Joint Operations: Typhoon Rising

Joint Operations: Typhoon Rising

Joint Operations är årets fetaste onlineskjutare. Martin laddade karbinen och stack en sväng till Indonesien för att rädda världen.

Novalogic har alltid stått för spel som varit tråkigt exakta. Ibland så känns det som om spelglädjen fått stå tillbaka för realismen. Själv älskar jag Delta Force-serien, men många är de som inte alls gillade spelets upplägg och dess torftiga design. När vi först hörde talas om Novalogics planer på att slå sig in i det ormbo där Battlefield och Unreal Tournament för tillfället härskar så tvivlade de flesta här på redaktionen att de skulle kunna göra spelet tillräckligt tillgängligt för att nå en bredare publik. Jonas accepterade uppdraget och åkte som Gamereactors egna fjälljägare över atlanten och träffade utvecklarna och spelade en tidig version. Det tog oss en hel vecka att få honom att sluta prata om indirekt eld, helikopteranfall och djungelkängor - så fast blev han.

I en nära framtid har Indonesien, ett av världens mest befolkningsrika länder, exploderat i blodigt inbördeskrig. Frihetskämpar har beväpnat sig och för ett besinningslöst anfallskrig mot regeringsstyrkorna. Omvärlden kan inte stillasittande titta på förödelsen utan skickar in en samling specialstyrkor för att de tillsammans ska krossa upproret och återställa ordningen. "Terroristerna" mot drösen alltså. På Joint Op-sidan kan man spela som allt från ryska Spetznas till amerikanska gröna baskrar. Vilken nationalitet man väljer styr bara utseendet på din spelare som för övrigt kan ändras ganska mycket då det finns en mängd olika varianter att välja mellan. Varje sida har tillgång till samma spelarklasser - fotsoldat, understöd, sjukvårdare och ingenjör. Dessa spelarklasser har en standardutrustning, men man kan enkelt anpassa den vid speciella beväpningsstationer. Novalogic har verkligen gödslat med vapen. Förutom de vanliga handeldvapnen så finns det granatkastare, pansarskott, avancerade prickskyttegevär och tunga kulsprutor med mera. Det är enkelt att hitta sin egen favoritkombination.

Då spelets handling utspelar sig i Indonesien består banorna av allt från djupaste djungeln till bergsmassiv och ögrupper. Kartorna är väl designade och väldigt olika. Som grädde på moset så har de flesta även en dygnsrytm så att en spelomgång som startar i dagsljus kan snart övergå till beckmörker. Något som givetvis ändrar spelets karaktär och tvingar lagen att anpassa sin strategi. För att vara en utpräglad onlineskjutare i djungelmiljö så ser spelet bra ut. Visst, det är inget Far Cry, och spelets texturer kunde ha varit bättre, men detaljrikedomen är mycket hög och växtligheten är frodig och ger många, djävulska bakhållsmöjligheter. Man har baserat spelet på samma motor som man använde till Black Hawk Down. Nu rynkar många på näsan och det med all rätt. BHD hade riktigt skunkig grafik. Nej, Novalogic har verkligen lyckats med uppdateringen av sin motor. Detaljrikedomen, en obarmhärtig djungel och en snabbhet som till exempel Battlefield saknar väger gott och väl upp de mindre grafiska brister som spelet dras med.

Spellägena är ungefär de vi vant oss med vid det här laget och det mest populära är inte helt oväntat "Advance and Secure" som är en mycket bra variant på Battlefields Conquest. Spelets lite mer simulatorbetonade inställning leder till att man dör - ofta. Det är ett resultat av den moderna krigsföringens skoningslöshet. Ett skott räcker ofta för att man ska ligga där i leran och se sitt liv passera förbi i revy. Sånt är livet - och döden. Man lär sig rätt snart att acceptera sin egen dödlighet och inte bli frustrerad för att man har samma livslängd som en snöboll i helvetet. När man ska tillbaka in i spelet igen så kan man antingen välja att återfödas vid en av de baser som det egna laget för närvarande håller. För att få komma tillbaka direkt in i stridens hetta får man snällt vänta en stund. Vill man inte det så kan man enkelt välja att återfödas vid den egna huvudbasen som ligger längre bak på kartan, men också är full med fordon. Det är från huvudbasen som de stora anfallen utgår. Oftast är det någon spelare som tar sig an rollen som transportpilot (det finns till och med ett speciellt pilot-skinn). Med en helikopter full av arga krigare så är det lättare att snabbt överta strategiska baser än att som ensamvarg försöka göra något rambo-aktigt. Det är inte bara helikoptrar som är bra trupptransportörer. Det finns lastbilar, landstigningsfartyg, bepansrade trupptransportbilar samt gigantiska transporthelikoptrar som även sväljer mindre fordon. Alla fordonskontroller är smidiga och speciellt helikoptrarna är en trevlig överraskning. Vem som helst hoppa in i en helikopter och på en gång flyga iväg utan att kracha in i närmaste vattenbuffel. Nej, Novalogic har verkligen lyckats med kontrollen. Visst kan bilarna kännas lite fladdriga ibland, men de fungerar alltid bra och uppvägs helt av att alla helikoptrar är så pass enkla att flyga. Å andra sidan finns det annat som är farligt än dåliga piloter. Värmesökande missiler och små ettriga Little Bird-helikoptar med dubbla minikanoner bland annat.

Novalogic har tagit det bästa från sina tidigare spel och verkligen lyckats förädla de sämre delarna. Resultatet är riktigt, riktigt bra. Dice får lägga på ett kol med Battlefield 2 för just nu har Novalogic snott ledartröjan. Joint Operations är helt enkelt den fetaste taktiska skjutaren online. Med över 200 spelare SAMTIDIGT på samma bana, läckra vapen, massor med fordon och smart bandesign är Joint Ops. ett måste för varje Navy Seal bakom datorskärmen.

Joint Operations: Typhoon RisingJoint Operations: Typhoon RisingJoint Operations: Typhoon RisingJoint Operations: Typhoon Rising
9 / 10
+