som den nuddar mark.

Jag brister givetvis ut i ett gapskratt så våldsamt att Gamereactors testrum skallrar. Välkommen till Grand Theft Auto V som trots att det gått elva månader och trots att det ursprungligen utvecklades och optimerades för två stycken åtta- respektive nio år lastgamla spelkonsoler nu fräschats upp bortom igenkänning.

Eller nej, nu överdrev jag.

Varenda litet gathörn känns såklart bekant eftersom jag vid det här laget tillbringat en bra bit över 100 timmar i den här underbara spelvärlden. Men Rockstar har till skillnad från de allra flesta som under spelåret 2014 släppt gamla spel till våra nya konsoler verkligen tagit i från tårna. Grand Theft Auto V till Playstation 4 och Xbox One är väldigt, väldigt snyggt. Spelvärlden är mer högupplöst, mer levande, ljussättningen är bättre, skärmuppdateringen mer stabil och ljudbilden ännu mustigare. Antal bilder per sekund var enligt mig aldrig något större problem i Playstation 3- och Xbox 360-spelet, trots att det ibland sjönk så lågt som ned till 20 bilder. I den nya versionen har Rockstar låst skärmuppdateringshastigheten vid 30 bilder per sekund och även om det såklart hade varit roligt att se hur smidigt allt hade fungerat med 60 bilder per sekund, är jag mer än nöjd med hur spelkänslan nu förbättrats ytterligare.

När det kommer till nyheterna så har Rockstar stoppat in nya vapen, nya bilar, fyllt på radiokanalernas utbud med en hel hög nya hitlåtar. Det finns även gott om små, små detaljer som tillkommit som jag förälskade mig i bara efter några minuter tillsammans med spelet. Bara en sådan (liten) sak som att polisradions ständiga tjatter samt mobilsamtalen som framförallt Michael och Franklin mottar spelas upp ur högtalaren som sitter inbyggd i Dual Shock 4 gör mycket större skillnad än vad jag hade föreställt mig.

Grand Theft Auto V
Bilarna känns aningen sladdrigare i den nya versionen men är fortfarande lika roliga att köra.

Möjligheten att spela hela äventyret i ett traditionellt förstapersonsperspektiv tillför även det mer än vad jag trott då själva vyn utformats med stor omsorg. Jag hade förväntat mig att Rockstar endast skulle flytta upp kameran, göra det lätt för sig, men det märks tydligt att man lagt ned otroliga mängder tid på att skapa ett strålande perspektiv som förändrar Grand Theft Auto V på fler sätt än vad jag hade trott. Våldet känns råare när jag ser världen genom Michaels ögon, inlevelsen förbättras såklart markant och rent tekniskt finns det gott om effektgodis när det kommer till perspektivet som förtrollar. Bland annat har Rockstar valt att bredda synfältet likt med ett vidvinkelobjektiv, något som förenklar eldstrider och skapar en mycket filmisk känsla. Man har även lekt ganska friskt med framförallt skärpedjup som skapar ytterligare Michael Mann/Hollywood-känsla till spelvyn.

När det gäller det grafiska Rockstar, förutom högre upplösning (1080p) och låst framerate även plockat bort mycket av texturkompressionen samt arbetat om ljuseffekterna som framförallt nattetid imponerar stort. Grand Thft Auto V var rysligt snyggt redan till Playstation 3 och Xbox 360 men är i den här nya versionen stundtals häpnadsväckande läckert. Visst är titlar som Infamous: Second Son och Ryse: Son of Rome fortfarande snyggare ur ett tekniskt perspektiv men här finns ett samspel mellan estetik och teknik och med råge överträffar allt annat till våra nya konsoler.

När det gäller GTA Online är det knappast någon överdrift att kalla spelläget för problemfyllt så som det sett ut under de gångna 13 månaderna. Turligt nog har Rockstar lärt sig en läxa och levererar här ett onlineläge som fungerar som jag får lov att förmoda att det var tänkt från början. Visst, "Online Heists" saknas fortfarande (kom igen nu Rockstar, öka) men resten av spelläget fungerar väldigt väl. Den nya, förbättrade karaktärs-editorn är rolig och min nya figur "Skinkstuten" är en jävel på att förstöra för andra spelare med sina ursnygga minishorts.

Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto V snuvades på titeln "Årets spel" förra året då The Last of Us vann.

Grand Theft Auto V är - oavsett vilken plattform du spelar det till, vilken karaktär du väljer eller de val du gör under äventyrets gång - ett av de bästa spelen jag någonsin haft nöjet att betygsätta. Det är proppsmockat av träffsäker samhällssatir, porträtterar tre stycken intressanta, nyanserade och framförallt problemtyngda personer vars livsöde fortfarande intresserar mig trots att jag redan levt loppan i Los Santos i säkert 100 timmar. På frågan huruvida du som redan äger spelet till de gamla konsolerna bör inhandla GTA V igen svarar jag: Givetvis.

Våra åsikter om PC-versionen:
Hur vackert vi än tyckte att Los Santos med omnejd var när spelet släpptes till den senaste generationens konsoler så har Rockstar tagit PC-versionen till en ny nivå när det gäller finslipning av grafik. Färgtonerna är mycket mjukare och behagligare. Ljussättningen är oerhört vacker och tillför ett djup till miljön men även till karaktärernas utseende. Färgerna och ljuset ger en mycket mer verklighetstrogen känsla, särskilt när du går in i förstapersonsperspektiv och kan uppleva stadsvyn, blodiga avrättningar och långa söndagsflygningar i Trevors privata flygplan som om du faktiskt vore där. Det enda som fattas är Food Truck-oset och lukten av avgaser. Imponerande är också hur mycket tid på detaljer som lagts ner för att bringa denna lysande spelvärld till liv. Under min speltid har jag inte en enda gång uppmärksammat två likadana personer längs gatorna och sättet hur Rockstars grafiker använder skärpedjup kittlar mina synnerver till extas.

Något som fräschar upp spelet ytterligare är Rockstar Editor, där du får möjlighet att leka Gud för en tag och skapa dina egna Grand Theft Auto V-videor. När jag fick höra om detta redigeringsverktyg blev jag måttligt intresserad, trodde inte att det skulle vara värt att lägga tid på, men jag blev positivt överraskad. Det är riktigt roligt och mycket underhållande. Med detta verktyg kan du spela in klipp från dina äventyr för att sedan redigera kameravinklar, skakningar och justera bild samt lägga till snygga filter. Du kan även lägga ihop dina klipp och reglera uppspelningshastighet. Texter kan också läggas till i dina videor och det finns även en radda radioslingor och bakgrundsljud att tillgå. Det finns tydliga förklaringar till hur verktyget fungerar, samt tutorials att ta lärdom av, men det bästa sättet är här att testa dig fram och bara leka.

I Rockstar Edition finns även det som kallas för Director Mode. Detta verktyg tillåter dig att välja bland ett gäng olika karaktärer, från nätta modeller till tunga knarkare, och ta dem ut i världen på dina villkor. Kanske på en promenad längs stranden i snöfall eller ut i gatan med högsta efterlysningsnivå och explosiv ammunition i automatvapnet. Förutom efterlysningsnivå och explosivitet kan du bland annat ställa in gravitation, väder, tid på dygnet, mängden människor och fordon i rörelse samt skådespelarens odödlighet. Detta verktyg ger dig frihet att skapa grymma unika videor, det enda du behöver tillföra är din fantasi och kreativitet. Valet är ditt.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+
Makalöst innehållsrikt, atmosfäriskt och fascinerande, storslaget, spännande, varierat, snyggt, grymt bra ljudbild, fenomenal frihet, härliga karaktärer
-
Heist-delen i GTA Online saknas fortfarande

Jonas Mäki
Det finns såklart risk för att detta kommer att framstå som en renodlad överdrift, men jag anser att FPS-läget i nyversionen av Grand Theft Auto V förändrar spelet ganska radikalt. Spelkänslan är helt annorlunda, inlevelsen avsevärt starkare och världen känns mycket större. En fantastisk nyhet i ett redan strålande spel. 10/10

• xsantos282
    Grand Theft Auto (GTA) har varit en av mina absoluta favoriter väldigt länge. Jag har ju kört GTA V en hel del men så efter ett tag så började... 10/10
  • fille49