Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Kungen av den digitala sandlådan, Grand Theft Auto, är tillbaka igen. Denna gång får vi möta triadmedlemmen Huang Lee som hamnat på kant med de värsta gangstrarna i Liberty City och Jonas har hjälpt honom hantera situationen

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det känns nästan lite overkligt när Rockstar-logon dyker upp på min Nintendo DS och Grand Theft Auto: Chinatown Wars drar igång. Rockstars attitydsfriska, hypervåldsamma och närmast löjligt omoraliska actionäventyr på ett Nintendo-format. Cirkeln känns sluten på något sätt och jag ikläder mig rollen den extremt odräglige, bortskämde och oduglige Huang Lee, son till en mäktig maffiaboss från Hong Kong.

Eller åtminstone var man det, för farsgubben har bragts om livet och det blir Lees uppgift att överlämna ceremonisvärdet Yu Jian till farbror Kenny Lee för att markera att han ska ta över familjeruljansen. Kenny bor dock på andra sidan havet, i USA, i Liberty City. Och överlämnandet går sådär, får man väl säga, och Lee träffar några av farsans mördare som dumpar en slagen Lee i bilen i vattnet för en brutal död, medan de själva sticker med svärdet.

Redan här visar det sig att det här är ett Nintendo DS-spel och inte ett vanligt Grand Theft Auto. Knacka på framrutan med stylusen, uppmuntras jag göra och lyckas mirakulöst undkomma en säker död. Ett litet minispel alltså, och betydligt fler ska det bli medan den utblottade och övergivna Lee i en ny stad får arbeta sig uppåt i stadens brottshierarki, letandes efter sin fars mördare och det försvunna svärdet.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars kan vid en första anblick påminna mycket om de båda första Grand Theft Auto-spelen som släpptes till PC. De har framför allt fågelperspektivet gemensamt som gör att man enkelt ser allt som försiggår på skärmen. Men där slutar egentligen också likheterna, för i allt väsentligen är detta ett riktigt modernt Grand Theft Auto och jag häpnas över hur väl Rockstar Leeds har lyckats fylla spelet med olika fordonsfysik för allt åkbart, hur lyktstolparna viker sig vid kollisioner och de vansinniga krascher man kan göra.

Men eftersom Grand Theft Auto: Chinatown Wars är ett bärbart Nintendo DS-spel är det inte utan att man undrar hur väl Rockstar Leeds lyckats anpassa spelet till det bärbara formatet. Jag tyckte alltid att exempelvis Grand Theft Auto: Vice City Stories inte alls kändes nog bärbart. Dialogerna var för långa och det var för likt de stationära spelen och otaliga gånger fick jag stänga av och göra om stora passager senare.

I Grand Theft Auto: Chinatown Wars har Rockstar Leeds dock tänkt på allt sådant. Dialogerna har inte alls samma framskjutna plats, utan berättas i serieliknande rutor helt utan tal. De blir därför mer kortfattade och går snabbare att ta sig igenom. Lite som att läsa just en serietidning. Något som passar spelets design i övrigt som har en lite cel shadad känsla. Som en hårdkokt Frank Miller-version av konceptet.

Det här gör dock att Grand Theft Auto: Chinatown Wars tappar en del seriositet. Man tar det inte riktigt på samma allvar som andra delar i serien, något Rockstar Leeds själva tycks ha varit väl medvetna om. För att förstärka bilden av att det här är just ett bärbart spel har man istället ökat på mängden action ordentligt och det går hela tiden betydligt snabbare att komma igång med vad man vill göra härnäst. Allt perfekt anpassat för kortare spelsejourer.

Det har man bland annat löst genom att kasta Niko Bellics mobiltelefon och ersätta den med en riktig PDA som du enkelt hanterat med din stylus. Det känns verkligen som en riktig pryl och man tar emot mejl, navigerar med GPS och ställer inte andra parametrar blixtsnabbt. En fullständigt klockren lösning. Något som även gäller stylus-användandet i övrigt.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars är nämligen fyllt till bredden med minispel i alla former. Att stjäla en bil är inte alls lika enkelt som förut utan modern säkerhet gör att du måste överlista systemet och dyrka med skruvmejslar, allt med stylusen. Den måste även användas för att bygga ihop prickskyttegevär innan du kan nyttja dem, fylla på med brännbar gas i egenhändigt hopknåpade molotov cocktails och liknande. Till och med betala vägtullar görs med ett minispel.

Det är nästan på gränsen att bli för mycket stundtals och kännas lite gimmickartat, men jag stör mig aldrig på det utan häpnas mest över hur finurliga Rockstar Leeds varit och tänker på hur kul det hade varit med en gangsterversion av Wario Ware med minispel som dessa. Det är dock inte lika lyckat hela vägen. Att exempelvis kasta granater är en pina och är både krångligt samt tar onödig tid, vilket gör att det blir helt oanvändbara under strider. De få gånger jag försöker mig på att kasta blir jag dels sönderskjuten och i hälften av fallen tappar jag granaten på mina egna fötter. Vilket är lika farligt för Lee som frustrerande för mig.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars vore inte ett Grand Theft Auto-spel utan inslag som upprör folk. Och visst finns här den vanliga uppsättningen av vapen som motorsågar och eldkastare vilka ger sina offer en långsam och ytterst brutal död samt såklart ett frikostigt användande av svordomar. Men det som orsakat mest panik är hur lilla snälla Nintendo DS där man normalt spelar Mario Kart DS nu istället används för att kränga heroin. Och gärna dyrt, det gäller att klå de arma pundarna på allt de har och äger.

