Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up

Att växa upp är frivilligt, barndomens hjältar blir aldrig bortglömda när de gång på gång plockas fram för att exponeras en runda till. Sköldpaddorna är tillbaka

The Teenage Mutant Ninja Turtles är ett bra exempel på tidstypisk populärkultur från åttiotalet. I varje fall för oss som tillhör den generation som var barn när det begav sig. Såhär i efterhand är det lätt att förstå hur tonårsmutanterna kunde bli så populära. De var muterade pizzaätande sköldpaddor i tonåren med ninjafärdigheter som slängde sig med allehanda fräna uttryck. Det staplades coolheter på varandra enligt more is more-principen och självklart blev resultatet oemotståndligt för oss kids.

Nu är de fyra sköldpaddorna tillbaka, sugna på att både ta emot och dela ut rejält med stryk. Med sig har de några vänner, en handfull ovänner och en gammal gnagare. Tillsammans går de loss på varandra i ett fightingspel som använder händelserika banor, galna luftstrider och kaos som viktiga ingredienser. Kombinationsjagande och halvcirklar på arkadstickan får stå åt sidan till förmån för lättsamt röj. Passande för ett gäng tonårsmutanter.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up har onlineläge, träningsläge, arkadläge och olika uppdrag, men som vanligt är det absolut roligast tillsammans med några vänner i soffan. Upp till fyra spelare kan hoppa runt och skrika Cowabunga samtidigt. Eller bara koncentrera sig på att slåss, beroende på hur stor vinnarskalle man har.

Karaktärerna som står till buds är till största delen tagna från sköldpaddornas värld. Undantaget är några malplacerade Ubisoftmaskotar som kan låsas upp efter att man nött spelet att tag. Att tvingas låsa upp karaktärer i ett lättillgängligt partyspel är ett lika vanligt som korkat fenomen. Allt utbud ska finnas från första stund, allt annat är idiotiskt.

Kämparna som finns att välja mellan är alldeles för lika varandra. Det hade varit trevligt att se större skillnader i spelstil mellan sköldpaddor, människor och råttor. Eftersom lättsamhet är ett honnörsord i genren så hade jag hoppats på karaktärer med stor skillnad i slagsmålsstil, det hade främjat variationen och känslan av kaos. I mina casualögon så agerar karaktärerna allt för likt.

Kontrollen däremot kan varieras. Det går att spela med endast Wiimote, Wiimote med Nunchuck, classic controller och Gamecubes handkontroll. Jag spelar helst med Gamecubekontrollen, trots att det känns lite trist. Det är så långt ifrån vad Wii var tänkt att bli. Det går inte för att bortse från att jag spelar ett spel på en maskin som har väldigt låg prestanda. Och den nya spännande kontrollmetoden som skulle väga upp bristen på tekniska muskler använder jag inte ens, till förmån för en gammal traditionell handkontroll. Sorgligt men sant.

Jag är oerhört besviken på det grafiska i spelet. Gamla serienördar får ursäkta, men jag vill ha mina ninjasköldpaddor i färg. Massor med färgsprakande nyanser. Det ska vara glättigt 80-tal för hela slanten. Mellansekvenserna går i originalseriens futtiga svart och vitt. Miljöerna och karaktärerna i spelmomenten är alldeles för nedtonade för min smak. Jag saknar en färgglad retrohyllning till tidernas plastigaste årtionde. Men inte ens det klassiska musikstycket från tv-serien finns i spelet.

Även saftiga specialattacker lyser med sin frånvaro. Jag vill toka till det, men turtlarna vägrar att fläska på med det där lilla extra. Allt man har att tillgå är två olika grundattacker samt luftangrepp och föremål som går att plocka upp. En och annan galen specialattack hade helt klart lyst upp partykänslan.

Banorna däremot är välgjorda. Ett fåtal är statiska, enkelt uppbyggda och bekväma. Andra ändrar grundförutsättningarna under pågående matcher. Ett slagsmål utspelar sig på ett framrusande tåg där vagnarna kopplas från en efter en. På en annan bana slåss sköldpaddorna på en båt som krockar med ett isberg. När båten sjunker tvingas man rädda sig till en gigantisk val. Som spelare får man hela tiden vara beredd på att stickas av bin, ätas upp av krokodiler och spolas bort av kloakvatten.

Striderna fungerar väl i all sin enkelhet. Trots allt mitt gnäll så har jag lite kul när jag får mina motståndare på fall. Det är roligt att se tre vänner slå varandra blodiga medan man avvaktande krupit upp på en vägg, för att sedan plötsligt svepa ned och ninja loss. Smådetaljer påverkar spelbarheten, som att man ligger kvar på marken ett par millisekunder för länge när man blivit nedslagen. Men det går att förlåta eftersom lättillgängligheten och spelglädjen nästan alltid överskuggar missarna.

Nu kommer det. Den ofrånkomliga jämförelsen. Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up vs. Super Smash Bros. Brawl. Spelmässigt är de två spelen nämligen kopior av varandra. Dessvärre kommer sköldpaddorna hela tiden till korta. Sköldpaddsspelet har fula menyer, avsaknad av variation hos kämparna och ett mycket tunnare enspelarläge. Musiken, innehållet och karaktärsgalleriet i Brawl är många gånger bättre. Äger du en kopia av Nintendos partyfighter så finns det ingen anledning att börja slåss med sköldpaddor istället. En tråkigt självklar sammanfattning, men så enkelt är det . Jag blir sugen på att återvända till Nintendos fightingepos.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash UpTeenage Mutant Ninja Turtles: Smash UpTeenage Mutant Ninja Turtles: Smash UpTeenage Mutant Ninja Turtles: Smash Up
      5 / 10
      +