Easy Piano

Easy Piano

Gör din DS till en flygel och ta världen med storm i Namco Bandais nya musikspel. Mikael har tagit det piano

Ibland går det snabbt. Jag efterfrågade ett Keyboard Hero eller liknande för någon månad sedan och helt plötsligt hamnar Easy Piano i mitt knä. Namco Bandais DS-titel säger sig lära ut grunderna med pianospel på ett naturligt och underhållande sätt. Precis vad en långfingrad ickepianist behöver!

Ungefär som Guitar Hero: On Tour innehåller Easy Piano ett otympligt tillbehör som ska klämmas fast på DS:en. Följaktligen fungerar det inte heller på DSi som saknar Gameboy Advance-uttaget. Även om den vita klumpen inte matchar min pianosvarta (!) DS så sitter det rätt stadigt.

Det första dilemmat är hur jag ska ta mig an själva spelet. Ett bärbart spel spelas ju lämpligast sittande i en bekväm stol eller i liggande ställning. Men då får jag hålla i själva pianodelen och balansera DS:en ovanpå, medan jag spelar med tummarna. Knappast korrekt fingersättning det. Så istället ställer jag det hela på ett bord och tiltar skärmen lite som ett nothäfte. Det måste väl ändå vara mest naturligt. Tyvärr körs själva noterna på den nedre skärmen, i plan med själva klaviaturen, så jag får glatt finna mig i en ihopkrupen pianistpose, som en vampyr i en dålig skräckfilm.

Easy Piano bjuder på tre olika spelsätt. Till att börja med kan du lära dig grunderna i notläsning i ett halvpedagogiskt lektionssystem. Där ägnas väldigt mycket tid åt att klappa i takt och att rita klaver men relativt lite till att faktiskt spela. Jag fick en liten repetition av noterna som jag förträngt från musikskolan men i övrigt var det rätt meningslöst.

Därefter går jag vidare till spelläget. Där finns 35 låtar fördelade i de vaga kategorierna klassiskt, barnsånger, jazz och pop. Utbudet är faktiskt inte så pjåkigt. Pianostycken som Ave Maria, Für Elise och Carmen passar ju utmärkt, liksom sånger som Stilla Natt och Bjällerklang. I jazzgenren hittar jag, aningen överraskande, både ledmotiven från Rocky och Simpsons, och poplistan innehåller Bittersweet Symphony och Bohemian Rhapsody. Förutom att de är få till antalet så tycker jag att valen är rätt genomtänkta.

När du väl har valt låt hamnar du vid ett piano och sedan är det bara att spela så tangenterna glöder. Här börjar problemen. Det finns bara två svårighetsgrader, "nybörjare" och "virtuos". Antingen får du spela en pinsamt enkel variant med tre-fyra knappar att hålla reda på, eller också en hyfsat svår version med nästan hela klaviaturen. Inte ens den svåra är mycket att hänga i julgranen, för helt utan pianoskills klarar jag nästan varenda låt på första försöket. Det finns ingen direkt logik i låtordningen och en toksvår låt kan följas av en busenkel. Och även om du spelar på den svåra nivån är det massvis av toner som hörs men som du inte behöver spela. Någon Expert-nivå motsvarande Guitar Hero är bara att glömma.

Det är också väldigt märkligt att tonerna enbart representeras av färgade prickar i olika storlek, när spelet har gjort sig sånt besvär att nöta in noterna. Självklart ska det inte vara ett krav, men hur svårt skulle det vara att faktiskt visa upp riktiga noter som alternativ?

Nu heter det ju ändå Easy Piano, men resultatet blir jag att jag har spelat mig ganska less redan efter ett par timmar. Det handlar också om extremt simpla MIDI-låtar med ett arrangemang som oftast bara består av just pianostämman. Sång är inte att tala om. Här har Namco Bandai snålat in ordentligt, för det går ju onekligen att få in betydligt bättre kvalitet på musiken även i en DS-kassett. Se bara på Guitar Hero eller Elite Beat Agents.

Överhuvudtaget är presentationen enklast tänkbara. En stackars pianotjej med ett skräckinjagande leende får stå ensam på en polygonfattig scen, utan publik. Att animera en pianist borde inte vara svårt men ändå är det samma simpla animeringar som vevas runt oavsett vad som faktiskt spelas. Hela inramningen luktar billig PC-edutainment och utvecklarna är tydligen oerhört stolta över att ha fått med Imagine för den körs hela tiden i bakgrunden.

Den sista delen är musikskaparverktyget. Här går det att peta in noter eller spela fritt och spara resultatet. Tyvärr med massvis av begränsningar. Det går inte att förlänga noter eller att använda sextondelar. Låtarna kan också bara vara 32 takter långa och beroende på hastighet ungefär tre minuter. Glöm att använda mer än en skala per låt, så någon avancerad musik går inte för sig. En enda pianostämma (som kan bytas mot några andra instrument) är inte heller särskilt hett. När man spelar in manuellt verkar inte heller spelet känna igen något annat än åttondelar oavsett hur länge du håller in tangenterna. Värdelöst alltså.

Sen är själva pianotillbehöret rätt menlöst. Det är för litet glapp mellan tangenterna så det är svårt att känna med fingrarna var de tar slut. Med bara tretton tangenter (en skala från C till C) går det knappast att göra någon komplicerad fingersättning och hela poängen med att försöka lära ut faktiska pianokunskaper går förlorad. Och så glappade hela åbäket under spelets gång så jag blev tvungen att starta om för att koppla in det igen. Delvis är det också formatet som begränsar, för det ryms helt enkelt inte fler tangenter på skärmens klaviatur. Hoppet står alltså fortfarande till ett fullformatspiano med åtminstone tre skalor, med ett riktigt genomarbetat pianospel.

När jag fick Easy Piano var jag rätt förväntansfull. Med mer engagemang och budget är det inte omöjligt att göra ett fullt fungerande läromedel, kanske med ett dubbelt så stort klaviatur (bärbarheten är redan bortblåst ändå), men Easy Piano är taffligt på alla sätt. Vill du bli nästa Elton John är det fortfarande musikskolan och att traggla Oh When The Saints som gäller.

Easy Piano
03 Gamereactor Sverige
3 / 10