Pengar är en central del i Grand Theft Auto: Chinatown Wars och genom att köra omkring i Liberty City (man har tillgång till hela staden direkt) kan man hitta försäljare av allehanda kända droger. Kanske handla på sig lite billigt marijuana eller satsa på kokain. Sedan gäller det att åka till andra delar av staden och sälja dyrt. Genom att få pengar kan man låsa upp nya uppdrag och ta sig vidare.

Uppdragens variation är bättre än på mycket länge och det är fascinerande att se vilken fantasi Rockstar Leeds har när det gäller att med små medel skapa helt nya typer av utmaningar. Man har givetvis både polis och andra kriminella emot sig och det gäller att agera med hjärnan. Mellan varven utbryter stora eldstrider, vilka dock är enkla att klara av. Eftersom man ser allt perfekt uppifrån kan man snabbt hitta bästa ställena och tack vare det fina autosiktet som finns spelar det nästan ingen roll hur många man har emot sig.

Autosiktet är till råga på allt så generöst att man dessutom snabbt kan överlista systemet och göra sig själv till en verklig He-man genom att ställa sig på sådana sätt att fienden inte begriper hur de ska kunna skjuta dig medan du kan knäppa dem en efter en. Utmaningen kommer istället från att autosiktet är bedrövligt dåligt inställt. Står det två flåbusar och skjuter mot dig, kan du vara helt säker på att autosiktet istället utgår ifrån att du vill skjuta den äldre damen med handväska som väntar på bussen längre ned på gatan. Något som känns frustrerande onödigt.

Nu brukar visserligen Rockstars spel ofta ha lite småbrister här och var, och Grand Theft Auto: Chinatown Wars är alltså inget undantag. Utöver problemen med autosiktet har jag även varit tvungen att starta om spelet några gånger under det närmare 15 timmar långa äventyret sedan det hakat upp sig. Något som känns lite lyxigt onödigt i ett i övrigt så extremt påkostat spel.

Precis som i Grand Theft Auto IV finns det ett riktigt fläskigt multiplayer-läge i Grand Theft Auto: Chinatown Wars. Bäst är spelsättet där man ska försvara sig mot anstormande motståndare, vilket blir riktigt spännande och pressat. En annan favorit är att leta efter en kärra och försöka köra den tillbaka till sin egna bas först. Som en variant av flaggfångande men med en skön Grand Theft Auto-twist på det hela. Upp till fyra personer kan delta, men tyvärr inte online och alla måste själva äga spelet. Förståeligt dock när man ser hur välgjort det är och roligt nog att vara värt det.

Huang Lee är en av de mest osympatiska huvudpersoner jag sett och jag håpnas över att folk inte knäpper honom efter varje avklarad dialog. Men han liksom växer på mig hela tiden och trots att dialogerna helt saknar den tyngd vi vant oss vid från senare delar i serien blir det riktigt spännande och involverande. Grand Theft Auto: Chinatown Wars levererar självfallet inte samma mäktiga känsla som den ordinarie serien och jag saknar inslag som licensierad musik, talad dialog och involverande mellansekvenser.

Men frågan är om Rockstars Leeds kunde ha gjort Grand Theft Auto: Chinatown Wars speciellt mycket bättre än det faktiskt är? Förmodligen inte. Lite mer genomtänkta funktioner för strid samt lite mer buggtestning och detta hade varit en klockren tia. Men det är fortfarande det överlägset bästa bärbara Grand Theft Auto-spelet hittills och jag ser verkligen fram emot nästa del som efter denna bärbara gangsterpärla är precis hur given som helst.

Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
Grand Theft Auto: Chinatown Wars
9 / 10
+
Enorm variation, ursnyggt, lång speltid, spännande historia, grymt multiplayer-stöd, välgjorda minispel
-
Vissa problem med spelkontrollen, trist musik

Petter Hegevall
Efter att ha spenderat veckor med Grand Theft Auto IV, och nyligen levt loppen i expansionen The Lost and Damned vore det bara naturligt om jag var en aning trött på GTA. Men så är inte fallet. Det går liksom inte riktigt att få nog. Jag vill ha mer. Mer superb story, mer våld, mer fantastiska uppdrag och nyanserade karaktärer. Jag testade Grand Theft Auto: Chinatown Wars för första gången för en dryg månad sedan, och blev rysligt imponerad. Rockstar har lyckats med konststycket att klämma in hela Liberty City i en liten larvig DS-kassett och även tillfört mängder av nyheter som varje GTA-älskare kommer att uppskatta. Detta är inte bara ännu ett superbt spel i världens främsta spelserie, det är även det bästa som släppts till Nintendo DS. 10/10

• Albertoz
    Jag har klarat GTA Chinatown wars till DS. Jag köpte det till mitt 3DS. Spelet är väldigt roligt. Man ska leta upp sin fars mördare, och ett... 9/10
  • Wild Aidin