The Secret of Monkey Island - Special Edition

Så var det återigen dags att återvända till Monkey Island och assistera oduglingen Guybrush Threepwood till att bli den mäktigaste piraten som någonsin seglat över de sju haven...

Mêlée Island. Några hundra år sedan. En ung man som inget hellre vill än att bli pirat stöter på ett dilemma. Den ökände piraten LeChuck har skaffat sig ett totalt monopol på allt sjöröveri runt de karibiska öarna. Lyckligtvis har han dött, men olyckligtvis har han genom det blivit ännu mäktigare. Inte nog med det, LeChuck har dessutom kärat ner sig i samma dam som den unge mannen.

Killen ifråga är naturligtvis ingen mindre än Guybrush Threepwood, den lamaste pirat som någonsin viftat med ett svärd i ett spel och det blir din uppgift att se till att han blir både den mäktiga pirat han önskar vara, att han skaffar sig en redig besättning, spöar LeChuck och hans spöklika besättning samt vinner ditt hjärtas dam.

En uppgift som är lättare sagt än gjord i ett spel fyllt med så ologiska moment att man flera gånger kommer på sig själv med att drabbas av så våldsamma skrattattacker att man får andnöd och måste ligga raklång på golvet en minut (eller tre) innan man kan spela vidare igen. Alla som spelade The Secret of Monkey Island när det begav sig 1990 har nu alltså chansen att göra det på nytt sedan det återlanserats till PC och Xbox Live Arcade. Sistnämnda för ytterst facila 800 Microsoft-poäng (runt 90 spänn), vilket det är värt många gånger om.

The Secret of Monkey Island - Special Edition är originalspelet, precis som vi minns det men med helt omritad grafik, mer avancerad musik, röstskådespelare och... praktiskt taget ingenting annat. Och för den som verkligen vill vara puritan finns chansen att med ett enkelt klick på Back-knappen få se grafiken och musiken som det en gång faktiskt var.

En funktion jag inte trodde jag skulle nyttja särskilt ofta. Men för varje ny superläcker plats jag besökte ville jag minsann se hur originalet såg ut, och hur det sköna midi-bloppandet lät, för att sedan växla tillbaka till den nya stilen och se arbetet Lucas Arts faktiskt lagt ned på spelet. Skillnaderna är enorma och först nu märker man hur tysta de gamla äventyrsspelen faktiskt var. Tilläggas kan att de nya rösterna också är superba.

För alla som befarar att det gamla äventyrsspelet inte skulle stå sig än idag kan jag lugnande meddela att det fortfarande är exakt lika kul som när spelet släpptes. Jag har lirat genom spelet med Sophie, som till skillnad från mig inte spelade det när det begav sig, och vi hade båda precis lika roligt och garvade bokstavligt talat läppen av oss åt allt sjukt som hände.

Utan att vilja spoila något kan typisk Secret of Monkey Island-humor bestå i att Guybrush helt plötsligt är slängd i havet för att dö, fastspänd i en rejäl tyngd på havets botten. Runt omkring dig ligger fullt av vassa föremål, sågar och liknande. Som man förstås inte når. Lyckligtvis har Guybrush tidigare skrutit om att han minsann kan hålla andan i tio minuter, vilket han lyckligtvis också kan medan han byter färg i regnbågens alla kulörer då syret sakta tar slut.

Det här är det enda stället i spelet man faktiskt kan dö på, och lösningen är så skön att man bara baxnar när man väl kommer på hur man ska göra. Och låt mig inte ens börja berätta om fäktningskurserna, försäljaren Stan eller de hotfulla pirayapudlarna. Jag dör av skratt bara jag tänker på det. Monkey Island förenar Monty Python-humor med piratschabloner och smarta pussel och det går inte annat än älska.

För att kunna nyttja hela skärmen har spelkontrollen stuvats om något så menyerna plockas fram på Xbox 360-handkontrollens axelknappar. I originalet låg menyerna under bilden, och samtidigt som detta onekligen ger fullskärm, så blir det lite klumpigare att göra det man vill, i synnerhet när man ska använda en handling med ett föremål samtidigt. Vilket är ganska ofta.

The Secret of Monkey Island - Special Edition har en annan synnerligen trevlig funktion dock. Jag får erkänna att jag inte klarade spelet själv utan hjälp när det begav sig. En del saker var bara för ologiska (vilket i Monkey Island-världen säger mer än en hel del), och de av er som bestämt hävdar att ni lekte er igenom spelet tvivlar jag faktiskt på. Därför är det skönt att man kan få ledtrådar om vad man bör göra härnäst när man kört fast.

Istället för att leta fusk kan man alltså bara kolla vad man egentligen ska hitta på för tokigheter för att komma vidare. Om man bara nyttjar den vid väl valda tillfällen, i mitt fall två stycken detaljer jag hade glömt, tillför det en hel del och äventyret tog ändå dryga sju timmar att gå igenom. Man sparar frustration och irritation och ökar njutningen.

Så varför får inte detta ett (ännu) högre betyg? Jag är ändå inte helt superkompis med den nya grafikstilen som jag känner är för mycket serie och inte liknar originalets stil så mycket som jag skulle önska. Det är fortfarande ursnyggt, men kunde ha varit bättre. Dessutom är inte spelkontrollen helt klockren.

Dessutom vet jag ju att Monkey Island II: LeChuck's Revenge existerar och skulle det få en liknande remake måste jag ha ett högre betyg tillgängligt. The Secret of Monkey Island - Special Edition är kort och gott ett absolut måste i Xbox Live Arcade-samlingen och ett stycke spelhistoria man inte får ha missat, och hör man till den lyckliga skara som redan avnjutit det, finns det ändå ingen orsak att inte göra det igen.

The Secret of Monkey Island - Special EditionThe Secret of Monkey Island - Special EditionThe Secret of Monkey Island - Special EditionThe Secret of Monkey Island - Special Edition
8 / 10
+