One Piece: Unlimited World Red

One Piece: Unlimited World Red

Björken har levt japanskt manga-piratliv och huvudet snurrar fortfarande efter. Är det värt att bege sig ut till sjöss?

Den populära manga-serien "One Piece" har sedan sin födelse 1997 figurerat som 748 delar/kapitel i serieform, en animé-serie på 600 avsnitt (hittills), tretton filmer, flertalet skivor/böcker och så vidare. En minst sagt stor grej inom den världen kan man med säkerhet anta. Och självfallet finns det ju även en hel drös med spelversioner av serien med. One Piece: Unlimited World Red är antagligen en fantastiskt härlig historia för den insatte med sin knasiga humor och hysteriska karaktärer. För oss som är helt nya för serien kan spelets premiss te sig som ett spelbart knarkrus många gånger. För jävlar i min lilla låda vad det dundrar på i hundra knyck med färger, uttryck, drama och humor. Eller ja, det är vad jag tror flyger förbi då jag inte alltid hinner med.

One Piece: Unlimited World Red
Många karaktärer dundrar fram snabbt, bland annat denna snubbe med läpp-piercing.

För inom loppet av tio sekunder är jag helt och hållet borttappad, sett till historien i spelet. Den inledande prolog-filmen visar minst tjugo personers namn. Bland annat en ond snubbe med en förbaskat ful läpp-piercing, en tvättbjörn med regnjacka, ett barn med stråhatt och tidernas sex-pack samt en dödskalle med afrofrisyr. Bland annat. Kort och gott så är allt väldigt, väldigt, väldigt urballat direkt från start och att det är baserat på en japansk manga är ju verkligen ingen större överraskning. Det jag däremot hinner uppfatta är att historien handlar om piratgruppen "Straw Hats" och deras kapten Luffy som ingår i en allians med en snubbe som heter Trafalgar Law för att slåss mot den onde kufen Donquixote Doflamingo (världens bästa skurknamn alla kategorier för övrigt).

One Piece: Unlimited World Red
Slagsmålen är många och ofta men tyvärr är det inte speciellt underhållande hela tiden.

Det är synd att spelet är så otroligt riktat till folk som redan älskar och kan serien sen tidigare då folk som jag, som är helt ny till galenskaperna i "One Piece", efter en stund ignorerar spelet handling och bara nötar spelmoment efter spelmoment och trycker bort mångfalden av dialogerna och mellansekvenserna. Fast i och för sig så är mellansekvenserna så otroligt fartfyllda som bara animé kan vara så det är allt som oftast en fest för ögat att titta på dem, trots att alla referenser och avslöjanden i dessa filmer flyger miljontals mil ovanför mitt huvud. Spelet är ju dessutom otroligt vackert att titta på med sin tecknade grafik som ser ut att vara direkt plockat från serien. Utvecklarna Ganbarion är förvisso inga främlingar till serien utan har en hög med titlar under sitt bälte så att det ser bra ut förvånar väl i och för sig inte någon. Så även om man inte greppar allt som händer så finns det tacksamt nog en hel drös med snyggheter att titta på under tiden.

One Piece: Unlimited World Red
Spelet har ett stort persongalleri med riktigt skruvade karaktärer.

Själva spelmomenten däremot är inte fullt lika underhållande. I varje fall inte i det långa loppet. One Piece: Unlimited World Red kör på i samma stuk som senare släpp i Final Fantasy - serien, alltså att man varvar action- och rollspelselement. En stil som gör att möte med fiender blir mer intensiva än de mer traditionella tur-baserade fajterna men att man ändå behåller konfigureringen av de många olika karaktärerna, bland annat att balansera de olika attribut som varje person besitter för att få ut det mesta under en specifik situation. Du väljer en grupp på tre karaktärer varje gång du beger dig ut på äventyr och du väljer vilka attribut var och en av dem ska ha. Exakt som många andra typer av rollspel. Varje bana är tyvärr uppbyggd i den klassiska modellen att ta dig från A till B, slåss med samma typer av fiender ett par gånger och avsluta med att möta en boss. Detta behöver absolut inte vara ett minustecken men i One Piece: Unlimited World Red är fallet så och mycket beror på bristen av variation gällande fiender, man möter mer eller mindre exakt samma gäng hela tiden, samt att banorna är på tok för generiska och tråkigt uppbyggda.

One Piece: Unlimited World Red
Detta är helt klart vardagsmat för pirater.

Spelkameran är även den aningen bångstyrig under de många slagsmålen och mer än sällan finner jag mig inte veta vad eller vem jag slåss emot eller var jag slåss ifrån. Att man kan alternera mellan sina tre valda karaktärer är däremot roligt och alla spelbara karaktärer känns klart genuint olika från varandra i sin personlighet och i synnerhet genom sin slagsmålsteknik. Det är tydligt att mycket fokus legat på att ge dem alla en specifik styrka och det har gett en fin avkastning. Att man även kan slänga in en polare i storyn och spela split - screen är ju aldrig ett minus heller. Förutom huvudstoryn så kan man hoppa in och köra läget "Battle Coliseum" på sidan av. Där kan du möta horder av fiender eller spela en-mot-en slagsmål mot starka bossar och stiga i grader och tjäna pengar. Ett trevligt litet tidsfördriv, varken mer eller mindre. Personligen fick jag nog av fajterna redan i huvudstoryn så "Battle Coliseum" var inte något jag hängav mig åt till dödsdagar precis.

One Piece: Unlimited World Red
Det finns ett stort antal med färgglada och innovativa bossar i spelet.

One Piece: Unlimited World Red är, rent storymässigt, ett spel för de redan insatta. Det är ren och skär fanservice, vilket det förvisso inte är något fel med egentligen. Men om målet är att man försöker locka till sig ny publik så är folket bakom spelet helt fel ute. Om man bortser från det faktumet däremot så är det ett lättsamt action-rollspel som man har att göra med som är vackert att titta på. Avnjuter man det i små doser istället för att sträckspela det så kommer man antagligen finna galenskaperna på skärmen rätt så roliga men till sist så kommer man onekligen att se sprickorna i form av bland annat enformiga slagsmål och stökig kamera. En vacker och lätt trasig bagatell helt enkelt.

6 / 10
+
Vacker grafik, genomarbetade karaktärer